Provkonstruktion
Syfte
Syftet med detta prov är att bedöma elevernas kunskaper inom området musicerande, med fokus på sång, melodispel och akkompanjemang i olika genrer. Eleverna ska få möjlighet att visa sin förmåga att kombinera musik samt improvisera och komponera egna melodier.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
“Sång, melodispel och ackompanjemang i olika former och genrer.”
“Kunstnärlig gestaltning av idéer genom att musicera och genom att kombinera musik med andra uttrycksformer.” [Lgr 22, Musik, Åk. 7-9]
Betygskriterier
“Eleven medverkar i musicerande med sång och instrumentspel. Dessutom bidrar eleven till att anpassa sitt musicerande till det musikaliska sammanhanget och musikens karaktär.” [Lgr 22, Musik, Åk. 9 – Betyg E]
Prov
Faktafrågor
1. Vilken av följande är en genre inom musik?
A. Romantik
B. Klassisk
C. Filosofi
D. Jazz
2. Vad är syftet med att improvisera i musik?
A. Att enbart följa noter
B. Att skapa något unikt i stunden
C. Att repetera en låt
D. Att spela med stängd ögon
3. Vilket instrument är vanligt i jazzmusik?
A. Piano
B. Fiol
C. Cello
D. Trumpet
4. Vad menas med akkompanjemang?
A. Att spela ett stöd för sång eller melodispel
B. Att solo spela
C. Att spela utan notering
D. Att endast sjunga
5. Vilken teknisk övning kan användas för sång?
A. Läsa noter högt
B. Inspirera andra
C. Röstuppvärmning
D. Spela ett musikstycke
6. Vad är en viktig del av musical improvisation?
A. Att alltid använda noter
B. Att följa en strikt struktur
C. Att vara kreativ och spontan
D. Att alltid spela med en mentor
7. Vilka av dessa komponenter kan ingå i en melodisk komposition?
A. Endast text
B. Melodi, harmoni och rytm
C. Bara beat
D. Enbart instrument
8. Vad kan ett musikaliskt tema vara?
A. En idé som ett musikstycke byggs kring
B. En typ av instrument
C. Ett sätt att sjunga
D. En viss notlängd
9. Vilket av följande beskriver “kreativitet” i musicerande?
A. Att spela exakt som i noterna
B. Att hitta nya och unika sätt att uttrycka sig
C. Att alltid följa andra musiker
D. Att spela snabbt
10. Vad innebär “genredynamik” inom musik?
A. Att spela samma stil hela tiden
B. Att växla mellan olika musikstilar och uttryck
C. Att alltid få publikens godkännande
D. Att bara spela med ett instrument
11. Vad är en “melodi”?
A. Kombination av olika ljud
B. Enstaka ljud
C. En rytm
D. En följd av toner som skapar en musikalisk linje
12. Hur kan man använda ett instrument i en sång?
A. Som akkompanjemang till sången
B. Enbart för solo
C. Inga instrument ska användas
D. Bara som ett stöd för röst
13. Vad undersöks genom att lyssna på olika genrer?
A. Vilken genre som är mest populär
B. Skillnader och likheter i musikaliska uttryck
C. Hur mycket tid som spenderas på musik
D. Hur många instrument som används
14. Vilka av följande är exempel på musikaliska byggstenar?
A. Både melodi och rytm
B. Endast text
C. Melodi, harmoni och rytm
D. Endast ackord
15. Vilket syfte har improvisation i ett musikstycke?
A. Att skapa nytänkande och en personlig prägel
B. Att följa noterna slaviskt
C. Att kopiera andra musikers stycken
D. Att undvika kreativitet
Resonerande frågor
1. Diskutera vikten av att kunna spela och sjunga i olika musikgenrer. Hur påverkar detta ens musikaliska utveckling?
2. Hur kan improvisation inom musik hjälpa dig att förstå och uttrycka känslor? Ge exempel.
3. Resonera kring skillnaderna mellan att spela med notblad och att improvisera. Vilka fördelar och nackdelar ser du?
4. Reflektera över hur akkompanjemang bidrar till ett musikstyckes karaktär. Hur kan det påverka lyssnarens upplevelse?
5. Hur kan man använda konceptet musikaliska byggstenar för att komponera något nytt? Ge ett konkret exempel.
6. Diskutera hur kreativitet kan uppmuntras i en musikklass. Vilka metoder skulle kunna användas?
7. På vilket sätt kan samarbete i grupp påverka skapandet av musik? Resonera kring positiva och negativa aspekter.
8. Berätta om en lärdom du fått genom att musicera tillsammans med andra. Hur har detta påverkat ditt musicerande?
Bedömning
Provet kan bedömas med totalt 30 poäng. Faktafrågorna ger 1 poäng vardera, och de resonerande frågorna ger 3 poäng vardera.
För betyg E: minst 8 poäng totalt,
för betyg C: minst 12 poäng totalt (varav minst 3 poäng från resonerande frågor),
för betyg A: minst 18 poäng totalt (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).