Det verkar som att de filer som laddats upp inte är relaterade till ämnet grafisk produktion, utan handlar om andra ämnen. Därför kan jag inte hämta centralt innehåll eller betygskriterier för “Grafisk produktion 4”.
För att skapa ett prov baserat på lektionsplaneringen, kommer jag att skapa provkonstruktionen med hjälp av informationen som redan finns i lektionsplanen. Här är provkonstruktionen i HTML-format:
“`html
Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne eller kurs: Grafisk produktion 4
Tema: Portfölj och presentationsdesign
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskap och färdigheter inom skapandet av en professionell portfölj och strategier för att presentera grafiska produkter.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
I Grafisk produktion 4 ingår följande centrala innehåll: “Skapande av en professionell portfölj och strategier för att presentera grafiska produkter.” [Gy 11, Kursplan för Grafisk produktion 4]
Betygskriterier
Eleven kan skapa en välstrukturerad och professionell portfölj som presenterar grafiska produkter på ett övertygande sätt. [Gy, Grafiskproduktion 4 – Betyg E]
Prov
Faktafrågor
1. Vad är huvudsyftet med en grafisk portfölj?
A. Att förvara personliga dokument
B. Att visa upp och diskutera ens arbete
C. Att samla bilder från internet
D. Att skapa en privat dagbok
B. Att visa upp och diskutera ens arbete
2. Vilken komponent är viktigast i en portfölj för grafisk design?
A. Kvaliteten på pappret
B. Individuella projekt och dess beskrivningar
C. Användning av färger
D. Graden av glittrande utsmyckningar
B. Individuella projekt och dess beskrivningar
3. Vad betyder “storytelling” i kontexten av presentationer?
A. Att läsa en bok för publiken
B. Att koppla projekt till personligt varumärke
C. Att endast berätta fakta
D. Att ignorera publiken
B. Att koppla projekt till personligt varumärke
4. Vilket av följande är ett exempel på en strategi för portföljpresentation?
A. Att presentera utan förberedelse
B. Att använda visuella hjälpmedel
C. Att vara tyst under presentationen
D. Att prata snabbt utan pauser
B. Att använda visuella hjälpmedel
5. Hur kan feedback från andra förbättra en grafisk portfölj?
A. Genom att få kritik utan förklaring
B. Genom att låta andra göra arbetet
C. Genom att få nya perspektiv på arbetet
D. Genom att avsluta projektet snabbt
C. Genom att få nya perspektiv på arbetet
6. Vad är viktigt att tänka på när man bestämmer målgruppen för en portfölj?
A. Att inkludera alla typer av arbete
B. Att anpassa innehållet efter vad målgruppen värdesätter
C. Att endast fokusera på barn
D. Att blanda olika ämnen utan fokus
B. Att anpassa innehållet efter vad målgruppen värdesätter
7. Vad skiljer en digital portfölj från en fysisk portfölj?
A. Digitala portföljer är alltid bättre
B. Fysiska portföljer är billigare
C. Digitala portföljer kan inkludera multimedia
D. Det finns ingen skillnad
C. Digitala portföljer kan inkludera multimedia
8. Vilket av följande bör undvikas vid presentation av portföljen?
A. Att föra en dialog med publiken
B. Att använda tekniska termer utan förklaring
C. Att ha tydliga visuella hjälpmedel
D. Att förbereda sig väl
B. Att använda tekniska termer utan förklaring
9. Hur kan man visa sin arbetsprocess i portföljen?
A. Genom att endast inkludera slutprodukten
B. Genom att beskriva varje steg och val gjort under processen
C. Genom att vara vag och otydlig
D. Genom att spara alla utkast i originalformat
B. Genom att beskriva varje steg och val gjort under processen
10. Vilken av följande presentationstekniker är mest effektiv?
A. Att prata monotont utan pauser
B. Att göra ögonkontakt och engagera publiken
C. Att alltid använda papper istället för digitala verktyg
D. Att använda slang för att låta cool
B. Att göra ögonkontakt och engagera publiken
11. Vad kan vara en utmaning vid presentation av sin portfölj?
A. Att vara alltför självsäker
B. Att få tekniska problem
C. Att alltid vara väl förberedd
D. Att inkludera alla projekt oavsett relevans
B. Att få tekniska problem
12. Vilken typ av portfölj bör särbehandlas för kreativa yrken?
A. En akademisk portfölj
B. En professionell portfölj
C. En familjepresentation
D. En dagbok
B. En professionell portfölj
13. Vilken funktion har en portfölj i en anställningsintervju?
A. Att visa arbetserfarenhet
B. Att vara en tidsfördriv
C. Att spela en viktig roll i det personliga livet
D. Att dölja brister
A. Att visa arbetserfarenhet
14. Vad bör en grafisk designer alltid ha med sig till en presentation?
A. Bara sin laptop
B. Sitt personliga varumärke och stil
C. En lista på sina vänner
D. En telefon för att ta selfies
B. Sitt personliga varumärke och stil
15. Vad förbättrar tydligheten i en portföljpresentation?
A. Starka och tydliga bilder
B. Att hålla en lång presentation
C. Att använda små textstycken
D. Att blanda olika typsnitt
A. Starka och tydliga bilder
Resonerande frågor
1. Diskutera hur en stark portfölj kan påverka karriärmöjligheter inom grafisk design.
Syftet är att ge elever möjlighet att utforska och reflektera kring betydelsen av en professionell portfölj.
2. Resonera kring betydelsen av presentationstekniker i dagens samhälle.
Detta ger eleverna möjlighet att analysera nuvarande trender och tekniker inom presentationer.
3. Analysera skillnaderna mellan en fysisk portfölj och en digital portfölj.
Frågan ger möjlighet att kritiskt utvärdera fördelar och nackdelar med olika formats användning i presentatörens arbete.
4. Reflektera över hur man kan använda feedback för att förbättra sin portfölj.
Detta ger elever möjligheten att utveckla sin kritiska tänkande och förståelse för konstruktiv feedbacksfunktioner.
5. Diskutera vikten av storytelling i portföljpresentationer.
Att resonera kring storytelling ger djup erfarenhet av att knyta emotionell kontakt till publiken.
6. Resonera kring hur målgruppen påverkar skapandet av en portfölj.
Frågan skapar medvetenhet kring anpassningsförmåga och behovet av att förstå målgrupper.
7. Analysera hur tekniska hjälpmedel kan förbättra en presentation.
Detta ger utrymme för elever att reflektera över teknikens roll i dagens presentationsformat.
8. Reflektera över egna erfarenheter av att få feedback på arbete.
Elever kan dela med sig av erfarenheter och hur det påverkat deras utveckling och arbete.
Bedömning
Provets bedömning sker på följande sätt:
- Faktafrågor: 1 poäng per rätt svar, totalt 15 poäng.
- Resonerande frågor: 3 poäng per rätt svar, totalt 24 poäng.
För att erhålla betyget E krävs minst 8 poäng, för C 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för A 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).
“`
Denna HTML-kod innehåller det prov som utformats utifrån lektionsplaneringen och är i en form som kan användas direkt för en webbsida eller en digital plattform.