Lektionsplanering: Individuell påverkan i samhället
Årskurs: 9
Ämne: Samhällskunskap
Tema: Att göra skillnad – individuell påverkan i samhället
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
“Studier av hur individen kan påverka samhällsutvecklingen, samt analys av demokratins funktion och medborgarrättigheter.” [Lgr 22, Samhällskunskap, Åk. 9]
Betygskriterier
“Eleven kan redogöra för och diskutera hur individer och grupper kan utöva inflytande och delta i demokratiska processer.” [Lgr 22, Samhällskunskap, Åk. 9 – Betyg E]
Lärarledda instruktioner
Introduktion till individuell påverkan i samhället (10 min)
- Presentera temat för lektionen: “Att göra skillnad – individuell påverkan i samhället”.
- Diskutera vad som menas med att individen har makt och påverkan i samhället.
- Ställ frågor som “Hur kan ni som individer göra skillnad?” och samla in elevernas tankar kring exempel på förändring.
- Sammanfatta målen för lektionen och kopplingarna till tidigare diskussioner om samhällsförändringar.
Medborgarrättigheter och ansvar (10 min)
- Diskutera vikten av medborgarrättigheter och hur de grundar sig i demokratin.
- Analysera hur medborgares engagemang kan påverka politiska beslut och samhällelig förändring.
- Ge exempel på hur individer eller grupper har gjort skillnad i historien – exempelvis genom protester, medborgarrörelser eller politiska initiativ.
- Låt eleverna diskutera i par hur de själva kan engagera sig och ta ansvar i sina egna samhällen.
Aktuella exempel på påverkan (10 min)
- Presentera aktuella exempel på individer eller grupper som har påverkat frågor som klimat, jämställdhet eller mänskliga rättigheter.
- Diskutera deras metoder och strategier för att mobilisera opinion och påverka beslut.
- Låt eleverna dela exempel på saker de har sett eller hört om liknande ämnen och hur de anser att det kan inspirera dem.
- Sammanfatta diskussionen och betona vikten av att använda sin röst.
Avslutande reflektion och sammanfattning (10 min)
- Reflektera med klassen om vad de har lärt sig om individuell påverkan och ansvar.
- Diskutera hur var och en kan bidra till ett bättre samhälle och delta i de demokratiska processer.
- Sammanfatta huvudteman för lektionen och ge exempel på hur ungdomar kan engagera sig i samhällsfrågor.
- Ge en kort översikt över vad som kommer att tas upp i nästa lektion.
Ämnesbegrepp
Begrepp | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Medborgarskap | Statusen av att vara medlem i ett samhälle som ger rättigheter och skyldigheter. | Från franskans “citoyenneté”, som betyder “medborgarskap”. |
Aktivism | Engagerad och organiserad aktivitet för att påverka sociala eller politiska förändringar. | Från latin “activa”, vilket betyder “att handla”. |
Opinionsbildning | Processen att påverka folks åsikter och attityder kring en viss fråga. | Består av två delar; “opinion” (tyska) och “bildning” (svenska). |
Samhällsengagemang | Individers och gruppers involvering i aktiviteter som syftar till att förbättra samhället. | Från engelska “community engagement”. |
Röstberättigande | Rättigheten att delta i val och åsiktsbildning. | Från latin “votare”, vilket betyder “att rösta”. |
Diskussionsfrågor
- A. Vilka medborgarrättigheter tycker ni är viktigast att försvara idag? Varför?
- B. Hur kan ungdomar som individ påverka samhällsfrågor såsom klimatförändringar eller jämlikhet?
- C. Vilka metoder anser ni är mest effektiva för att mobilisera människor kring en fråga?
Aktivitet
Eleverna ska skapa en personlig handlingsplan där de skissar upp en kampanj eller ett initiativ som syftar till att lösa ett aktuellt samhällsproblem. De ska inkludera mål, strategier och aktörerna som skulle vara involverade. Efter att ha arbetat i grupper kommer de att presentera sina idéer för klassen, vilket ger dem möjlighet att dela sina visioner och få feedback på sina tankar.
Exit-ticket
- Vad inspirerade dig mest under denna lektion?
- Hur ser du på din egen roll som medborgare och hur du kan påverka?
- Nämn en person eller grupp du tycker har gjort skillnad i samhället.
- Vilka utmaningar ser du för ungdomar som vill engagera sig?
- Om du kunde förändra en sak i samhället just nu, vad skulle det vara?
Hemuppgift
Skriv en reflektion där du beskriver en individ eller en rörelse som du tycker har haft stor påverkan på samhället, och varför. Diskutera också hur deras insatser kan inspirera och motivera andra till engagemang. Hemuppgiften ska vara mellan 300 och 500 ord och inkludera konkreta exempel samt referenser.
Citat
”I’m not afraid of storms, for I am learning how to sail my ship.” – Louisa May Alcott, 19:e århundradet. Detta citat betonar vikten av att stå emot motgångar och se möjligheter för lärande och tillväxt. Det knyter an till temat för lektionen genom att uppmana eleverna att aktivt delta i samhällsfrågor och engagera sig, oavsett vilka utmaningar de möter i sin kamp för förändring.
Nästa lektion
Förslag på tema för nästa lektion: “Samhällsutvecklingen i praktiken – projekt för förändring”. Denna lektion syftar till att ge eleverna verktyg och metoder för att genomföra sina egna projekt med fokus på samhällsförbättring.