Hemläxa
Årskurs: 4-5
Ämne: Svenska
Tema: Utomhuspedagogik
Ordkollen
Här listas fem ämnesord på läxans tema som är bra att känna till betydelsen av.
- Utomhuspedagogik: Undervisning och lärande som genomförs utomhus i naturen.
- Observation: Att noggrant iaktta och notera detaljer i omgivningen.
- Sinne: En av de fem källor (syn, hörsel, smak, känsel, lukt) genom vilka vi upplever vår omvärld.
- Kreativitet: Förmågan att tänka utanför ramarna och skapa nya idéer.
- Reflektion: Att tänka tillbaka på egna erfarenheter för att dra lärdomar och insikter.
Instuderingsfrågor
- Vad betyder utomhuspedagogik för dig?
- Varför tror du att det är viktigt att lära sig utomhus?
- Vilka aktiviteter kan du komma på som kan göras utomhus i svenskundervisningen?
- Hur kan naturen stimulera din kreativitet när du skriver?
- Vad var det bästa med att skriva utomhus enligt dina erfarenheter?
- Vilka sinnen använde du mest när du var ute i naturen?
- Hur skilde sig känslan av att skriva utomhus jämfört med inomhus?
- Känner du att du blir mer inspirerad av att arbeta utomhus? Varför/varför inte?
- Hur kan ni använda observationer från naturen för att utveckla era texter?
- Vilka andra ämnen kan dra nytta av utomhuspedagogik? Ge exempel.
Skrivuppgift
Uppgift 1: Naturbeskrivning
Skriv en kort berättelse (ca 150-200 ord, en halv sida) om en plats du gillar i naturen. Beskriv platsens utseende, dofter och ljud. Vilka känslor väcker platsen hos dig?
Svar:
Uppgift 2: Känslor i naturen
Skriv en dikt (ca 100-150 ord, en halv sida) inspirerad av en händelse du upplevt i naturen. Använd dina sinnen för att göra dina känslor levande.
Svar:
Uppgift 3: Observationsnoteringar
Under en vecka, gå ut i naturen minst två gånger. Skriv ner dina observationer och rita bilder av det du ser. Sammanställ dessa observationer i en “naturdagbok” (ca 300 ord, en halv sida).
Svar: