En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Åk. 9. Samhällskunskap – Tage Erlander och hans politik

Lektionsplanering

Årskurs: 9

Ämne: Samhällskunskap

Tema: Tage Erlander och hans politik

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

“Analys av vikten av demokratisk politik och dess utveckling i Sverige, med fokus på statsministrar och deras roll.” [Lgr 22, Samhällskunskap, Åk. 9]

Betygskriterier

“Eleven kan redogöra för och diskutera centrala samhällsfrågor och händelser.” [Lgr 22, Samhällskunskap, Åk. 9 – Betyg E]

Lärarledda instruktioner

Introduktion till Tage Erlander (10 min)

  • Presentera Tage Erlander som Sveriges längstsittande statsminister.
  • Diskutera hans bakgrund och vad som gjorde honom till en betydelsefull politisk figur.
  • Ge exempel på de viktigaste händelser och reformer under hans tid som statsminister.
  • Aktivera elevernas intresse genom att ställa frågor om deras föreställningar kring Erlanders eftermäle.
  • Sammanfatta lektionens syfte och tematik kopplat till Erlanders tid i politiken.

Ekonomisk tillväxt under Erlanders tid (10 min)

  • Diskutera den ekonomiska tillväxt som Sverige genomgick under 1950- och 1960-talet.
  • Analysera vilken roll Erlander spelade i detta ekonomiska uppsving och hans strategiska beslut.
  • Presentera statistik och grafiska framställningar som visar landets tillväxt under perioden.
  • Ställ frågor till klassen om hur de tror en sådan tillväxt påverkar samhället och medborgarnas liv.
  • Tillsätt eleverna i par för att diskutera sina egna tankar och reflektioner kring detta.

Välfärdspolitik och sociala reformer (10 min)

  • Förklara hur Erlander arbetade för att bygga upp den svenska välfärdsstaten.
  • Diskutera specifika sociala reformer och deras syfte för att förbättra livsvillkoren i Sverige.
  • Använd bilder och exempel för att konkretisera de reformer som genomfördes under hans tid.
  • Samla klassens åsikter och reflektioner kring vad de anser varit Erlanders mest betydelsefulla insatser.
  • Sammanfatta och diskutera hur dessa reformer har påverkat dagens samhälle.

Avslutande reflektion och sammanfattning (10 min)

  • Reflektera över vad eleverna har lärt sig om Tage Erlander och de förändringar som genomfördes under hans ledarskap.
  • Besvara frågor som “Vilken påverkan hade Erlander på Sveriges modernisering?”
  • Sammanfatta lektionens huvudteman och insikter.
  • Diskutera hur historiska händelser kan ha konsekvenser för nutiden.
  • Avsluta med en översikt av vad som kommer ske i nästa lektion.

Ämnesbegrepp

BegreppFörklaringEtymologi
Ekonomisk tillväxtEn ökning av varor och tjänster som produceras av ett land.Från grekiska “oikos”, som betyder “hus” eller “ekonomi”.
VälfärdsstatEn stat som garanterar medborgarnas välfärd genom sociala tjänster och stöd.Kommer från tyska “Wohlfahrstaat”, som betyder “välfärdsstat”.
Sociala reformerLagförändringar och policyer som syftar till att förbättra livsvillkoren.Från latin “reformare”, vilket betyder “att återforma”.
StatsministerLedare för den svenska regeringen med ansvar för utförandet av politik.Kommer från tyska “Staatsminister”.
Demokratisk politikEn politisk struktur som bygger på medborgarinhämtningar och folkets rättigheter.Från grekiska “demos” (folk) och “kratos” (makt).

Diskussionsfrågor

  • A. Vilka var de mest betydelsefulla sociala reformerna som genomfördes under Tage Erlanders regeringstid?
  • B. Hur har Erlanders insatser påverkat den svenska välfärdsstaten idag?
  • C. På vilket sätt kan du se kopplingar mellan Erlanders politik och dagens politiska debatt i Sverige?

Aktivitet

Eleverna delas in i små grupper där de får i uppgift att skapa ett affischprojekt om Tage Erlander. På affischen ska de inkludera hans viktigaste politiska insatser, de sociala reformerna samt visuella element (t.ex. bilder, diagram) som illustrerar Sveriges utveckling under hans tid. Affischen ska avslutas med en kort reflektion från varje gruppmedlem kring vad de anser är mest betydelsefullt med Erlanders politik och hur det påverkar dagens Sverige. Grupperna får presentera sina affischer för klassen.

Exit-ticket

  • – Vad tyckte du var den mest intressanta punkten om Tage Erlander?
  • – Nämn en viktig reform som genomfördes under hans tid.
  • – Hur bedömer du att Erlander bidrog till utvecklingen av den svenska välfärdsstaten?
  • – Vilka frågor väcker hans politik för dig?
  • – Om du kunde fråga Erlander en fråga, vilken skulle det vara?

Hemuppgift

Skriv ett kort uppsatsarbete om en specifik social reform som genomfördes under Tage Erlanders tid som statsminister. Beskriv reformens syfte, genomförande och dess påverkan på det svenska samhället. Använd källor från lektionen och minst en extern källa för att stärka argumentationen. Hemuppgiften ska vara mellan 300 och 500 ord.

Citat

”Det är i utbildning som vi finner lösningen på våra problem.” – Tage Erlander, 1960. Detta citat visar på Erlanders tro på utbildning som en nyckel till social och ekonomisk framgång. Det stämmer överens med hans drivkraft i att utveckla sociala reformer, speciellt inom utbildning, och kopplar an till hur utbildning är centralt för att skapa en stark och jämlik välfärd.

Nästa lektion

Förslag på tema för nästa lektion: “Svensk politik efter Tage Erlander”. Denna lektion syftar till att undersöka hur Sveriges politik förändrades efter Erlanders tid och vilka viktiga händelser som format det moderna Sverige.


×