Provkonstruktion

Årskurs: 8

Ämne: Historia

Tema: Forntida civilisationer

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper om forntida civilisationer, inklusive deras kulturer, bidrag till samhället och viktiga händelser som har format vår historia. Provets mål är också att främja analytiskt tänkande och förmåga att jämföra olika samhällen.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Provet kopplas till läroplanens centrala innehåll genom att det fokuserar på: “Centrala forntida civilisationer och deras kännetecken.” och “Historiska händelser och deras betydelse för utvecklingen av samhällen.”

Betygskriterier

Betygskriterier för E-nivå: “Eleven kan redogöra för några centrala händelser och processer i och utanför Sverige samt ge exempel på deras betydelse för samhällsutvecklingen.” och “Eleven kan också hantera källor på ett enkelt sätt.”

Prov

Faktafrågor

1. Vilken av följande civilisationer är känd för sina pyramider?
A) Mesopotamien
B) **Egypten**
C) Indien
D) Kina

2. Vilken skrivform utvecklades först i Mesopotamien?
A) Alfabetisk skrift
B) **Kilskrift**
C) Hieroglyfer
D) Latin

3. Vilket land anses vara födelseplatsen för demokratin?
A) Rom
B) Kina
C) Egypten
D) **Grekland**

4. Vilken religion har sina rötter i Indien och har sedan spridit sig över världen?
A) Kristendom
B) Islam
C) **Hinduism**
D) Buddhism

5. Vilken var den dominerande handelsvägen i antiken som kopplade Asien och Europa?
A) **Sidenvägen**
B) Romerska vägen
C) Gyllene vägen
D) Tyska vägen

6. Vilket av följande påstående är sant om de antika grekerna?
A) De var en enhetlig nation.
B) **De bestod av många stadsstater.**
C) De var inte intresserade av filosofi.
D) De bodde i enbart byar.

7. Vilken forntida civilisation uppfann nollan?
A) Egypten
B) **Indien**
C) Kina
D) Grekland

8. Vad kallades den tidiga skrivkonsten som användes i Egypten?
A) Alfabet
B) **Hieroglyfer**
C) Kilskrift
D) Latin

9. Vilken civilisation är känd för att ha byggt Machu Picchu?
A) Aztekerna
B) **Inka**
C) Maya
D) Kineserna

10. Vad var en av de viktigaste källorna till information om forntida egyptiska samhällen?
A) **Pyramidtexter**
B) Sumeriska inskriptioner
C) Grekiska skrifter
D) Romerska lagar

11. Vilken forntida text beskriver rättssystemet i Babylon?
A) **Hammurabis lagar**
B) De tio budorden
C) Koranen
D) Bibeln

12. Vilken av följande var inte en del av Mesopotamien?
A) **Bokhandeln**
B) Sumerien
C) Babylon
D) Assyrien

13. Vilken forntida civilisation är mest känd för sin byggteknik inom akvedukter?
A) Egypten
B) **Romarriket**
C) Mesopotamien
D) Indien

14. Vad var “Silkevägen”?
A) En berömd byggteknik i Rom
B) En militär rutt i Grekland
C) **En handelsväg mellan Asien och Europa**
D) En vattenled i Egypten

15. I vilken civilisation uppstod filosofin som grundlagde västerländsk tänkande?
A) Romarriket
B) Egypten
C) **Grekland**
D) Mesopotamien

Resonerande frågor

1. Jämför betydelsen av floder för utvecklingen av två forntida civilisationer. Hur påverkade dessa floder deras livsstil och samhällsstruktur?
Denna fråga ger elever möjlighet att visa djupgående förståelse för hur geografi påverkar samhällsstruktur.

2. Diskutera hur forntida religioner påverkade samhällen. Ta upp minst två exempel.
Genom att be eleverna koppla religion till samhällsutveckling kan de visa bredd i kunskapen om kulturella influenser.

3. Resonera kring skillnader och likheter mellan de forntida grekerna och romarna.
Frågan uppmuntrar till kritiskt tänkande och analys av historiska kontinuiteter och förändringar.

4. Hur påverkade krigen mellan de forntida civilisationerna deras utveckling och kultur?
Eleverna kan diskutera hur konflikter formar samhällen, vilket visar på deras förståelse av dynamiska processer.

5. Vilken roll spelar handel för att sprida kultur och idéer mellan forntida civilisationer?
Genom att diskutera handelns betydelse kan eleverna uttrycka insikter om globaliseringens tidiga former.

6. Analysera vikten av teknologi i forntida samhällen, ge exempel på hur det påverkat deras utveckling.
Denna fråga utmanar eleverna att tänka på teknikens roll i mänsklig historia och dess konsekvenser.

7. Diskutera hur kunskap om forntida civilisationer kan påverka vår förståelse av moderna samhällen.
Eleverna får reflektera över relevansen av historia i dagens kontext.

8. Vilken påverkan hade fysiska geografiska hinder på utvecklingen av forntida civilisationer?
Fråga ger möjlighet till djupgående resonemang om hur geografi formar kultur och samhälle.

Bedömning

Provet bedöms med maximal 30 poäng, där faktafrågorna ger 1 poäng vardera och de resonerande frågorna ger 3 poäng vardera.
För betyg E krävs minst 8 poäng (varav minst 2 poäng från resonerande frågor), för betyg C krävs 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för betyg A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).