Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Gy. Scenisk gestaltning 1 – Scenisk gestaltning och karaktärsutveckling

Lektionsplanering i Scenisk Gestaltning 1

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Scenisk gestaltning 1

Tema: Scenisk gestaltning och karaktärsutveckling

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Undervisningen ska behandla scenkonst, inklusive teater, dans, och performance, samt metoder för scenisk gestaltning. [Gy 11, Kursplan för Scenisk gestaltning]

Betygskriterier

Eleven redogör för och tillämpar grundläggande tekniker inom scenisk gestaltning. [Gy, Scenisk gestaltning – Betyg E]

Lärarledda instruktioner

Introduktion till scenisk gestaltning (10 min)

  • Presentera vad scenisk gestaltning innebär och dess komponenter.
  • Diskutera olika genrer inom scenkonst, inklusive teater, dans och performance.
  • Ge exempel på kända pjäser och produktioner och deras betydelse för scenkonst.

Genomgång av grundläggande dramaövningar (15 min)

  • Beskriv olika dramaövningar som används för att utveckla karaktärer, improvisation och samarbete.
  • Diskutera hur dessa övningar kan användas för att förbättra uttryck och kommunikation på scen.
  • Låt deltagarna prova på några grundläggande improvisationsövningar.

Praktisk övning: Skapa en karaktär (15 min)

  • Dela upp eleverna i grupper och ge dem uppdraget att skapa en karaktär, inklusive bakgrund, mål och personlighet.
  • Grupperna ska sedan utveckla en kort scen där deras karaktärer interagerar.
  • Låt grupperna framföra sina scener för klassen.

Avslutande diskussion (10 min)

  • Sammanfatta lektionen och diskutera vad eleverna lärt sig om scenisk gestaltning och karaktärsutveckling.
  • Fråga vad som var utmanande och givande i deras scener.
  • Distriktera vikten av samarbete och kommunikation inom scenkonst.

Ämnesbegrepp

Begrepp Förklaring Etymologi
Scenisk gestaltning Processen att skapa och framföra en berättelse på scen. Från “scen” och “gestaltning”
Improvisation Att skapa och framföra en prestation i realtid utan manus. Från latin “improvisare” (plötslig)
Karaktär En fiktiv person i en berättelse som har unika egenskaper och mål. Från grekiska “charakter” (det som stämplas)
Dramaövningar Aktiviteter som syftar till att utveckla färdigheter inom teater. Från grekiska “drama” (handling)
Scenkonst En övergripande term som inkluderar teater, dans och annan framträdande konst. Från “scen” och “konst”

Diskussionsfrågor

  • A. Vad anser ni är viktigast för att skapa en trovärdig karaktär?
  • B. Hur kan improvisation förbättra en skådespelares prestation?
  • C. Vilka komponenter anser ni är avgörande för en lyckad scen?

Aktivitet

I grupper ska eleverna arbeta med att finslipa sina scener och karaktärer genom repetition och feedback från sina klasskamrater. De ska fokusera på att utveckla dynamik och interaktion.


Modern Tillbaka-knapp
×