Lektionsplanering för Specialpedagogik 2
Årskurs: Gymnasiet
Kurs: Specialpedagogik 2
Tema: Pedagogiska metoder och strategier
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Studie av olika pedagogiska metoder och strategier för att stödja elever med särskilda behov, samt kunskap om lagar och förordningar som styr specialpedagogik. [Gy 11, Kursplan för Specialpedagogik 2]
Betygskriterier
Eleven kan redogöra för och tillämpa olika pedagogiska metoder i sitt arbete samt analysera och reflektera över arbetets effektivitet och resultat. [Gy, Specialpedagogik 2 – Betyg E]
Lärarledda instruktioner
Introduktion till specialpedagogik (10 min)
- Förklara vad specialpedagogik innebär och dess betydelse i skolmiljön.
- Diskutera olika pedagogiska metoder och strategier som används för att stödja elever med behov av särskilt stöd.
- Be eleverna reflektera över sina egna erfarenheter av specialpedagogiska insatser, antingen som elever eller i roller som stödpersoner.
Genomgång av lagar och riktlinjer (15 min)
- Gå igenom viktiga lagar och förordningar inom specialpedagogik (t.ex. Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade).
- Diskutera hur dessa lagar påverkar undervisningen och planeringen av stödåtgärder.
- Presentera exempel på hur skolan implementerar dessa lagar i praktiken.
- Fråga eleverna om de har några exempel på hur lagar har påverkat deras utbildning.
Workshop: Pedagogiska metoder (20 min)
- Dela in klassen i grupper och ge dem i uppdrag att välja och diskutera en specifik pedagogisk metod (t.ex. kompensatorisk pedagogik, individualiserad undervisning).
- Varje grupp ska identifiera metodens styrkor och svagheter, samt ge exempel på hur den kan tillämpas i praktiken.
- Låt grupperna presentera sina resultat för klassen och diskutera.
Reflektion och sammanfattning (5 min)
- Sammanfatta vad som har diskuterats under lektionen och vikten av att anpassa pedagogiska insatser för olika elever.
- Be eleverna reflektera över hur de kan använda och tillämpa dagens lärdomar i framtida pedagogiska arbeten.
- Diskutera vikten av att fortsätta utveckla sin förståelse för specialpedagogik och dess metoder.
Ämnesbegrepp
Begrepp | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Specialpedagogik | En pedagogik som syftar till att stödja elever med särskilda behov. | Svenska: special + pedagogik |
Stödåtgärder | Insatser som syftar till att hjälpa elever att nå sina mål. | Svenska: stöd + åtgärd |
Lagar och förordningar | Regler som styr arbetet inom specialpedagogik. | Svenska: lag + förordning |
Pedagogiska metoder | Strategier och tekniker som används för att undervisa och stödja lärande. | Svenska: pedagogisk + metod |
Individualisering | Anpassning av undervisning och stöd utifrån individuella behov. | Svenska: individ + -alisering |
Diskussionsfrågor
- A. Vilka utmaningar ser ni i tillämpningen av lagarna inom specialpedagogik?
- B. Hur kan man mäta effekten av de stödåtgärder som sätts in?
- C. Vilka metoder anser ni vara mest effektiva för att stödja elever med särskilda behov?