Provkonstruktion
Årskurs: 6
Ämne: Svenska
Tema: Hålla tal
Syfte
Syftet med detta prov är att bedöma elevernas förmåga att uttrycka tankar och känslor muntligt i olika situationer, med fokus på att hålla tal. Provets mål är att mäta deras förståelse för talets struktur och presentationstekniker.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
“Uttrycka tankar och känslor i olika samtalssituationer.” [Lgr 22, Svenska, Åk. 4-6]
Betygskriterier
“Eleven kan med viss säkerhet delta i samtal och muntliga presentationer.” [Lgr 22, Svenska, Åk. 6 – Betyg E]
Prov
Faktafrågor
1. Vilka tre delar ingår vanligtvis i ett tal?
A. Inledning, huvuddel, avslutning
B. Presentation, diskussion, sammanfattning
C. Tema, manus, feedback
D. Inledning, resonemang, slutsats
2. Vad är syftet med inledningen av ett tal?
A. Att sammanfatta
B. Att fånga åhörarnas intresse
C. Att presentera fakta
D. Att avsluta talet
3. Vilket av följande verktyg hjälper oftast en talare att förbereda sitt tal?
A. Ljudinspelning
B. Stödord
C. Bildspel
D. Videosnuttar
4. Vad innebär kroppsspråk i samband med att hålla tal?
A. Att läsa från ett manus
B. Att använda gester och ansiktsuttryck
C. Att sitta ner medan man talar
D. Att låta bli att titta på publiken
5. Vilken av följande faktorer är viktigast för att hålla ett bra tal?
A. Att ha ett långt manus
B. Att vara väl förberedd
C. Att använda svåra ord
D. Att tala snabbt
6. Vilken typ av tal innehåller ofta personliga berättelser?
A. Informativt tal
B. Argumenterande tal
C. Berättande tal
D. Demonstrationstal
7. Hur kan man fånga åhörarnas intresse i inledningen?
A. Genom att ställa en fråga
B. Genom att börja med fakta
C. Genom att direkt gå till huvudpunkten
D. Genom att avsluta med en sammanfattning
8. Vad är en viktig del av avslutningen i ett tal?
A. Att återge varje punkt igen
B. Att lämna åhörarna med en tänkvärd slutsats
C. Att fråga om några har frågor
D. Att förbereda för nästa talare
9. Vilket av följande hindrar effektiva talare från att fångas av nervositet?
A. Att ignorera publiken
B. Att öva på sina tal
C. Att tala hastigt
D. Att undvika ögonkontakt
10. Vilken typ av feedback är mest användbar efter ett tal?
A. Allmän kritik
B. Konstruktiv feedback
C. Positiv feedback
D. Negativ kritik
11. Vad ska man tänka på med sina stödord under talet?
A. Att använda så många som möjligt
B. Att göra dem så otydliga som möjligt
C. Att ha dem i en logisk ordning
D. Att helt undvika dem
12. Vilken känsla är vanlig att uppleva innan man ska hålla ett tal?
A. Självförtroende
B. Stress
C. Uttråkning
D. Nyfikenhet
13. Hur lång tid är lagom för ett kort tal?
A. 2-3 minuter
B. 5-7 minuter
C. 10-15 minuter
D. 30 minuter
14. Vad är en viktig aspekt av talets huvuddel?
A. Att inte bryta en enda gång
B. Att tydligt förklara sina huvudpunkter
C. Att bara läsa från manuset
D. Att vara så kort som möjligt
15. Varför är det viktigt att öva på sitt tal innan framförandet?
A. För att memorera varje ord
B. För att minska nervositet och öka säkerhet
C. För att kunna tala längre
D. För att kunna skryta om det
Resonerande frågor
1. Beskriv hur du förbereder dig för att hålla ett tal. Vilka steg tar du för att känna dig trygg?
Syftet är att se hur eleven reflekterar över sina egna förberedelser och strategier.
2. Vilka tekniker skulle du säga är de mest effektiva för att fånga publiken? Förklara varför dessa är effektiva.
Frågan syftar till att eleven ska visa förståelse för retoriska tekniker.
3. Hur kan erfarenheter från att hålla tal påverka en persons självförtroende? Ge exempel.
Eleven får möjlighet att reflektera över hur praktisk erfarenhet formar psykologiska aspekter.
4. Analysera en talare du gillar. Vilka tekniker använder de och hur påverkar det deras framträdande?
Syftet är att ge eleven möjlighet att visa insikt i talarspecifika tekniker och effekten av dem.
5. Diskutera skillnaderna mellan att tala inför en liten grupp jämfört med en större publik. Vilken är svårast och varför?
Frågan ger utrymme för djupgående reflektionsförmåga kring olika presentationsscenarier.
6. Vad anser du är den största utmaningen med att hålla ett tal? Hur kan man övervinna den?
Eleven uppmanas att reflektera och ge konkreta strategier för att hantera utmaningar.
7. Reflektera över en tid du hållit ett tal. Vad gick bra och vad skulle du göra annorlunda nästa gång?
Detta hjälper eleven att tänka kritiskt och utvärdera sin egen prestation.
8. Hur påverkar publiken ditt sätt att framföra ett tal? Beskriv olika situationer.
Frågan utmanar eleven att tänka på interaktionen mellan talare och publik.
Bedömning
Provet bedöms med en total av 30 poäng. Faktafrågorna ger 1 poäng var (totalt 15 poäng) och de resonerande frågorna ger 3 poäng var (totalt 15 poäng).
För betyget E krävs minst 8 poäng, för betyget C krävs minst 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för betyget A krävs minst 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).