Lektionsplanering i Scenisk Gestaltning 1
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Scenisk gestaltning 1
Tema: Scenisk gestaltning och karaktärsutveckling
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Undervisningen ska behandla scenkonst, inklusive teater, dans, och performance, samt metoder för scenisk gestaltning. [Gy 11, Kursplan för Scenisk gestaltning]
Betygskriterier
Eleven redogör för och tillämpar grundläggande tekniker inom scenisk gestaltning. [Gy, Scenisk gestaltning – Betyg E]
Lärarledda instruktioner
Introduktion till scenisk gestaltning (10 min)
- Presentera vad scenisk gestaltning innebär och dess komponenter.
- Diskutera olika genrer inom scenkonst, inklusive teater, dans och performance.
- Ge exempel på kända pjäser och produktioner och deras betydelse för scenkonst.
Genomgång av grundläggande dramaövningar (15 min)
- Beskriv olika dramaövningar som används för att utveckla karaktärer, improvisation och samarbete.
- Diskutera hur dessa övningar kan användas för att förbättra uttryck och kommunikation på scen.
- Låt deltagarna prova på några grundläggande improvisationsövningar.
Praktisk övning: Skapa en karaktär (15 min)
- Dela upp eleverna i grupper och ge dem uppdraget att skapa en karaktär, inklusive bakgrund, mål och personlighet.
- Grupperna ska sedan utveckla en kort scen där deras karaktärer interagerar.
- Låt grupperna framföra sina scener för klassen.
Avslutande diskussion (10 min)
- Sammanfatta lektionen och diskutera vad eleverna lärt sig om scenisk gestaltning och karaktärsutveckling.
- Fråga vad som var utmanande och givande i deras scener.
- Distriktera vikten av samarbete och kommunikation inom scenkonst.
Ämnesbegrepp
Begrepp | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Scenisk gestaltning | Processen att skapa och framföra en berättelse på scen. | Från “scen” och “gestaltning” |
Improvisation | Att skapa och framföra en prestation i realtid utan manus. | Från latin “improvisare” (plötslig) |
Karaktär | En fiktiv person i en berättelse som har unika egenskaper och mål. | Från grekiska “charakter” (det som stämplas) |
Dramaövningar | Aktiviteter som syftar till att utveckla färdigheter inom teater. | Från grekiska “drama” (handling) |
Scenkonst | En övergripande term som inkluderar teater, dans och annan framträdande konst. | Från “scen” och “konst” |
Diskussionsfrågor
- A. Vad anser ni är viktigast för att skapa en trovärdig karaktär?
- B. Hur kan improvisation förbättra en skådespelares prestation?
- C. Vilka komponenter anser ni är avgörande för en lyckad scen?
Aktivitet
I grupper ska eleverna arbeta med att finslipa sina scener och karaktärer genom repetition och feedback från sina klasskamrater. De ska fokusera på att utveckla dynamik och interaktion.