Provkonstruktion
Årskurs: 1
Ämne: Svenska
Tema: Samarbete och problemlösning
Syfte
Syftet med detta prov är att bedöma elevernas förståelse för berättande texter och deras förmåga att samarbeta och lösa problem tillsammans, i linje med ämnets centrala innehåll.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
- Berättande texter och hur de är uppbyggda
- Gemensamma aktiviteter och hur man löser problem tillsammans
[Lgr 22, Svenska, Åk. 1]
Betygskriterier
Det saknas betygskriterier för det här ämnet i aktuell årskurs.
Prov
Faktafrågor
- Vad handlar boken “Pettson och Findus” mest om?
A) Samarbete och problemlösning
B) En katt och en gammal man
C) Skolan
D) En resa
A - Vilken roll spelar Pettson i berättelsen?
A) En problemlösare
B) En katt
C) En vän
D) En lärjunge
A - Vad är viktigt i samarbetet enligt lektionen?
A) Att alla pratar samtidigt
B) Att lyssna och kommunicera
C) Att vinna alltid
D) Att vara ensam
B - Hur kan man beskriva teamwork?
A) Arbeta ensam
B) Arbeta tillsammans med en grupp
C) Att vara tyst
D) Att alltid följa reglerna
B - Vad kan en “samarbetsaffisch” innehålla?
A) Mycket text utan bilder
B) Teckningar och idéer om samarbete
C) Bara rita en katt
D) Uppgifter om skolämnen
B - Vilken aktivitet genomfördes i grupper under lektionen?
A) Läsa en bok
B) Bygga en koja av stolar
C) Spela spel
D) Skriva en uppsats
B - Hur många minuter tog diskussionen om samarbete?
A) 10 minuter
B) 15 minuter
C) 20 minuter
D) 30 minuter
B - Vad handlar exit-ticketen främst om?
A) Frågor om matematik
B) Frågor om samarbete och problemlösning
C) Frågor om historia
D) Frågor om geografi
B - Vem är författaren till “Pettson och Findus”?
A) Astrid Lindgren
B) Sven Nordqvist
C) J.K. Rowling
D) Selma Lagerlöf
B - Vad är en av lärdomarna från lektionen?
A) Samarbete är onödigt
B) Att problem alltid löser sig själva
C) Samarbete kan hjälpa till att lösa problem
D) Att man ska hålla allt för sig själv
C - Vad är en viktig förmåga vid samarbete?
A) Att vara tyst och lyssna
B) Kommunikation
C) Självständighet
D) Att alltid leda
B - Vad är syftet med aktiviteten att skapa en affisch?
A) Att tävla mot andra
B) Att vara kreativ och samarbeta
C) Att sitta still
D) Att avsluta dagen
B - Vilken känsla beskriver samarbetets framgång?
A) Isolation
B) Glädje
C) Sourness
D) Trötthet
B - Vad lärde eleverna sig om, utöver samarbete?
A) Att vara ensamma
B) Problemlösning
C) Att alltid få sin vilja igenom
D) Att ignorera andra
B
Resonerande frågor
- Varför är det viktigt att samarbeta med andra?
Syftet är att se elevernas förståelse för betydelsen av samarbete i olika situationer. - Kan ni ge exempel på en gång ni samarbetade framgångsrikt?
Frågan syftar till att låta eleverna reflektera över egna erfarenheter och dela med sig av dem. - Hur kan vi bli bättre på att samarbeta i klassrummet?
Eleven får möjlighet att tänka kritiskt kring förbättringar och föreslå strategier. - Vad betyder samarbetet för relationerna mellan klasskamrater?
Syftet är att se hur eleverna relaterar samarbete till social interaktion. - Hur kan vi tillämpa problemlösning i vardagen?
Frågan ger eleverna möjlighet att visa sin förståelse för praktisk tillämpning av problemlösning. - Vad kan hända om vi inte samarbetar?
Här kan eleverna uttrycka insikter om konsekvenser av bristande samarbete. - Hur upplever ni samarbetets betydelse i grupparbeten?
Eleven får reflektera över sina egna känslor och upplevelser i grupplärande. - Vilka egenskaper anser ni är viktigast i ett lyckat samarbete?
Frågan syftar till att fördjupa elevernas reflektion om personliga egenskaper och teamwork.
Bedömning
Faktafrågorna ger totalt 15 poäng, där varje korrekt svar ger 1 poäng. De resonerande frågorna ger totalt 10 poäng, där varje korrekt och utvecklad reflektion ger 2 poäng.
För betyget E krävs minst 8 poäng, för betyget C krävs 12 poäng (där minst 3 poäng ska komma från de resonerande frågorna) och för betyget A krävs 18 poäng (där minst 5 poäng ska komma från de resonerande frågorna).