Prov – Religionskunskap 2
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Religionskunskap
Tema: Livsåskådningar och deras betydelse för samhället
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper kring livsåskådningar och deras betydelse för individ och samhälle, samt att utveckla förmågan att analysera och resonera kring olika livsåskådningar.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll: “Undervisningen ska behandla centrala religionsfrågor, livsåskådningar och deras betydelse för individ och samhälle.” [Gy 11, Kursplan för Religionskunskap]
Betygskriterier
Betyg E: “Eleven redogör för och analyserar olika livsåskådningar och deras betydelse för individ och samhälle.” [Gy, Religionskunskap – Betyg E]
Prov
Faktafrågor
1. Vilken av följande livsåskådningar betonar ofta vikten av rationellt tänkande och vetenskap?
A) Kristendom
B) Islam
C) **Humanism**
D) Buddhism
2. Vilken livsåskådning är känd för sin idé om karma?
A) **Buddhism**
B) Judaism
C) Hinduism
D) Ateism
3. Vad innebär sekularisering?
A) Ökande religiös tro
B) **Minskat religiöst inflytande på samhället**
C) Bevarande av traditioner
D) Sammanblandning av religion och politik
4. Vilken av följande är en grundprincip av etik inom humanismen?
A) Guds vilja
B) **Människans välbefinnande**
C) Traditioner
D) Överlevnad av den starkaste
5. Vad kallas studiet av livets mening inom existentiell filosofi?
A) **Existentialism**
B) Ontologi
C) Epistemologi
D) Moralfilosofi
6. Vilken livsåskådning förespråkar tro på en enda Gud (monoteism)?
A) Polyteism
B) **Monoteism**
C) Panteism
D) Agnosticism
7. Vilken av följande livsåskådningar innehåller ofta en tro på reinkarnation?
A) Islam
B) Kristendom
C) **Hinduism**
D) Ateism
8. Vilken livsåskådning fokuserar på individuella rättigheter och frihet?
A) **Humanism**
B) Buddhism
C) Krisntedom
D) Judendom
9. Vilken av följande livsåskådningar utvecklades som svar på kristendomen?
A) Buddhism
B) **Islam**
C) Hindusim
D) Sikhism
10. Vilken livsåskådning betonar vikten av att följa naturens lagar?
A) **Buddhism**
B) Kristendom
C) Humanism
D) Ateism
11. Vilken av följande är en fråga som etiken inom humanismen ställer?
A) Vad är Guds vilja?
B) **Vad är rätt och fel för människan?**
C) Hur kan vi följa traditionerna?
D) Vad säger våra förfäder?
12. Vad innebär pluralism i sammanhanget av livsåskådningar?
A) Att det finns bara en sanning
B) **Samtidigt existens av flera livsåskådningar**
C) Avsaknad av tro
D) Monolitisk tro
13. Vilken av följande livsåskådningar framhäver vikten av medmänsklighet och solidaritet?
A) Individualism
B) **Humanism**
C) Materialism
D) Ateism
14. Vilka livsåskådningar betonar karma och dharma?
A) **Hinduism och Buddhism**
B) Kristendom och Islam
C) Humanismen
D) Ateism
15. Vilken livsåskådning skulle sannolikt inte tro på livet efter döden?
A) Kristendom
B) **Ateism**
C) Buddhism
D) Islam
Resonerande frågor
1. Resonera kring hur livsåskådningar kan påverka människors beslut i livets viktiga frågor. Syftet är att utforska de djupar effekterna av livsåskådningar.
2. Diskutera hur pluralismen kan påverka samhällsdebatten och förståelsen för olika livsåskådningar. Eleven ges möjlighet att analysera och värdera olika perspektiv.
3. Analysera hur livsåskådningar kan forma individers värderingar och relationer. Denna fråga ger eleverna möjlighet att visa djupgående insikt.
4. Reflektera över hur traditioner inom en livsåskådning kan påverka kulturella normer och värderingar i samhället. En chans att koppla livsåskådningar till samhällsutvecklingen.
5. Diskutera vad som kan hända i ett samhälle där en livsåskådning dominerar. Här utforskas både fördelar och nackdelar med ensidighet.
6. Resonera kring hur interreligiös dialog kan främja förståelse mellan olika livsåskådningar. Blir en plattform för analys av social förändring.
7. Diskutera hur livsåskådningar påverkar människors uppfattning om etik och moral. Ger eleverna möjlighet att koppla teoretisk kunskap till praktiska exempel.
8. Reflektera över din egen livsåskådning och beskriva hur den har formats av din uppväxt och erfarenheter. En chans för personlig egendomlighet och insikt.
Bedömning
Faktafrågor: 1 poäng per korrekt svar (max 15 poäng).
Resonerande frågor: 3 poäng per svar (max 24 poäng).
Poängkrav för betyg:
E: Minst 8 poäng
C: Minst 12 poäng (därav minst 3 från resonerande frågor)
A: Minst 18 poäng (därav minst 5 från resonerande frågor)