“`html
Provkonstruktion
Årskurs: 6
Ämne: Svenska
Tema: Läsa dikter
Syfte
Syftet med detta prov är att bedöma elevernas förmåga att läsa, analysera och skriva dikter, samt att använda och förstå stilmedel i litterära texter.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
- Att läsa och analysera olika typer av texter, exempelvis skönlitterära och faktatexter, och värdera deras innehåll.
- Att skriva egna texter och gestalta idéer, känslor och upplevelser med hjälp av olika stilmedel. [Lgr 22, Svenska, Åk. 4-6]
Betygskriterier
- Eleven kan formulera sig och kommunicera i skrift och tal.
- Eleven kan läsa och analysera skönlitterära och faktatext och göra enkla bedömningar av innehållet. [Lgr 22, Svenska, Åk. 6]
Prov
Faktafrågor
- Vad kännetecknar en dikt?
- A. En lång berättelse med många karaktärer
- B. En text med rim och rytm
- C. En kort litterär text som uttrycker känslor eller idéer
- D. En faktatext om historia
- Vilket stilmedel används ofta när man jämför två saker direkt?
- A. Liknelse
- B. Metafor
- C. Rim
- D. Personifikation
- Vad innebär rim i en dikt?
- A. Att dikten handlar om känslor
- B. En upprepning av ljud i slutet av ord
- C. Att dikten ska vara lång
- D. Att dikten bara får ha två verser
- Vilken av följande poeter är känd för sina barnramsor?
- A. Lennart Hellsing
- B. Karin Boye
- C. Karin S:son Linder
- D. Gustaf Fröding
- Vad brukar man kalla en dikt utan ett fast rim eller mönster?
- A. Limerick
- B. Fri vers
- C. Sonett
- D. Ballad
- Vad är en metafor?
- A. En text som handlar om ett djur
- B. En bildlig jämförelse mellan två olika saker
- C. Ett exempel på en rimdikt
- D. En typ av faktatext
- Vilket av följande är inte ett stilmedel?
- A. Personifikation
- B. Styckeindelning
- C. Imagery
- D. Alliteration
- I vilken typ av dikt är det viktigt att ha rytm och rim?
- A. Rimdikt
- B. Protestdikt
- C. Episk dikt
- D. Prosa
- Vilket av följande kan vara en del av ett dikts budskap?
- A. Fakta om ett land
- B. Känslor och upplevelser
- C. En lista med namn
- D. En steg-för-steg-guide
- Vad är skillnaden mellan en liknelse och en metafor?
- A. En liknelse använder “som” eller “liksom”
- B. Inga skillnader, de är samma
- C. En metafor är alltid längre
- D. En liknelse handlar alltid om en person
- Vilken poet är känd för sina modernistiska verk?
- A. Karin Boye
- B. Harry Martinson
- C. Gustaf Fröding
- D. Elsa Beskow
- Vilket av följande är ett exempel på en känsla som kan uttryckas i en dikt?
- A. En matematisk formel
- B. Kärlek
- C. En datasammanställning
- D. En uppsats om faktorer
- Vad är syftet med en dikt?
- A. Att bara ge fakta
- B. Att förmedla känslor, tankar och upplevelser
- C. Att alltid handla om historiska händelser
- D. Att vara så lång som möjligt
- Vad kallas den upprepning av ljud som ofta används i poesi?
- A. Alliteration
- B. Rim
- C. Vers
- D. Prosa
- Vad kännetecknar en lyrisk dikt?
- A. Den uttrycker starka känslor och stämningar
- B. Den berättar en historia
- C. Den är alltid lång
- D. Den innehåller alltid rim
Resonerande frågor
- Hur kan du använda stilmedel i din egen dikt för att förstärka ditt budskap?
Syftet är att få eleverna att tänka kreativt kring användandet av stilmedel. - Vilka känslor vill du förmedla i en dikt och varför?
Syftet är att stimulera en djupare reflektion kring känslor och hur dessa kan kommuniceras i text. - Hur skiljer sig en dikt från en berättelse i uttryck och stil?
Syftet är att eleverna ska kunna reflektera kring texttyper och deras kännetecken. - I vilken grad tror du att dikter kan påverka läsarnas känslor?
Syftet är att diskutera litteraturens påverkan och djupare förståelse. - Kan en dikt fortfarande vara meningsfull även om den inte har ett tydligt budskap? Hur?
Syftet är att få eleverna att resonera kring dikts betydelse och tolkning. - Hur kan du använda din personliga erfarenhet för att skriva en dikt?
Syftet är att engagera eleverna att dra på egna erfarenheter i skrivandet. - Vilken dikt eller poet har påverkat dig mest och varför?
Syftet är att uppmuntra eleverna att tänka kritiskt kring litteratur och dess effekt. - Vad tycker du är den viktigaste komponenten i en bra dikt och varför?
Syftet är att få eleverna att resonera och definiera vad som gör poesi effektiv.
Bedömning
Provet består av 15 faktafrågor där varje rätt svar ger 1 poäng och 8 resonerande frågor där varje rätt svar ger 2 poäng. Totalt kan eleverna få max 31 poäng.
För betyget E krävs minst 8 poäng, för C krävs 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).
“`