Kompakt AI-Knappmeny

Prov. Åk. 6. Geografi – Klimatzoner

Provkonstruktion

Årskurs: 6

Ämne: Geografi

Tema: Klimatzoner

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper om jordens klimatzoner, deras egenskaper samt sambanden mellan klimat, vegetation och djurliv.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

“Jordens klimatzoner och sambandet mellan klimat, vegetation och djurliv.” [Lgr 22, Geografi, Åk. 4-6]

Betygskriterier

“Eleven kan ange och beskriva exempel på klimatzoner och deras egenskaper.” [Lgr 22, Geografi, Åk. 6 – Betyg E]

Prov

Faktafrågor

1. Vilken klimatzon kännetecknas av mycket regn och hög temperatur?
A. Polar klimatzon
B. Tempererad klimatzon
C. **Tropisk klimatzon**
D. Tundra klimatzon

2. Vad är en typisk växt för den tempererade klimatzonen?
A. Kaktus
B. **Ek**
C. Palmsubstrat
D. Barrträd

3. Vilken klimatzon är mest utsatt för extrem kyla?
A. Tempererad klimatzon
B. **Polar klimatzon**
C. Tropisk klimatzon
D. Subtropisk klimatzon

4. Vilken av följande faktorer påverkar klimatet mest i en klimatzon?
A. **Latitud**
B. Befolkningstäthet
C. Jordbruk
D. Städer

5. Vad innebär begreppet “vegetation”?
A. En typ av djur
B. **Sammanfattning av alla växter i ett område**
C. Klimatet i ett område
D. Jordens yta

6. I vilken klimatzon hittar vi ofta snöiga vintrar och svala somrar?
A. Tropisk klimatzon
B. **Tempererad klimatzon**
C. Ökenklimatzon
D. Savannklimatzon

7. Vilket av följande djur är vanligt i den tropiska klimatzonen?
A. Räv
B. **Lejon**
C. Björn
D. Varg

8. Vad kännetecknar klimatet i en ökenklimatzon?
A. Massor av regn
B. **Låga mängder nederbörd**
C. Starka snöfall
D. Kalla temperaturer

9. Hur påverkas mänskligt liv av klimatet i en klimatzon?
A. Enbart positivt
B. **Det påverkar boende, matproduktion och kultur**
C. Påverkar inte alls
D. Endast negativt

10. Vilken klimatzon har den största variationsrikedomen av arter?
A. Tundra
B. **Tropisk klimatzon**
C. Tempererad
D. Öken

11. Vad är ett klimatzonsgräns?
A. En gräns mellan städer
B. **Där två olika klimatzoner möts**
C. Gräns för jordens rotation
D. En människoskapad gräns

12. Vilken typ av vegetation dominerar i den polar klimatzonen?
A. **Gräs och mossor**
B. Regnskog
C. Barrskog
D. Lövskog

13. Vilken växt är typisk för ökenklimatzonen?
A. **Kaktus**
B. Ek
C. Vedartad växt
D. Al

14. Hur ser klimatet vanligtvis ut i en subtropisk klimatzon?
A. **Varmt och fuktigt**
B. Kallt och torrt
C. Milt och regnigt
D. Kallt och blåsigt

15. Vilken av följande påståenden om vegetation är sann?
A. All vegetation är lika
B. **Vegetationen varierar beroende på klimat**
C. Växter trivs bäst i alla klimatzoner
D. Ingen vegetation finns i polarzoner

Resonerande frågor

1. Hur tror ni att klimatförändringar påverkar de olika klimatzonerna och vilka konsekvenser kan det få för djur och växtliv?
Syftet är att bedöma elevernas förståelse för sambandet mellan klimatförändringar och dess effekter på ekosystem.

2. Vilken klimatzon skulle ni vilja bo i och varför? Fundera över både fördelar och nackdelar.
Ger eleverna möjlighet att uttrycka sina personliga åsikter och förstå olika klimatzoners påverkan på livskvalitet.

3. Hur skiljer sig kulturer åt beroende på vilken klimatzon de befinner sig i? Ge exempel på specifika traditioner eller sätt som är kopplade till klimatzoner.
Detta ger insikt i hur människan anpassar sig till sin miljö.

4. Beskriv hur en specifik klimatzon skulle kunna förändras på grund av människans aktiviteter.
Utvärderar elevernas förståelse för människans påverkan på miljön.

5. Diskutera hur framtida generationer kan påverkas av nuvarande klimatförändringar.
Utmanar eleverna att tänka framåt och koppla sin kunskap till individuella och globala konsekvenser.

6. Vilka åtgärder kan vi som individer ta för att mildra effekterna av klimatförändringar i vår klimatzon?
Uppmuntrar kritiskt tänkande kring hållbarhet och ansvarstagande.

7. Reflektera över vad ni kan göra för att öka medvetenheten om klimatzoner i ert samhälle.
Behandlar elevernas roll i samhället och hur de kan verka för förändring.

8. Hur kan vi som samhälle anpassa oss till de förändringar som kommer att ske i klimatet?
Detta hjälper till att förstå hur man proaktivt kan arbeta med bakteriefrågor som uppstår.

Bedömning

Provet kan bedömas med totalt 30 poäng. 15 poäng från faktafrågor och 15 poäng från resonerande frågor.

För betyget E krävs minst 8 poäng, för betyg C krävs minst 12 poäng varav minst 3 poäng från resonerande frågor, och för betyg A krävs minst 18 poäng varav minst 5 poäng från resonerande frågor.


Modern Tillbaka-knapp