En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Åk. 7. Historia – Nationalism i Sverige

Provkonstruktion

Årskurs: 7

Ämne: Historia

Tema: Nationalism i Sverige

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper och förståelse för nationalismens historiska framväxt i Sverige, dess betydelse och konsekvenser samt deras förmåga att kritiskt granska historiska källor.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

  • Tolkning av historiska källor från någon tidsperiod och granskning utifrån källkritiska kriterier. Värdering av källornas relevans utifrån historiska frågor.
  • Analys av historiebruk kopplat till någon tidsperiod, till exempel hur olika aktörer använder historia för att skapa eller stärka nationella identiteter. [Lgr 22, Historia, Åk. 7-9]

Betygskriterier

  • Eleven kan översiktligt redogöra för några centrala aspekter av ett historiskt ämnesområde. Vidare kan eleven använda centrala termer och begrepp från det aktuella ämnesområdet. [Lgr 22, Historia, Åk. 9]

Prov

Faktafrågor

  1. Vad innebär nationalism?
    A. En ideologi som betonar nationens betydelse
    B. En politisk rörelse för globalisering
    C. En religion som förespråkar en enda kultur
    D. En ekonomisk teori om protektionism
  2. Vilket årtal är förknippat med 1800-talets nationalromantik i Sverige?
    A. 1700
    B. 1800
    C. 1900
    D. 2000
  3. Vilket av följande påståenden stämmer om källkritik?
    A. Det handlar om att referera till källor
    B. Det innebär att endast använda primära källor
    C. Det handlar om att värdera och analysera källor
    D. Det är en metod för att skriva uppsatser
  4. Vilken funktion har en nationalstat enligt nationalism?
    A. Att skapa en känsla av samhörighet bland medborgarna
    B. Att centralisera makten i en enskild person
    C. Att förbjuda kulturell mångfald
    D. Att främja internationell handel
  5. Vilket av följande är ett exempel på kultur?
    A. Vetenskapliga upptäckter
    B. Ekonomiska modeller
    C. Politiska system
    D. Traditioner och språk
  6. Vad betyder termen identitet?
    A. Hur individer ser sig själva i relation till grupper
    B. En grupps samlade historia
    C. En typ av kulturell aktivism
    D. En politisk ideologi
  7. Källkritik inkluderar att…
    A. Enbart använda vetenskapliga källor
    B. Tro på allt som publiceras
    C. Värdera trovärdigheten hos källor
    D. Analysera endast nyhetsartiklar
  8. Vilket av följande påståenden är korrekt om sociala medier och nationalism?
    A. De påverkar inte nationalistiska idéer
    B. De kan sprida nationalistiska idéer snabbt
    C. De förhindrar nationalismen
    D. De förstärker endast negativa idéer
  9. Vad är ett centralt begrepp kopplat till dagens lektion?
    A. Demokrati
    B. Nationalism
    C. Ekonomi
    D. Globalisering
  10. Vilken effekt kan nationalism ha enligt historien?
    A. Den leder alltid till fred
    B. Den kan förena eller splittra folk
    C. Den har ingen betydelse
    D. Den är enbart positiv
  11. Vilken betydelse har språket i nationalism?
    A. Det har ingen betydelse
    B. Det används helst i litteratur
    C. Det är centralt för att skapa identitet
    D. Det hindrar mångfald
  12. Vad kritiseras ofta inom nationalism?
    A. Att den kan leda till uteslutning
    B. Att den är för allomfattande
    C. Att den rör sig för långsamt
    D. Att den inte kan förena människor
  13. Enligt Albert Einstein, vad är nationalism?
    A. En kraft för förändring
    B. En ideologi för ungdomar
    C. En barnsjukdom mänskligheten måste övervinna
    D. En vinst för civilsamhället
  14. Vilket av följande är en kritik mot nationalism?
    A. Den främjar kulturell mångfald
    B. Den ökar global handel
    C. Den kan skapa klyftor mellan grupper
    D. Den skyddar minoriteters rättigheter
  15. Vad är nationalismens syfte?
    A. Att främja nationella intressen och identitet
    B. Att skapa internationellt samarbete
    C. Att avskaffa gränser
    D. Att främja individualism

Resonerande frågor

  1. Varför anser du att nationalism kan vara både positivt och negativt?
    Syftet är att låta eleverna reflektera över nationalismens komplexitet.
  2. Ge exempel på hur nationalism kan manifesteras i Sverige idag.
    Frågan ger eleverna möjlighet att koppla teori till praktik och samtal.
  3. Hur påverkar utbildning och skola vår syn på nationalism?
    Genom att diskutera utbildningens roll i formandet av identitet kan eleverna analysera olika perspektiv.
  4. Diskutera hur historiska källor kan användas för att stödja olika nationalistiska perspektiv.
    Frågan framför allt, ger eleverna en chans att tillämpa källkritik och analys.
  5. Vad innebär det att vara kritisk till nationalism?
    Eleverna ges möjlighet att reflektera över betydelsen av kritiskt tänkande.
  6. Hur kan sociala medier påverka unga människors uppfattning om nationalism?
    Eleverna får reflektera över den moderna världens inverkan på traditionella tankar.
  7. Diskutera skillnaden mellan patriotism och nationalism.
    Frågan möjliggör djupgående diskussioner om identitet och tillhörighet.
  8. Vilken roll tycker du att kulturen spelar i utvecklingen av nationalism?
    Eleverna kan resonera kring kulturens betydelse och dess inverkan på samhälleliga värderingar.

Bedömning

Provet bedöms med totalt 30 poäng där faktafrågorna är värda 1 poäng vardera och resonerande frågorna är värda 3 poäng vardera.

Krav för betyg:

  • E: 8 poäng
  • C: 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor)
  • A: 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor)