Provkonstruktion
Årskurs: 9
Ämne: Samhällskunskap
Tema: Tage Erlander och hans politik
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper om Tage Erlander, hans politiska insatser och betydelsen av demokratisk politik i Sverige. Genom provet ska eleverna visa sin förståelse för Erlanders styre och dess påverkan på det svenska samhället.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
“Analys av vikten av demokratisk politik och dess utveckling i Sverige, med fokus på statsministrar och deras roll.” [Lgr 22, Samhällskunskap, Åk. 9]
Betygskriterier
“Eleven kan redogöra för och diskutera centrala samhällsfrågor och händelser.” [Lgr 22, Samhällskunskap, Åk. 9 – Betyg E]
Prov
Faktafrågor
1. Vem var Sveriges längstsittande statsminister?
A) Olof Palme
B) **Tage Erlander**
C) Göran Persson
D) Carl Bildt
2. Vilket år blev Tage Erlander statsminister?
A) 1945
B) **1946**
C) 1952
D) 1958
3. Vad var en viktig del av Erlanders politik?
A) Skatte höjningar
B) **Välfärdsstatens utveckling**
C) Utlands interventioner
D) Militär upprustning
4. Vilket parti tillhörde Tage Erlander?
A) Moderaterna
B) **Socialdemokraterna**
C) Centerpartiet
D) Vänsterpartiet
5. Vad kallades de reformer som syftade till att öka välfärden under Erlanders tid?
A) **Sociala reformer**
B) Ekonomiska reformer
C) Utbildningsreformer
D) Infrastrukturella reformer
6. Vilket av följande påståenden stämmer om Erlanders ledarskap?
A) Han införde militärstyre
B) **Han bidrog till Sveriges ekonomiska tillväxt**
C) Han avskaffade demokratin
D) Han drev en isolationistisk politik
7. Vilken fråga var central för Erlanders välfärdspolitik?
A) **Utbyggnad av sjukvård**
B) Kapitalismens inflytande
C) Utrikespolitik
D) Migration
8. Vad kallas den typ av demokrati som Erlander verkade inom?
A) Direkt demokrati
B) **Parlamentarisk demokrati**
C) Diktatur
D) Representativ demokrati
9. Vilket av följande bidrog Erlander till under sin tid som statsminister?
A) Avskaffande av arbetsrätt
B) **Införande av socialförsäkringar**
C) Minska offentlig sektor
D) Ökad militär budget
10. Vad innebar Erlanders brittiska betoning under hans tid?
A) Samarbete med USA
B) **Internationellt samarbete och integration**
C) Ekonomisk isolering
D) Utrikes handel med Kina
11. Vilken period av svensk historia karaktäriseras av Erlanders politik?
A) 1910-talet
B) **1950- och 1960-talet**
C) 1980-talet
D) 1990-talet
12. Vilken av följande reformer är kopplad till Erlanders tid?
A) Att avskaffa allmän rösträtt
B) **Skolreformer för att öka tillgången på utbildning**
C) Minska medborgarnas rättigheter
D) Förbättra militära investeringar
13. Hur påverkade Tage Erlander Sveriges ekonomi?
A) Försämrade den
B) **Förbättrade den**
C) Ingen påverkan
D) Gjorde den beroende av utlandet
14. Vad var en av Erlanders största utmaningar som statsminister?
A) Att avskaffa demokratin
B) **Ekonomiska kriser**
C) Att öka befolkningen
D) Att försvaga sociala reformer
15. Vad var det viktigaste målet med Erlanders politik?
A) **Att förbättra levnadsvillkoren för medborgarna**
B) Att öka militära styrkor
C) Att minska skatter
D) Att avskaffa arbetsmarknadsregler
Resonerande frågor
1. Diskutera hur Erlanders politik har påverkat dagens välfärdssystem.
Syftet är att ge eleverna möjlighet att koppla historiska insatser till nuvarande system och reflektera över långsiktiga effekter.
2. Vilken roll spelar Erlanders arv i svensk politik idag?
Eleverna ges möjlighet att analysera och reflektera kring historiska influenser på nutiden.
3. Hur kan vi se spår av Erlanders reformer i dagens samhälle?
Frågan uppmanar eleverna att identifiera och resonera kring konkret påverkan av historiska reformer.
4. Vilka likheter och skillnader ser du mellan Erlanders tid och dagens politiska landskap?
Genom att jämföra olika tidsperioder kan eleverna utveckla djupare insikter i politikens dynamik.
5. Hur har socialdemokratins grundidéer förändrats sedan Erlanders tid?
Eleverna utmanas att resonera kring evolutionen av politiska partiers ideologier över tid.
6. I vilken utsträckning var Erlanders politik adaptiv till förändrade samhällsförhållanden?
Genom att analysera anpassningsförmåga kan eleverna utveckla en förståelse för politikens komplexitet.
7. Diskutera vilken samhällsgrupp som mest gynnades av Erlanders välfärdsreformer.
Elever får reflektera över sociala reformers effekter på olika delar av befolkningen.
8. Vilka lärdomar kan dagens politiker dra från Erlanders ledarskap och reformer?
Genom denna fråga får eleverna möjlighet att tänka kritiskt kring historiska lärdomar och nutida tillämpningar.
Bedömning
Provet bedöms med totalt 30 poäng.
Faktafrågorna ger 1 poäng vardera, och de resonerande frågorna ger 3 poäng vardera.
För betyg E krävs minst 8 poäng (inklusive 0 från resonerande frågor),
För betyg C krävs minst 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor),
För betyg A krävs 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).