Hemläxa
Årskurs: 9
Ämne: Samhällskunskap
Tema: Fattigdom
Ordkollen
Här listas fem ämnesord på läxans tema som är bra att känna till betydelsen av:
- Fattigdom: En situation där individer eller grupper har otillräckliga resurser för att tillgodose sina grundläggande behov, såsom mat, bostad och utbildning.
- Ohälsa: Ett tillstånd av nedsatt fysisk eller psykisk hälsa som kan påverkas av fattigdom och brist på tillgång till sjukvård.
- Utbildning: En process genom vilken individer lär sig kunskaper och färdigheter; anses vara en viktig faktor för att bryta fattigdomscykler.
- Ojämlikhet: Skillnader i tillgång till resurser och möjligheter mellan individer eller grupper, vilket kan påverka hur fattigdom upplevs och hanteras.
- Ekonomiska resurser: Tillgångar, som pengar och materiella resurser, som är avgörande för en individs eller grupps förmåga att leva ett tryggt och stabilt liv.
Instuderingsfrågor
- Vad definierar fattigdom?
- Hur påverkar utbildning en individs möjlighet att ta sig ur fattigdom?
- Vilka faktorer kan bidra till att en person förblir fattig?
- Hur påverkar ohälsa fattigdomsnivåer i ett samhälle?
- Ge exempel på hur ojämlikhet kan återspeglas i ett samhälles resurstillgångar.
- Vad är sambandet mellan fattigdom och brottslighet?
- Vilka globala organisationer arbetar för att bekämpa fattigdom, och hur gör de detta?
- Hur kan lokalsamhällen bidra till att minska fattigdom?
- Vilka statistiska indikatorer brukar användas för att mäta fattigdom?
- Beskriv hur en persons socioekonomiska bakgrund kan påverka deras livschanser.
Klassrumövning: Rollspel
I denna övning kommer ni att delta i ett rollspel där ni får olika roller kopplade till temat fattigdom. Varje elev tilldelas en specifik roll, exempelvis en fattig person, en socialarbetare, en företagare eller en politiker. Använd följande instruktioner:
- Diskussion (30 minuter): I smågrupper om 4-5 personer, diskutera era roller och dela med er av perspektiven hos de karaktärer ni spelar. Vad har varje roll för utmaningar och möjligheter kring ämnet fattigdom?
- Scenariot (30 minuter): Tillsammans ska ni bygga ett scenario där en av rollerna (t.ex. socialarbetaren) försöker hjälpa den fattiga personen. Vad kan göras? Vilka hinder finns det? Hur kan de andra rollerna påverka situationen?
- Presentation (20 minuter): Varje grupp presenterar sitt scenario och diskussion för klassen och reflekterar över olika perspektiv på fattigdom.
Reflektionsuppgift
Efter rollspelen, skriv en kort reflektion (200 ord) om vad du lärt dig under övningen och hur din syn på fattigdom kanske har förändrats.