Prov. Gy. Scenisk gestaltning 1 – Dramaturgi och berättartekniker

Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Scenisk gestaltning 1
Tema: Dramaturgi och berättartekniker

Syfte

Syftet med detta prov är att bedöma elevernas kunskaper inom dramaturgi och berättartekniker i scenisk gestaltning. Provets innehåll syftar till att pröva elevernas förståelse och tillämpning av dessa centrala begrepp och tekniker.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Undervisningen ska behandla berättande tekniker och dramaturgi inom scenkonst, samt hur man skapar verkliga karaktärer och engagerande berättelser. [Gy 11, Kursplan för Scenisk gestaltning]

Betygskriterier

Eleven redogör för och tillämpar grundläggande dramaturgiska principer och berättartekniker i sin gestaltning. [Gy, Scenisk gestaltning – Betyg E]

Prov

Faktafrågor

1. Vilken struktur kännetecknar den klassiska dramaturgin?
A) Skrivteknik
B) Treaktstruktur
C) Utförande
D) Karaktärsanalys
B) Treaktstruktur

2. Vad innebär termen “in medias res”?
A) Berättelsen avslutas abrupt
B) Berättelsen börjar i mitten av handlingen
C) Berättelsen ges med en röd tråd
D) Berättelsen har en komplex struktur
B) Berättelsen börjar i mitten av handlingen

3. Vilket av följande beskriver bäst konflikten i en berättelse?
A) En svag karaktär
B) En central utmaning som driver handlingen
C) En avslutande del av berättelsen
D) En enkel föreläsning
B) En central utmaning som driver handlingen

4. Vilken roll har upplösningen i en berättelse?
A) Förmågan att skapa intresse
B) Att knyta samman berättelsen
C) Att introducera nya karaktärer
D) Att förvirra publiken
B) Att knyta samman berättelsen

5. Vilken teknik innebär att berätta en historia med tillbakablickar?
A) Flashbacks
B) Tidslinje
C) In medias res
D) Prolog
A) Flashbacks

6. Vilket av följande exempel på berättarteknik kan öka det emotionella djupet?
A) En enkel berättarstruktur
B) Parallella berättelser
C) Direkta dialoger
D) Slumpartade händelser
B) Parallella berättelser

7. Vilket begrepp beskriver en persons utveckling i berättelsen?
A) Grafik
B) Karaktärsutveckling
C) Konflikt
D) Dramaturgi
B) Karaktärsutveckling

8. Vad handlar berättarteknik främst om?
A) Metoder för att presentera berättelser
B) Utformning av scenografi
C) Tillämpning av musik
D) Teaterpjäser
A) Metoder för att presentera berättelser

9. Vad är syftet med att använda konflikter i berättelsen?
A) Att skapa en tråkig berättelse
B) Att driva handlingen framåt
C) Att eliminera karaktärer
D) Att avsluta historien tidigt
B) Att driva handlingen framåt

10. Vilken struktur följer vanligtvis en klassisk berättelse?
A) Inledning, mittdel, avslutning
B) Problem, lösning, konflikt
C) Dramaturgisk kurva
D) Första akt, andra akt, tredje akt
A) Inledning, mittdel, avslutning

11. Vilket av följande påstående beskriver en berättelse som “berättar om allt”?
A) Klassisk struktur
B) Narrativ text
C) Deskriptiv text
D) Monolog
B) Narrativ text

12. Vad är en “protagonist”?
A) En sekundär karaktär
B) Huvudkaraktären i en berättelse
C) En antagonist
D) En berättarteknik
B) Huvudkaraktären i en berättelse

13. Vilken funktion har dialog i en berättelse?
A) Att beskriva handlingen
B) Att utveckla karaktärer och relationer
C) Att ge en komplott vändning
D) Att ge tekniska detaljer
B) Att utveckla karaktärer och relationer

14. Vilken typ av berättelse börjar med en spännande händelse?
A) En som avslutas snabbt
B) In medias res
C) En linjär berättelse
D) En traditionell berättelse
B) In medias res

15. Varför är det viktigt att ha en stark upplösning i berättelsen?
A) För att knyta ihop trådar
B) För att skapa förvirring
C) För att förbinda karaktärer
D) För att dra ut på historien
A) För att knyta ihop trådar

Resonerande frågor

1. Hur har dramaturgi och berättartekniker utvecklats över tid?
(Syftet är att låta eleverna reflektera över förändringar och influenser inom dramatik.)

2. Vilken påverkan har olika berättartekniker på publikens upplevelse?
(Genom att besvara denna fråga kan eleverna visa djupare förståelse för berättande.)

3. Kan du ge exempel på hur karaktärernas konflikter speglar samhälleliga teman?
(Detta ger möjlighet att koppla teoretisk kunskap till samhällsfrågor.)

4. Hur kan en skådespelare använda dramaturgi för att förstärka sin roll?
(Eleverna kan diskutera och analysera skådespelarteknik utifrån teoretisk kunskap.)

5. Vilka risker finns det med att bryta mot traditionella berättarstrukturer?
(Eleverna får reflektera över konventioner och innovation i berättande.)

6. Hur kan man använda olika perspektiv för att fördjupa en berättelse?
(Frågan ger möjlighet att diskutera mångfald i berättandet.)

7. Vad anser du är den viktigaste egenskapen hos en berättare?
(Denna fråga ger eleverna möjlighet att reflektera över berättarens roll och betydelse.)

8. Hur skulle du beskriva en framgångsrik berättelse?
(Eleverna kan visa sin förståelse för kvaliteter som utmärker bra berättande.)

Bedömning

Provet bedöms med upp till 30 poäng. 15 poäng för faktafrågor (1 poäng per fråga) och 15 poäng för resonerande frågor (upp till 7 poäng per fråga). För att uppnå betyg E krävs totalt minst 8 poäng, för betyg C minst 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor), och för betyg A minst 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).


Modern Tillbaka-knapp