Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Energiteknik 2
Tema: Innovativa energiteknologier och deras påverkan på energisystemet
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper och förståelse kring innovativa energiteknologier, deras funktioner och betydelse för energisystemet, samt förmågan att analysera, diskutera och värdera dessa teknologier.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Innovativa teknologier inom energiproduktion och deras påverkan på energisystemets effektivitet och hållbarhet. Fokus på solkraft, vindkraft, biobränslen och ny teknik. [Gy 11, Kursplan för Energiteknik 2]
Betygskriterier
Eleven kan analysera och diskutera olika energiteknologier, deras fördelar och nackdelar, samt hur dessa teknologier kan implementeras i nuvarande och framtida energisystem. [Gy, Energiteknik 2 – Betyg E]
Prov
Faktafrågor
1. Vad är en solcellsteknik?
A) En teknik för att utvinna kärnenergi
B) En teknik som omvandlar solens strålar till elektricitet
C) En metod för att samla in vindenergi
D) En teknik som används för att producera biobränslen
2. Vilken av följande energikällor är förnybar?
A) Vindenergi
B) Kol
C) Naturgas
D) Uran
3. Vilken innovation inom energiteknologi handlar om att använda havsvatten för att generera energi?
A) Vattenkraft
B) Biobränsle
C) Havsenergi
D) Solenergi
4. Vilken energiteknologi använder turbiner för att utvinna energi?
A) Vindenergi
B) Solenergi
C) Biobränslen
D) Geotermisk energi
5. Vad är ett smart nät?
A) Ett nät som aggregater kopplas till
B) Ett elektriskt distributionssystem som använder digital teknologi för att hantera elflöden
C) En typ av solcell som lagrar energi
D) En teknik för att producera biogas
6. Vad är en nackdel med biobränslen?
A) De kräver stora mängder jordbruksmark
B) De är helt koldioxidfria
C) De kan inte produceras på rätt sätt
D) De är alltid dyraste alternativet
7. Vilken av följande teknologier är känd för sin höga verkningsgrad?
A) Biobränslen
B) Vindkraft
C) Solceller
D) Vattenkraft
8. Vad syftar den term “energieffektivisering” till?
A) Att öka energiproduktionen
B) Att använda mer energi
C) Att minska energianvändning utan att påverka kvalitet
D) Att öka medvetenheten om energikällor
9. Vad menas med “hållbar energi”?
A) Energi som är gratis
B) Energi som kan produceras och användas utan att skada miljön
C) Energi som alltid är tillgänglig
D) Energi producerad av fossila bränslen
10. Vilken av följande teknologier är inte en förnybar energikälla?
A) Solenergi
B) Vindenergi
C) Geotermisk energi
D) Olja
11. Vad är den största fördelen med solenergi?
A) Den är obegränsad och förnybar
B) Den är billigaste energikällan
C) Den kan fungera dygnet runt
D) Den har inga miljöpåverkan
12. Vad används biobränslen huvudsakligen till?
A) För att producera elektricitet
B) För att producera värme och drivmedel
C) För att lagra solenergi
D) För att driva vindturbiner
13. Vilken av följande energikällor minskar koldioxidutsläppen mest?
A) Kol
B) Olja
C) Vindenergi
D) Gas
14. Vad är en stor utmaning med vindkraft?
A) Den kräver mycket vatten
B) Den är beroende av väderförhållanden
C) Den producerar för mycket energi
D) Den påverkar inte fåglar
15. Vad karakteriserar ett hållbart energisystem?
A) Det bygger på fossila bränslen
B) Det ignorerar miljöeffekter
C) Det fokuserar på energikostnader
D) Det upprätthåller en balans mellan produktion, konsumtion och miljöpåverkan
Resonerande frågor
1. Diskutera fördelar och nackdelar med solkraft jämfört med vindkraft.
Syftet är att ge eleverna möjlighet att visa djupgående förståelse för olika energikällor.
2. Hur tror du att teknologisk innovation kan påverka framtiden för energisystem?
Denna fråga uppmuntrar eleverna att tänka kritiskt och framåt om energilösningar.
3. Vilka aspekter bör beaktas när man implementerar en ny energiteknologi i ett energisystem?
Genom att besvara detta kan eleverna visa en helhetsförståelse av energiutmaningar.
4. Resonera kring hur biobränslen kan påverka jordbruket och miljön.
Denna fråga ger utrymme för en diskussion kring hållbarhetsaspekter.
5. Beskriv mörka sidor av energiutvinning från havet.
Syftet är att få eleverna att tänka på och analysera potentiella konsekvenser.
6. Vad anser du är den viktigaste energikällan i framtiden och varför?
Genom denna fråga kan eleverna uttrycka och försvara sina åsikter.
7. Hur kan energisystem säkerställas för att vara hållbara i en växande befolkning?
Frågan syftar till att förstå de sociala och tekniska utmaningarna framöver.
8. Vad innebär uttrycket “cirkulär ekonomi” i relation till energisystem?
Eleven får utrymme att koppla teoretiska koncept till praktiska tillämpningar.
Bedömning
Provet bedöms med följande poängsystem:
- Faktafrågor: 1 poäng för varje rätt svar, totalt 15 poäng.
- Resonerande frågor: 3 poäng för varje rätt och utförlig motivering.
Poängkrav för betyg:
- E: Minst 8 poäng totalt.
- C: Minst 12 poäng totalt, varav 3 poäng från resonerande frågor.
- A: Minst 18 poäng totalt, varav 5 poäng från resonerande frågor.