Kompakt AI-Knappmeny

Prov. Åk. 9. Historia – Den industriella revolutionen

Provkonstruktion

Årskurs: 9

Ämne: Historia

Tema: Den industriella revolutionen

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper om orsakerna bakom den industriella revolutionen i Storbritannien, samt deras förmåga att analysera och resonera kring dessa historiska händelser och dess påverkan på samhället.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

“Undervisningen i ämnet historia ska ge eleverna förutsättningar att utveckla kunskaper om händelser, aktörer och förändringsprocesser under olika tidsperioder samt om historiska begrepp och långa historiska linjer.”

Betygskriterier

För betyget E: “Eleven har grundläggande kunskaper om händelser och förändringsprocesser i olika tidsperioder.” Det krävs också en förmåga att resonera kring dessa händelser.

Prov

Faktafrågor

1. Vilket av följande var en viktig resurs för den industriella revolutionen i Storbritannien?

A) Guano

B) **Kol**

C) Olja

D) Vindkraft

2. Vad var en konsekvens av den industriella revolutionen?

A) Minskad urbanisering

B) **Ökad produktion**

C) Minskat invånarantal

D) Färre arbetsplatser

3. Vilken teknologisk innovation bidrog mest till den industriella revolutionen?

A) Spinning Jenny

B) **Ångmaskinen**

C) Datorer

D) Elmotorer

4. Vilken av följande är en orsak till att Storbritannien blev först med den industriella revolutionen?

A) Stort ärftligt feodalSystem

B) **Tillgång till naturresurser**

C) Geografisk isolering

D) Religionskonflikter

5. Vilken typ av ekonomi utvecklades starkast under den industriella revolutionen?

A) Jordbruksekonomi

B) **Industriell ekonomi**

C) Tjänsteekonomi

D) Byhuskonomi

6. Vad kännetecknar en fabrik under den industriella revolutionen?

A) **Mekaniserad produktion**

B) Familjeproducerad mat

C) Hemindustri

D) Också i naturen

7. Vilket av följande bidrog till den ökade befolkningstillväxten under den industriella revolutionen?

A) **Bättre medicin och hälsovård**

B) Fler krig

C) Migration till kolonier

D) Minimerad matproduktion

8. Under vilken tidsperiod inträffade den industriella revolutionen i Storbritannien?

A) 1500-1600-talet

B) 1700-talet

C) **1750-1850-talet**

D) 1900-talet

9. Vad var en viktig politisk faktor under den industriella revolutionen?

A) **Politisk stabilitet**

B) Revolutioner

C) Inbördeskrig

D) Diktatur

10. Hur påverkade den industriella revolutionen kvinnors rättigheter?

A) **Kvinnor började arbeta utanför hemmet**

B) Kvinnor blev helt ekonomiskt oberoende

C) Ingen påverkan

D) Kvinnor fick rösträtt direkt

11. Vad kännetecknade arbetsvillkoren i fabriker under den industriella revolutionen?

A) Långa arbetstider och goda villkor

B) **Långa arbetstider och hårda villkor**

C) Kortare arbetstider och erbjuder semester

D) Utmärkta hälsovårdssystem

12. Vilket av följande var ett direkt resultat av urbanisering under den industriella revolutionen?

A) Fler landsbygdsbefolkning

B) **Överfulla städer**

C) Ökad sjöfart

D) Färre fabriker

13. Vilken social förändring förväntades av den industriella revolutionen?

A) Minskat fackligt arbete

B) **Ökat fackligt engagemang**

C) Ingen förändring

D) Minskat antal arbetstagare

14. Vilken åtgärd vidtogs för att hantera de dåliga arbetsvillkoren?

A) **Fackföreningar bildades**

B) Alla arbetstimmar sänktes

C) Arbetsjägarna stoppades

D) Standarder skapades för arbetsplatser

15. Vilken inverkan hade den industriella revolutionen på transportsystemet?

A) **Förbättrad infrastruktur med järnvägar och kanaler**

B) Minskat behov av transport

C) Endast sjötransport var viktig

D) Sammanlänkade städer stängdes

Resonerande frågor

1. Diskutera hur tillgången till naturresurser påverkade den industriella revolutionen. Syftet är att ge möjlighet till detaljanalys av ekologiska och ekonomiska faktorer.

2. Reflektera över hur den industriella revolutionen påverkade samhällsklasserna i Storbritannien. Denna fråga syftar till att undersöka sociala förändringar och klassdynamik.

3. Beskriv den roll som innovation och uppfinningar spelade under den industriella revolutionen. Denna fråga ger utrymme för att utforska teknologins påverkan på samhället.

4. Hur påverkade den industriella revolutionen arbetsförhållanden och arbetstagarens rättigheter? Syftet är att ge en djupare förståelse för sociala reformer och facklig kamp.

5. Analysera varför Storbritannien blev ledande inom den industriella revolutionen jämfört med andra länder. Denna fråga syftar till historiska jämförelser och kontextuell analys.

6. Vilka långsiktiga effekter fick den industriella revolutionen på den globala ekonomin? Här ges möjlighet att belysa effekter på internationell handel.

7. Diskutera miljöpåverkan av den industriella revolutionen och vilken betydelse den har haft för dagens miljöfrågor. Syftet är att kombinera historiska och nutida perspektiv.

8. Reflektera över de etiska frågor som kan kopplas till den industriella revolutionen, såsom barnarbete och arbetsförhållanden. Denna fråga syftar till att undersöka de moraliska aspekterna av industrialiseringen.

Bedömning

Provet kan bedömas med max 30 poäng där faktafrågor är värda 1 poäng var och de resonerande frågorna är värda 3 poäng var.

För betyget E krävs minst 8 poäng, för betyget C krävs minst 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för betyget A krävs minst 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).


Modern Tillbaka-knapp