Lektionsplanering: Social omsorg 2
Årskurs: Gymnasiet
Kurs: Social omsorg 2
Tema: Etik och lagar inom socialt arbete
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Samspelet mellan individens behov och socialt stöd samt hur man planerar och genomför social omsorg. Fokus på etik och lagar inom socialt arbete. [Gy 11, Kursplan för Social omsorg 2]
Betygskriterier
Eleven planerar, genomför och utvärderar socialt stöd och omsorg utifrån individuella behov, med hänsyn till etiska och lagliga aspekter. [Gy, Social omsorg 2 – Betyg E]
Lärarledda instruktioner
Introduktion till social omsorg (10 min)
- Förklara vad social omsorg innebär och dess syfte.
- Diskutera relevanta lagar och riktlinjer som styr social omsorg.
- Fråga eleverna om deras erfarenheter eller kunskaper om social omsorg.
- Betona vikten av individens behov i planeringen av social omsorg.
Genomgång av individuella behov (15 min)
- Presentera begreppet individanpassad vård och omsorg.
- Diskutera hur man identifierar behov hos individer genom observation och kommunikation.
- Gå igenom exempel på olika behov hos olika målgrupper (äldre, barn, personer med funktionsnedsättning).
- Ta upp exempel där bristande behovsanalys lett till negativa konsekvenser.
Workshop i grupp (20 min)
- Dela in klassen i små grupper.
- Ge varje grupp ett scenario där de ska identifiera och diskutera individuella behov och hur dessa kan tillgodoses.
- Grupperna presenterar sina scenarier och diskussioner.
- Sammanfatta gemensamma insikter och diskutera hur lagen påverkar aktiviteterna.
Reflektion och sammanfattning (5 min)
- Sammanfatta de huvudsakliga punkterna från lektionen.
- Be eleverna reflektera kring hur de kan tillämpa vad de lärt sig i praktiska situationer.
- Diskutera vikten av att följa lagar och etiska riktlinjer i social omsorg.
Ämnesbegrepp
Begrepp | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Social omsorg | Stöd och hjälp som ges till individer med särskilda behov. | Svenska: social + omsorg |
Individbehov | Specifika krav och önskemål som en individ har för att leva ett gott liv. | Svenska: individ + behov |
Lagar inom socialt arbete | Regler som styr hur socialt stöd och omsorg ska utformas och tillhandahållas. | Svenska: lag + socialt arbete |
Etik | Läran om moral och vad som anses vara rätt och fel. | Grekiska: ethos |
Observation | Att noggrant titta och lyssna för att förstå en persons behov. | Latin: observare |
Diskussionsfrågor
- A. Hur ser ni på balansen mellan lagkrav och individens rätt till självbestämmande inom social omsorg?
- B. Vad kan hända om individuella behov inte identifieras korrekt? Ge konkreta exempel.
- C. Hur kan man som socialarbetare säkerställa att man alltid arbetar etiskt och lagligt i sitt arbete?
Aktivitet
Eleverna delas in i grupper om fyra, där varje grupp ska ta fram en fiktiv plan för social omsorg.