Provkonstruktion
Årskurs: 9
Ämne eller kurs: Svenska
Tema: Romaner
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förmåga att läsa och analysera skönlitteratur, samt att förstå centrala teman och motiv i romaner.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
- Läsning av skönlitteratur och tillhörande texttyper.
- Analys av centrala teman och motiv i romaner.
[Lgr 22, Svenska, Åk. 7-9]
Betygskriterier
- Eleven kan läsa och analysera skönlitteratur och andra texter och visar förståelse för textens innehåll, budskap och stil.
[Lgr 22, Svenska, Åk. 9]
Prov
Faktafrågor
- Vad är huvudtemat i den roman ni läst?
- A) Karaktärsutveckling
- B) Plott
- C) Tema
- D) Motiv
- Vilket av följande alternativ beskriver en motiv?
- A) En karaktärs resa
- B) Återkommande element i berättelsen
- C) En specifik plats
- D) Författarens liv
- Vad innebär karaktärsutveckling?
- A) Att karaktären stannar oförändrad
- B) Att karaktären förändras under berättelsens gång
- C) Att karaktären är en biperson
- D) Att karaktären är en ensamstående hjälte
- Vilken av följande definitioner stämmer mest överens med en plott?
- A) Temat i berättelsen
- B) Handlingen eller sekvensen av händelser
- C) En beskrivning av miljön
- D) Karaktärernas dialog
- Vem är berättarjaget i en roman?
- A) Den som berättar historien
- B) En av karaktärerna
- C) En utomstående observatör
- D) Författaren
- Vilket av följande beskriver bäst ordvalet som används i romaner?
- A) Barntillåtet språk
- B) Mångfacetterat och stilistiskt varierande
- C) Enkelt och direkt
- D) Tekniskt språk
- Vad menas med intertextualitet?
- A) Referenser mellan olika romaner
- B) Användning av tidigare verk inom en ny text
- C) Att läsa flera böcker på en gång
- D) Skapande av nya karaktärer
- Hur kan en kulturell kontext påverka en roman?
- A) Genom att skapa karaktärerna
- B) Genom att forma teman och motiv
- C) Genom att påverka språket
- D) Genom att styra upplägget
- Vilket av följande teman kan hittas i många romaner?
- A) Teknologi
- B) Kärlek och svek
- C) Ekonomi
- D) Sport
- Vad kan man kalla en berättelse som utspelar sig i det förflutna och är baserad på verkliga händelser?
- A) Historisk roman
- B) Science fiction
- C) Biografi
- D) Dystopi
Resonerande frågor
- Diskutera hur ett tema i en roman kan utvecklas genom karaktärernas handlingar.
- Reflektera över hur språket i en roman påverkar läsarens uppfattning av temat.
- Vilka motiv i romanen tycker du är mest betydelsefulla och varför?
- Hur skulle berättelsen förändras om en annan karaktär var berättarjaget?
- Analysera författarens val av miljö och hur det formar berättelsens tema.
- Diskutera hur tidsperioden då romanen skrevs kan påverka dess teman och motiv.
- Vad tror du författaren vill förmedla med sin roman? Ge exempel.
- Hur kan en djupgående analys av karaktärerna ge mer förståelse för romanens tema?
Syftet är att eleverna ska visa förståelse för temat och hur det tränger igenom berättelsen genom karaktärerna
Eleverna ges möjlighet att analysera författarens språk och dess effekt på läsarens tolkning.
Här får eleverna visa djupare insikt i romanens strukturer och de betydelser som olika motiv bär.
Frågan ger eleverna möjlighet att analysera berättarperspektivet och dess effekt på berättelsen.
Detta ger en djupare förståelse för hur externa faktorer påverkar berättanden.
Eleverna får reflektera över påverkan av kontext på litteratur.
Syftet är att få eleverna att formulera och argumentera för sin tolkning av avsikter i litteraturen.
Eleverna ska visa hur karaktärsutveckling knyter an till de teman som utforskas i romanen.
Bedömning
Provet kan bedömas med totalt 30 poäng. Faktafrågorna ger 1 poäng per fråga, och de resonerande frågorna ger 3 poäng per fråga.
För betyget E krävs totalt 8 poäng, för betyg C krävs 12 poäng (varav minst 3 poäng från de resonerande frågorna) och för A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från de resonerande frågorna).