Prov. Åk. 6. Svenska – Läsa dikter

“`html

Provkonstruktion

Årskurs: 6

Ämne: Svenska

Tema: Läsa dikter

Syfte

Syftet med detta prov är att bedöma elevernas förmåga att läsa, analysera och skriva dikter, samt att använda och förstå stilmedel i litterära texter.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

  • Att läsa och analysera olika typer av texter, exempelvis skönlitterära och faktatexter, och värdera deras innehåll.
  • Att skriva egna texter och gestalta idéer, känslor och upplevelser med hjälp av olika stilmedel. [Lgr 22, Svenska, Åk. 4-6]

Betygskriterier

  • Eleven kan formulera sig och kommunicera i skrift och tal.
  • Eleven kan läsa och analysera skönlitterära och faktatext och göra enkla bedömningar av innehållet. [Lgr 22, Svenska, Åk. 6]

Prov

Faktafrågor

  1. Vad kännetecknar en dikt?
    • A. En lång berättelse med många karaktärer
    • B. En text med rim och rytm
    • C. En kort litterär text som uttrycker känslor eller idéer
    • D. En faktatext om historia
  2. Vilket stilmedel används ofta när man jämför två saker direkt?
    • A. Liknelse
    • B. Metafor
    • C. Rim
    • D. Personifikation
  3. Vad innebär rim i en dikt?
    • A. Att dikten handlar om känslor
    • B. En upprepning av ljud i slutet av ord
    • C. Att dikten ska vara lång
    • D. Att dikten bara får ha två verser
  4. Vilken av följande poeter är känd för sina barnramsor?
    • A. Lennart Hellsing
    • B. Karin Boye
    • C. Karin S:son Linder
    • D. Gustaf Fröding
  5. Vad brukar man kalla en dikt utan ett fast rim eller mönster?
    • A. Limerick
    • B. Fri vers
    • C. Sonett
    • D. Ballad
  6. Vad är en metafor?
    • A. En text som handlar om ett djur
    • B. En bildlig jämförelse mellan två olika saker
    • C. Ett exempel på en rimdikt
    • D. En typ av faktatext
  7. Vilket av följande är inte ett stilmedel?
    • A. Personifikation
    • B. Styckeindelning
    • C. Imagery
    • D. Alliteration
  8. I vilken typ av dikt är det viktigt att ha rytm och rim?
    • A. Rimdikt
    • B. Protestdikt
    • C. Episk dikt
    • D. Prosa
  9. Vilket av följande kan vara en del av ett dikts budskap?
    • A. Fakta om ett land
    • B. Känslor och upplevelser
    • C. En lista med namn
    • D. En steg-för-steg-guide
  10. Vad är skillnaden mellan en liknelse och en metafor?
    • A. En liknelse använder “som” eller “liksom”
    • B. Inga skillnader, de är samma
    • C. En metafor är alltid längre
    • D. En liknelse handlar alltid om en person
  11. Vilken poet är känd för sina modernistiska verk?
    • A. Karin Boye
    • B. Harry Martinson
    • C. Gustaf Fröding
    • D. Elsa Beskow
  12. Vilket av följande är ett exempel på en känsla som kan uttryckas i en dikt?
    • A. En matematisk formel
    • B. Kärlek
    • C. En datasammanställning
    • D. En uppsats om faktorer
  13. Vad är syftet med en dikt?
    • A. Att bara ge fakta
    • B. Att förmedla känslor, tankar och upplevelser
    • C. Att alltid handla om historiska händelser
    • D. Att vara så lång som möjligt
  14. Vad kallas den upprepning av ljud som ofta används i poesi?
    • A. Alliteration
    • B. Rim
    • C. Vers
    • D. Prosa
  15. Vad kännetecknar en lyrisk dikt?
    • A. Den uttrycker starka känslor och stämningar
    • B. Den berättar en historia
    • C. Den är alltid lång
    • D. Den innehåller alltid rim

Resonerande frågor

  1. Hur kan du använda stilmedel i din egen dikt för att förstärka ditt budskap?
    Syftet är att få eleverna att tänka kreativt kring användandet av stilmedel.
  2. Vilka känslor vill du förmedla i en dikt och varför?
    Syftet är att stimulera en djupare reflektion kring känslor och hur dessa kan kommuniceras i text.
  3. Hur skiljer sig en dikt från en berättelse i uttryck och stil?
    Syftet är att eleverna ska kunna reflektera kring texttyper och deras kännetecken.
  4. I vilken grad tror du att dikter kan påverka läsarnas känslor?
    Syftet är att diskutera litteraturens påverkan och djupare förståelse.
  5. Kan en dikt fortfarande vara meningsfull även om den inte har ett tydligt budskap? Hur?
    Syftet är att få eleverna att resonera kring dikts betydelse och tolkning.
  6. Hur kan du använda din personliga erfarenhet för att skriva en dikt?
    Syftet är att engagera eleverna att dra på egna erfarenheter i skrivandet.
  7. Vilken dikt eller poet har påverkat dig mest och varför?
    Syftet är att uppmuntra eleverna att tänka kritiskt kring litteratur och dess effekt.
  8. Vad tycker du är den viktigaste komponenten i en bra dikt och varför?
    Syftet är att få eleverna att resonera och definiera vad som gör poesi effektiv.

Bedömning

Provet består av 15 faktafrågor där varje rätt svar ger 1 poäng och 8 resonerande frågor där varje rätt svar ger 2 poäng. Totalt kan eleverna få max 31 poäng.

För betyget E krävs minst 8 poäng, för C krävs 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).

“`


Modern Tillbaka-knapp