Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Åk. 5. Slöjd – Skisser

Lektionsplanering

Årskurs: 5

Ämne eller kurs: Slöjd

Tema: Skisser

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

  • Metall, textil, trä och andra material. Materialens egenskaper, användningsområden och kombinationsmöjligheter med varandra.
  • Skisser, mönster och arbetsbeskrivningar, hur de kan förstås och följas. [Lgr 22, Slöjd, Åk. 4-6]

Betygskriterier

Eleven formger och framställer på ett delvis genomarbetat sätt enkla slöjdföremål i olika material och med enkla hantverkstekniker. I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt. [Lgr 22, Slöjd, Åk. 6 – Betyg E]

Lärarledda instruktioner

Introduktion till skisser (10 min)

  • Förklara vad en skiss är och dess betydelse i slöjd.
  • Visa exempel på olika typer av skisser.
  • Diskutera hur skisser kan fungera som guider under slöjdprojekt.
  • Gå igenom vikten av mått och proportioner i en skiss.

Materialgenomgång (15 min)

  • Presentera de material som kommer användas i kommande projekt (metall, textil, trä).
  • Diskutera varje materials egenskaper och användningsområden.
  • Gå igenom säkerhetsaspekter vid hantering av verktyg och material.
  • Besvara eventuella frågor som eleverna kan ha om materialen.

Start av praktiskt arbete (15 min)

  • Dela ut skisspapper och verktyg för att börja skissa egna idéer.
  • Ge instruktioner om hur man börjar med sin första skiss.
  • Gå runt och ge individuell feedback under skissprocessen.
  • Uppmuntra eleverna att vara kreativa och tänka utanför boxen.

Reflektion och avslutning (10 min)

  • Samla klassen för att diskutera vad de har lärt sig under lektionen.
  • Fråga varje elev om deras idéer och skisser.
  • Förklara nästa steg i projektet och lyft fram vikten av att utveckla sina skisser vidare.

Ämnesbegrepp

Begrepp Förklaring Etymologi
Skiss En snabb eller grov teckning för att förbereda en idé. Från franskans “esquisser”, som betyder “att skissa”.
Material Ämnen eller föremål som används för att skapa något. Kommer från latinets “materialis”, vilket betyder “som rör material”.
Hantverk Manuell verksamhet där kreativa och tekniska färdigheter kombineras för att skapa föremål. Av tyskans “Handwerk”, där “Hand” (hand) och “Werk” (work) innebär “arbete med handen”.

Diskussionsfrågor

  • A. Vilka olika typer av skisser tycker ni är mest användbara och varför? Diskutera i smågrupper.
  • B. Hur kan vi tänka på hållbarhet när vi väljer material för våra slöjdprojekt? Vilka alternativ finns när vi jobbar med textil eller trä?
  • C. Har ni några egna kreativa idéer för framtida slöjdprojekt? Dela era tankar och inspirera varandra.

Aktivitet

Under lektionen ska eleverna skapa en skiss för ett slöjdprojekt. De får möjlighet att välja mellan att arbeta med metall, trä eller textil. Eleverna kommer att få en introduktion i att skissa och få grundläggande verktyg för att utveckla sin idé. Under aktiviteten ska de fokusera på att skissera sina tankar, tänka på materialval och hur deras design kan genomföras praktiskt. Varje elev ska också vara beredd att presentera sin skiss och idé för klassen.

Exit-ticket

  • Vad är en skiss och varför är den viktig?
  • Vilket material tycker du är mest intressant att arbeta med och varför?
  • Hur kan skisser hjälpa oss i vårt slöjdarbete?
  • Nämn en säkerhetsregel att tänka på när man arbetar med verktyg.
  • Beskriv en idé för ett framtida slöjdprojekt som du skulle vilja göra.

Hemuppgift

Eleverna ska ta med sig sina skisser hem och arbeta vidare på dem. De ska överväga att förbättra sina skisser utifrån feedback de fått under lektionen och tänka på hur de kan genomföra sin design med de material som är tillgängliga. Hemuppgiften inbjuder också till att diskutera sina idéer med en familjemedlem eller vän för ytterligare perspektiv.

Citat

”Kreativitet är intelligens som har roligt.” – Albert Einstein (1879-1955). Citatet betonar vikten av kreativt uttryck i lärandet och deras användning av skisser för att framställa idéer i slöjd.

Nästa lektion

Förslag på tema för nästa lektion: Framställning av slöjdföremål. Lektionen syftar till att eleverna ska påbörja arbetet med sina skisser och översätta dem till fysiska föremål, där de får använda olika hantverkstekniker beroende på valt material.


Modern Tillbaka-knapp