Lektionsplanering i Samhällskunskap
Årskurs: 9
Ämne: Samhällskunskap
Tema: Politisk förändring i Sverige
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
“Analys av aktuella samhällsfrågor och deras förhållande till förändringar i det politiska landskapet i Sverige.” [Lgr 22, Samhällskunskap, Åk. 9]
Betygskriterier
“Eleven kan beskriva och diskutera hur olika aktörer, händelser och ideologier påverkar samhällsutvecklingen.” [Lgr 22, Samhällskunskap, Åk. 9 – Betyg E]
Lärarledda instruktioner
Introduktion till fokus på samhällsutvecklingen efter Reinfeldt (10 min)
- Presentera temat för lektionen: hur politiken i Sverige har förändrats efter Fredrik Reinfeldts tid som statsminister (2006–2014).
- Diskutera relevanta samhällsförändringar och händelser som skett sedan dess.
- Engagera eleverna med frågor om deras uppfattningar kring aktuella politiska frågor och händelser, samt vad de anser har drivit dessa förändringar.
- Sammanfatta lektionens syfte och teman som kommer att beröras.
Aktuella utmaningar och frågor (10 min)
- Diskutera de största samhällsutmaningar som Sverige står inför idag, som exempelvis migration, integration och klimatfrågor.
- Analysera partipolitikens roll i att forma svar på dessa utmaningar.
- Låt eleverna arbeta i par och diskutera sin egen syn på hur dessa frågor har hanterats av de nuvarande politiska partierna.
- Sammanfatta diskussionerna och lyft fram centrala insikter.
Svensk politik och partilandskapet (10 min)
- Gå igenom hur partylandskapet har förändrats sedan Reinfeldts avgång.
- Diskutera nya aktörers och partiers framväxt, samt etablerade partis påverkan på politiken.
- Ta upp hur detta påverkar den offentliga debatten och medborgarnas engagemang i politiken.
- Dela eleverna i grupper för att arbeta med att identifiera olika partiers ståndpunkter i aktuella frågor.
- Låt grupperna presentera sina slutsatser för klassen.
Avslutande reflektion och sammanfattning (10 min)
- Reflektera med klassen över de insikter som har kommit fram under lektionen.
- Diskutera om och hur tidigare politik fortsatt påverkar dagens beslut och samhällsfrågor.
- Sammanfatta och påminn om vikten av medborgardelaktighet och insyn i den politiska processen.
- Avsluta med en översikt av vad som kommer att tas upp i nästa lektion.
Ämnesbegrepp
Begrepp | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Partilandskap | Den politiska kartan som skapas av olika politiska partier och deras inflytande. | Från franskans “parti”, som innebär “del” eller “grupp”. |
Integrationspolitik | Policys och åtgärder för att underlätta invandrares anpassning till det svenska samhället. | Från latin “integrare”, som betyder “att återföra”. |
Migration | Rörelsen av människor från ett ställe till ett annat, ofta i syfte att bosätta sig permanent. | Från latin “migratio”, som betyder “flytt”. |
Klimatpolitik | Strategier och åtgärder som syftar till att hantera klimatförändringar. | Från grekiska “klima”, som betyder “lutning” av jordytan. |
Medborgardelaktighet | Medborgarnas involvering i och påverkan på det politiska systemet och beslut. | En kombination av “medborgare” och latinets “participare” (delta). |
Diskussionsfrågor
- A. Vilka aktuella frågor tycker ni är mest betydelsefulla för samhället idag och varför?
- B. Hur bedömer ni förändringarna i partilandskapet sedan Reinfeldts tid?
- C. Hur kan ungdomar involvera sig mer i politiska frågor och samhällsutvecklingen?
Aktivitet
Eleverna delas in i grupper där de ska skapa en enskild presentation kring ett aktuellt samhällsproblem som de tycker är viktigt. De måste göra en grundlig analys av problemet, diskutera hur olika politiska aktörer hanterar det och föreslå möjliga lösningar. Grupperna ska inkludera visuella hjälpmedel och presentera sina insikter för klassen. Detta främjar kritiskt tänkande och förmågan att argumentera för sina ståndpunkter.
Exit-ticket
- Vad var det mest intressanta du lärde dig om Sveriges politik idag?
- Nämn ett aktuellt problem som du brinner för och varför.
- Hur tycker du att Reinfeldts beslut fortsatt påverkar dagens politik?
- Vilka frågor skulle du vilja att vi tar upp i framtida lektioner?
- Om du får välja en åtgärd för att förbättra ett samhällsproblem, vad skulle det vara?
Hemuppgift
Skriv en reflektion om ett aktuellt samhällsproblem och hur olika politiska partier hanterar detta. Analysera partiernas ståndpunkter och föreslå vad du anser skulle kunna bli en bra lösning på problemet. Reflektionen bör vara mellan 300 och 500 ord och innehålla referenser till källor som stärker dina argument.
Citat
”Det spelar ingen roll var du kommer ifrån, det handlar om vad du vill åstadkomma.” – Fredrik Reinfeldt, 2013. Detta citat uttrycker vikten av ambition och drivkraft oavsett bakgrund och knyter an till dess betydelse för individens roll i samhället och politikens påverkan. Citatet kan inspirera eleverna att delta aktivt i samhället oavsett deras utgångspunkt.
Nästa lektion
Förslag på tema för nästa lektion: “Framtidens Sverige – Visioner och utmaningar”. Denna lektion syftar till att utforska hur elevernas individuella och kollektiva visioner för framtiden kan påverka Sveriges utveckling, och vilka utmaningar som står på horisonten.