Provkonstruktion

Provkonstruktion

Årskurs: 4-5

Ämne: Svenska

Tema: Utomhuspedagogik

Syfte

Syftet med detta prov är att utvärdera elevernas förmåga att skriva texter inspirerade av natur och utomhuspedagogik, samt att reflektera över sina erfarenheter av att skriva i olika miljöer.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

“Utforskande av möjligheter till och genomförande av friluftsaktiviteter, lekar och rörelser i skiftande natur- och utemiljöer under olika årstider.” [Lgr 22, Svenska, Åk. 4-6]

Betygskriterier

“Eleven skriver enkla texter med läslig handstil och med digitala verktyg. I texterna använder eleven stor bokstav, punkt och frågetecken samt kan stava ord som eleven själv ofta använder och som är vanligt förekommande i elevnära texter.” [Lgr 22, Svenska, Åk. 6 – Betyg E]

Prov

Faktafrågor

1. Vad kallas aktiviteter som genomförs utomhus inom ramen för undervisning?

A. Inomhusaktiviteter

B. Utomhusaktiviteter

C. Klassrumsaktiviteter

D. Gymnastik

2. Vilket av följande är en fördel med utomhuspedagogik?

A. Det är alltid enklare att planera

B. Det stimulerar kreativitet

C. Det är tystare än inomhusundervisning

D. Det kräver mindre förberedelse

3. Hur påverkar miljön skrivandet enligt diskussionen i lektionen?

A. Inget påverkan

B. Den stimulerar fantasin och kreativiteten

C. Den gör det svårare att skriva

D. Den försvårar uttryck för känslor

4. Vad handlar “naturdagboken” om?

A. Att dokumentera bilder från internet

B. Att beskriva observationer i naturen

C. Att endast rita bilder av växter

D. Att föra statistik över vädret

5. Vilken typ av text ska eleverna skriva som hemuppgift?

A. En faktatext

B. En berättelse eller dikt

C. En instruktionsbok

D. En nyhetsartikel

6. Vilka sinnen ska eleverna använda i sin skrivuppgift utomhus?

A. Endast synen

B. Flera sinnen

C. Bara hörsel och känsel

D. Inga sinnen

7. Vilken plats i naturen skulle du vilja utforska mer?

A. Skolan

B. Skogen

C. Biblioteket

D. Hemma

8. Hur länge ska eleverna observera sina omgivningar under “Skriva i naturen” aktiviteten?

A. 5 minuter

B. 15 minuter

C. 30 minuter

D. 1 timme

9. Vad får eleverna göra under reflektionsdiskussionen?

A. Sitta tysta

B. Dela med sig av sina texter

C. Skriva ned sina tankar i sin bok

D. Spela spel

10. Hur många gånger ska eleverna gå ut i naturen under sin “naturdagbok”-aktivitet?

A. En gång

B. Två gånger

C. Tre gånger

D. Ingen gång

11. Vad är syftet med utomhuspedagogik enligt lektionen?

A. Att endast få motion

B. Att stimulera lärande och kreativitet

C. Att ha roligt

D. Att lära sig om teknik

12. Vilken känsla kan man få av att skriva utomhus?

A. Tråkighet

B. Inspiration

C. Orolig

D. Stressad

13. Vad är en reflektion?

A. En nyhetstidning

B. En tankeverksamhet kring upplevelser

C. En typ av bok

D. Ett speciellt skrivverktyg

14. Vilka typer av aktiviteter nämndes som bra att kombinera med utomhuspedagogik?

A. Endast sport

B. Lekar och skrivande

C. Musik och dans

D. Inget särskilt

15. Vad är ett viktigt verktyg i skrivandet enligt de senaste insikterna från lektionen?

A. En dator

B. Sinnena

C. Papperet

D. Tiden

Resonerande frågor

1. Hur tror ni att att vara utomhus påverkar vår förmåga att skriva och tänka kreativt?

Syftet med denna fråga är att ge eleverna möjlighet att reflektera över sina personliga erfarenheter av utomhuspedagogik och skrivande.

2. Vilka fördelar ser ni med att kombinera utomhusaktiviteter med undervisning i svenska?

Denna fråga öppnar för diskussion om fördelarna och synergierna mellan ämnen och aktiviteter utomhus.

3. Hur kan vi använda det vi ser och hör omkring oss för att inspirera vårt skrivande?

Frågan uppmuntrar eleverna att tänka på sina observationer som källor till inspiration i sitt skrivande.

4. Vad kände ni att ni lärde er genom att skriva utomhus?

Denna fråga låter eleverna reflektera på sitt eget lärande och utveckling.

5. Hur kan vi återkoppla till lektionerna om utomhuspedagogik i andra ämnen?

Frågan syftar till att få eleverna att tänka på interdisciplinära läroprocesser.

6. Vilka konkreta skrivmetoder kan fungera bra utomhus?

Denna fråga ger eleverna möjlighet att formulera och dela med sig av idéer för konkret skrivande i naturen.

7. Hur kan vi göra skrivandet mer inspirerande när vi är utomhus?

Frågan syftar till att utforska kreativa sätt att förbättra skrivande situationen.

8. På vilket sätt kan naturen påverka våra känslor under skrivande?

Syftet med frågan är att knyta samman skrivande, känslor och omgivningar.

Bedömning

Faktafrågor: 1 poäng per rätt svar, totalt 15 poäng.

Resonerande frågor: 3 poäng per fråga, totalt 24 poäng.

Totalt antal poäng: 39.

Poängkrav för betyg:

  • E: Minst 8 poäng totalt, varav minst 2 från resonerande frågor.
  • C: Minst 12 poäng totalt, varav minst 3 från resonerande frågor.
  • A: Minst 18 poäng totalt, varav minst 5 från resonerande frågor.