Lektionsplanering: Substantiv
Årskurs: 3
Ämne: Svenska
Tema: Språkets struktur och uppbyggnad
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
- “Språkets struktur och uppbyggnad”
- “Olika sätt att uttrycka sig med hjälp av språket”
[Lgr 22, Svenska, Åk. 3]
Betygskriterier
- “Eleven kan använda substantiv, verb, pronomen och adjektiv i meningar.”
- “Eleven kan delta i samtal och diskussioner, ställa frågor och ge exempel.”
[Lgr 22, Svenska, Åk. 3 – Betyg E]
Lärarledda instruktioner
Introduktion till substantiv (10 min)
- Förklara vad substantiv är och ge exempel.
- Diskutera substantivens roll i språket.
- Visa bilder på olika substantiv och låt eleverna identifiera dem.
- Presentera syftet med substantivskattjakten.
Genomgång av aktiviteten (10 min)
- Förklara reglerna för substantivskattjakten.
- Beskriv hur eleverna ska registrera sina fynd.
- Gå igenom hur de kan tänka för att hitta substantiv i klassrummet.
- Besvara eventuella frågor från eleverna.
Substantivskattjakt (15 min)
- Låt eleverna ge sig ut i klassrummet för att leta efter substantiv.
- Uppmana dem att samarbeta och hjälpa varandra.
- Samla in deras listor vid återkomsten och diskutera vad de har hittat.
Reflektion och diskussion (10 min)
- Be eleverna reflektera över vilka substantiv de hittade och dela med sig av sina fynd.
- Diskutera vilka substantiv som var lättast och svårast att hitta.
- Fråga om de kan ge exempel på substantiv som de använder i sin vardag.
Ämnesbegrepp
Begrepp | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Substantiv | Namn på personer, platser, saker eller begrepp. | Kommer från latin “substantivus” som betyder “stående under”. |
Verb | Ord som beskriver en handling eller ett tillstånd. | Från latin “verbum” som betyder “ord”. |
Pronomen | Ord som används istället för substantiv. | Från latin “pronomen” vilket betyder “i stället för namn”. |
Adjektiv | Ord som beskriver egenskaper hos substantiv. | Från latin “adjective” som betyder “tilläggande”. |
Diskussionsfrågor
- A. Hur tror ni att substantiv används i olika språk, och ser ni några likheter eller skillnader?
- B. Kan ni tänka er en mening utan substantiv? Hur skulle den se ut, och vad skulle hända med meningen?
- C. Varför tror ni det är viktigt att kunna identifiera och använda substantiv i vår kommunikation?
Aktivitet
Eleverna ska genomföra substantivskattjakten i klassrummet. Dekommer att dela upp sig i små grupper och få en lista där de skall skriva ner alla substantiv de hittar. Under aktiviteten uppmanas de att vara kreativa och tänka på både vanliga och ovanliga substantiv som kan finnas i klassrummet. Efter cirka 15 minuter ska de samlas tillbaka i klassrummet för att jämföra sina listor och diskutera vilka substantiv de hittade. Detta skapar en möjlighet för dem att reflektera över språkets struktur och betydelse.
Exit-ticket
- Vilka substantiv hittade du som du inte tidigare har tänkt på?
- Hur många substantiv skrev du ner?
- Kan du ge ett exempel på hur ett substantiv används i en mening?
- Var det lättare eller svårare än du trott att hitta substantiv? Varför?
- Hur kändes det att arbeta i grupp under jaktens gång?
Hemuppgift
Eleverna får i uppgift att titta runt hemma och skriva ner minst fem substantiv de ser i sitt rum eller i sitt hem. De ska även vara beredda att berätta om substantiven och vad de står för i nästa lektion. Denna hemuppgift syftar till att förstärka deras förståelse för substantiv i olika miljöer.
Citat
”Språket är ett verktyg, och orden dess byggstenar.” – Hans Rosling (2010)
Detta citat understryker vikten av ord, och hur de formar vår kommunikation. I lektionen får eleverna praktisera språket genom att identifiera och använda substantiv.
Nästa lektion
Förslag på tema för nästa lektion: Adjektiv i beskrivande text. Denna lektion syftar till att eleverna ska lära sig hur adjektiv kan förstärka och nyansera beskrivningar i sina egna texter.