En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Gy. Specialpedagogik 2 – Pedagogiska metoder och strategier

“`html

Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Specialpedagogik 2

Tema: Pedagogiska metoder och strategier

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse och kunskap om olika pedagogiska metoder och strategier för att stödja elever med särskilda behov samt att analysera lagar och förordningar inom specialpedagogik.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Studie av olika pedagogiska metoder och strategier för att stödja elever med särskilda behov, samt kunskap om lagar och förordningar som styr specialpedagogik. [Gy 11, Kursplan för Specialpedagogik 2]

Betygskriterier

Eleven kan redogöra för och tillämpa olika pedagogiska metoder i sitt arbete samt analysera och reflektera över arbetets effektivitet och resultat. [Gy, Specialpedagogik 2 – Betyg E]

Prov

Faktafrågor

1. Vilken pedagogisk metod fokuserar på att ge individuellt stöd till varje elev?

A) Kompensatorisk pedagogik

B) Individualiserad undervisning

C) Kollektiv undervisning

D) Traditionell undervisning

2. Vad innebär lagarna inom specialpedagogik?

A) Att alla elever ska ha samma undervisning

B) Att elever med särskilda behov ska få stöd

C) Att undervisningen ska vara frivillig

D) Att läraren bestämmer allt

3. Vilken metod skulle vara mest lämplig för en elev med dyslexi?

A) Kognitiv beteendeterapi

B) Utvärderande pedagogik

C) Projektmetodik

D) Gruppdiskussioner

4. Vilken lag reglerar tillgången till anpassningar för elever med funktionsnedsättning?

A) Arbetsmiljölagen

B) Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade

C) Skollagen

D) Diskrimineringslagen

5. Vad är en styrka med individualiserad undervisning?

A) Den är lättare att genomföra

B) Den är billigare än andra metoder

C) Den tar hänsyn till varje elevs behov

D) Den minskar lärarens arbetsbörda

6. Vilken pedagogisk strategi används för att stötta elever i gruppdiskussioner?

A) Frontal undervisning

B) Kooperativt lärande

C) Självstudier

D) Värdegrundsarbete

7. Vad innebär “stödåtgärder” inom specialpedagogik?

A) Att elever i behov får mer läxor

B) Att åtgärder vidtas för att hjälpa elever nå sina mål

C) Att alla elever undervisas på samma sätt

D) Att stöd ges enbart till de mest sjuka eleverna

8. Vilken typ av pedagogik betonar elevens aktiva deltagande?

A) Aktiv pedagogik

B) Passiv pedagogik

C) Monologisk pedagogik

D) Traditionell pedagogik

9. Vad är en viktig aspekt av specialpedagogiskt arbete?

A) Att alltid följa läroplanen

B) Att anpassa undervisningen efter varje elevs unika behov

C) Att fokusera på gruppens behov

D) Att arbeta enbart med teoretisk kunskap

10. Vad är en vanlig metod för utvärdering inom specialpedagogik?

A) Observation

B) Standardiserade tester

C) Skriftliga examinationer

D) Gruppintervjuer

11. Vilken metod används ofta för att stödja elever med ADHD?

A) Frontal undervisning

B) Struktur och rutiner

C) Kollektiv undervisning

D) Individuell lektion under hela dagen

12. I vilket sammanhang används “helhetssyn” inom specialpedagogik?

A) Endast i diagnosticering

B) I arbetet med att förstå elevens hela livssituation

C) Uteslutande i klassrumsaktiviteter

D) Vid utveckling av skolans läroplan

13. Vilket av följande är en del av ett pedagogiskt utredningsarbete?

A) Insamling av information om elevens behov

B) Enbart bedömning av elevens betyg

C) Klargörande av lärarens ansvar

D) Utvärdering av elevens kompisar

14. Vilken åtgärd kan vara en stödåtgärd för en elev med synnedsättning?

A) Använda förstoringsglas eller digitala hjälpmedel

B) Minska undervisningstiden

C) Ge mer läxor

D) Utesluta grupparbeten

15. Vad är syftet med att låta elever delta i planeringen av sina stödinsatser?

A) Att ge dem en känsla av delaktighet och ansvar

B) Att förenkla lärarens arbete

C) Att få elever att tänka mindre på svårigheter

D) Att öka lärarens kontroll över åtgärderna

Resonerande frågor

1. Diskutera hur lagar och förordningar påverkar pedagogiska metoder inom specialpedagogik. Denna fråga låter elever visa sin förmåga att analysera rättsliga ramar och deras praktiska konsekvenser.

2. Reflektera över effeckten av individuella stödåtgärder på elevers motivation och lärande. Elevens analys av denna relation visar förståelse för psykologi och pedagogik.

3. Jämför och kontrastera två olika pedagogiska metoder som används för att stödja elever med särskilda behov. Genom att göra detta kan elever visa sin kunskap om metoders styrkor och svagheter.

4. Hur skulle du implementera en ny pedagogisk metod i ditt framtida arbete? Denna fråga ger elever möjlighet att visa praktisk tillämpning av teori.

5. Vilka etiska aspekter bör beaktas vid tillämpning av specialpedagogiska insatser? Genom att diskutera detta kan eleverna visa sin förmåga att tänka kritiskt om pedagogiska frågor.

6. Hur kan samarbete mellan specialpedagoger och klasslärare förbättra elevens lärande? Elevernas reflektioner visar förmågan att se helhetsperspektiv.

7. Vilka utmaningar kan uppstå i arbetet med att anpassa undervisningen för elever med funktionsnedsättning? Att analysera dessa utmaningar visar elevernas förståelse för det praktiska arbetet.

8. Diskutera vikten av att involvera föräldrar i utformningen och genomförandet av stödinsatser. De kan redogöra för hur samarbete kan höja effektiviteten i specialpedagogik.

Bedömning

Provet kan maximalt ge 30 poäng. Faktafrågorna ger 1 poäng per rätt svar, totalt 15 poäng. De resonerande frågorna ger 3 poäng vardera, totalt 24 poäng. För att nå betyget E krävs minst 8 poäng, för betyget C krävs minst 12 poäng varav minst 3 poäng från resonerande frågor och för betyget A krävs minst 18 poäng varav minst 5 poäng från resonerande frågor.

“`