Lektionsplanering: Avtal och förhandlingsteknik
Årskurs: Gymnasiet
Ämne eller kurs: Inköp 2
Tema: Avtal och förhandlingsteknik
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll:
I Inköp 2 ingår följande centrala innehåll: “Avtalets betydelse i inköpsprocessen och grundläggande förhandlingsmetoder.” [Gy 11, Kursplan för Inköp 2]
Betygskriterier:
Eleven kan förklara avtalets roll i inköpsprocessen och använda grundläggande förhandlingstekniker. [Gy, Inköp 2 – Betyg E]
Lärarledda instruktioner
Introduktion till avtal (10 min)
- Förklara vad ett avtal är och dess betydelse i affärssammanhang.
- Diskutera olika typer av avtal som används inom inköpsprocessen, exempelvis köpeavtal, ramavtal och serviceavtal.
- Ge exempel på centrala inslag i ett avtal, som villkor och parternas skyldigheter.
- Tydliggöra lektionsmålen och vad eleverna ska lära sig.
Genomgång av förhandlingstekniker (15 min)
- Introducera grundläggande förhandlingstekniker, såsom förberedelse, kommunikation och att identifiera intressen.
- Diskutera vikten av att skapa en win-win-situation i förhandlingar.
- Visa exempel på framgångsrika förhandlingar och analysera vad som gjorde dem framgångsrika.
- Låt eleverna ställa frågor kring teknik och strategi.
Praktiskt arbete med förhandling (15 min)
- Dela upp eleverna i par och ge dem ett scenario där de ska förhandla om avtalsvillkor.
- Låt dem använda de tekniker som diskuterats för att nå en överenskommelse.
- Cirkulera i klassrummet för att observera och ge feedback under förhandlingarna.
- Be några par att dela sina erfarenheter och reflektioner om vad som fungerade bra eller diskussioner de hade svårt med.
Sammanfattning och avslutning (10 min)
- Sammanfatta de koncept som har behandlats gällande avtal och förhandlingsteknik.
- Diskutera hur avtal och förhandlingar är centrala i inköpsprocessen och kan påverka företagets framgång.
- Ge en översikt av vad som kommer att behandlas i nästa lektion.
- Svara på avslutande frågor och informera om hemuppgifter.
Diskussionsfrågor
- A. Vilken roll spelar avtal i affärsrelationer?
- B. Hur kan ni förbereda er på bästa sätt inför en förhandling?
- C. Vilka förhandlingsstrategier anser ni är mest effektiva och varför?
Aktivitet
Eleverna ska delta i en “förhandlingsövning” där de får i uppdrag att förhandla fram olika avtal utifrån specifika krav och förutsättningar som läraren ger. De får sedan presentera sina slutsatser och reflektera kring processen.
Exit-ticket
- Vad är syftet med ett avtal?
Att tydligt definiera villkoren för en affärsrelation och skydda båda parternas intressen. - Nämn en typisk komponent i ett avtal.
Villkor, förpliktelser eller ansvar. - Vad är en win-win-situation?
En förhandling där båda parter känner att de har fått något värdefullt. - Ge ett exempel på en förhandlingsteknik.
Att ställa öppna frågor för att förtydliga andra partens intressen. - Vilka svårigheter kan uppstå vid förhandlingar och hur kan de lösas?
Miscommunication, konfliktlösning via aktivt lyssnande och anpassning av strategier.