“`html
Prov
Årskurs: 6
Ämne eller kurs: Geografi
Tema: Kartkunskap
Syfte
Syftet med detta prov är att testa elevernas kunskaper och färdigheter i kartkunskap, inklusive förståelse för olika karttyper, geografiska objekt samt förmåga att tolka och använda kartor i praktiska situationer.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
- Digitala och analoga kartor och deras uppbyggnad med gradnät, färger, symboler och skala. Topografiska och tematiska kartor.
- Namn och läge på geografiska objekt i Sverige, Europa och världen. Ett urval av hav, sjöar, floder, berg, öknar, regioner, länder och städer. [Lgr 22, Geografi, Åk. 4-6]
Betygskriterier
Eleven visar grundläggande kunskaper om namn och lägen på platser och regioner i Sverige, Europa och världen och visar det genom att med viss säkerhet beskriva lägen på och storleksrelationer mellan olika geografiska objekt. [Lgr 22, Geografi, Åk. 6 – Betyg E]
Prov
Faktafrågor
- Vilken av följande karttyper visar detaljerad information om landskapets höjd och terräng?
- A. Tematisk karta
- B. **Topografisk karta**
- C. Digital karta
- D. Analoge karta
- Vad betyder gradnät på en karta?
- A. **Ett system av linjer för att ange lägen**
- B. En metod för att måla kartan
- C. En typ av symboler
- D. En karta över olika färger
- Vilken av följande beskrivningar är korrekt för en digital karta?
- A. Den är alltid tryckt på papper
- B. **Den kan visas på elektroniska enheter**
- C. Den är alltid i svartvitt
- D. Den visar endast historiska platser
- Vad är en symbol på en karta?
- A. En typ av färg
- B. **Något som representerar ett geografiskt objekt**
- C. En linje som markerar en gräns
- D. En skala för avstånd
- Vad visar en tematisk karta?
- A. **Specifik information om ett ämne eller tema**
- B. Endast topografi
- C. Gränser mellan länder
- D. Väderinformation
- Vilken av följande är en riktig definition av en karta?
- A. **En bild av ett geografiskt område med olika objekt och symboler**
- B. En berättelse om en plats
- C. Ett diagram över befolkningens ålder
- D. En beskrivning av väderförhållanden
- Hur kan kartor hjälpa oss att förstå miljöfrågor?
- A. Genom att ge vägbeskrivningar
- B. **Genom att visa geografiska mönster och relationer**
- C. Genom att lista lagar och regler
- D. Genom att rita av landskapet
- Vilken typ av färg används vanligtvis för att markera vatten på en karta?
- A. Grön
- B. Röd
- C. **Blå**
- D. Gul
- Vad är den viktigaste funktionen av en skala på en karta?
- A. Att visa tid
- B. **Att ange avstånd mellan punkter**
- C. Att visa väderförhållanden
- D. Att ange befolkningstäthet
- Vad innebär det att läsa av koordinater på en karta?
- A. Att räkna antalet stadier
- B. Att **identifiera en specifik plats utifrån gradnätet**
- C. Att mäta avstånd med linjal
- D. Att studera färgkoder
- Vilken typ av karta skulle vara mest användbar för en turist?
- A. **En vägatlas**
- B. En historisk karta
- C. En topografisk karta
- D. En väderkarta
- Vilket av följande geografiska objekt är en öken?
- A. Great Lakes
- B. **Sahara**
- C. Anderna
- D. Amazonas
- Vilket är ett exempel på ett geografiskt objekt i Sverige?
- A. **Öland**
- B. Alperna
- C. Himalaya
- D. Gobi
- Vilka färger kan typiskt representera skog på en karta?
- A. **Grön**
- B. Blå
- C. Röd
- D. Gul
- Vad är ett exempel på en geografisk region?
- A. **Skåne**
- B. Oslos centrum
- C. Himalaya
- D. Stilla havet
Resonerande frågor
- Diskutera varför det är viktigt att kunna läsa och förstå kartor.
Denna fråga ger elever möjlighet att reflektera över den praktiska användningen av kartor i vardagen.
- Motivera varför digitala kartor har blivit allt vanligare.
Här ges elever möjlighet att analysera teknologins påverkan på kartografi och dess fördelar.
- Resonera kring hur kartor kan användas för att analysera miljöproblem.
Elever visar att de kan koppla kartkunskap till aktuella globala frågor.
- Diskutera skillnader mellan olika typer av kartor och deras användningsområden.
Ger elever lättare möjlighet att dra slutsatser om kartor utifrån deras syfte och information.
- Reflektera över hur kartor kan påverka vår förståelse av världen.
Denna fråga låter eleverna uttrycka sina personliga insikter och observationer om kartor.
- Argumentera för varför det är viktigt att känna till geografi i skolan.
Med denna fråga kommer elever att identifiera geografiämnets värde i utbildningen.
- Diskutera hur tekniska framsteg kan förändra vår framtida kartografi.
Eleverna ges möjlighet att visa sin kunskap om framtida trendiga teknologier.
- Resonera om hur vi kan använda kartor för att utforma samhällsinformation och planering.
Ger elever möjlighet att reflektera över den praktiska användningen av kartor.
Bedömning
Provet består av totala 100 poäng, fördelat på 30 poäng för faktafrågor och 70 poäng för de resonerande frågorna. För betyget E krävs minst 8 poäng, för betyget C krävs minst 12 poäng (där minst 3 poäng kommer från resonerande frågor) och för betyget A krävs minst 18 poäng (där minst 5 poäng kommer från resonerande frågor).
“`