Lektion. Åk. 7. Historia – Nationalism i Sverige

Lektionsplanering

Årskurs: 7

Ämne: Historia

Tema: Nationalism i Sverige

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

  • Tolkning av historiska källor från någon tidsperiod och granskning utifrån källkritiska kriterier. Värdering av källornas relevans utifrån historiska frågor.
  • Analys av historiebruk kopplat till någon tidsperiod, till exempel hur olika aktörer använder historia för att skapa eller stärka nationella identiteter. [Lgr 22, Historia, Åk. 7-9]

Betygskriterier

  • Eleven kan översiktligt redogöra för några centrala aspekter av ett historiskt ämnesområde. Vidare kan eleven använda centrala termer och begrepp från det aktuella ämnesområdet. [Lgr 22, Historia, Åk. 9]

Lärarledda instruktioner

Introduktion till nationalism (10 min)

  • Presentera vad nationalism innebär och ge exempel på hur det uttrycks.
  • Diskutera nationalismens historiska framväxt i Sverige.
  • Fråga eleverna om de känner till några kända nationalister eller nationalistiska rörelser.
  • Dela aktuella exempel på nationalism i nutid.

Djupdykning i svensk nationalism (15 min)

  • Gå igenom viktiga händelser kopplade till nationalism i Sverige, som 1800-talets nationalromantik.
  • Förklara hur språket och kulturen har bidragit till svensk nationalism.
  • Diskutera olika perspektiv och kritik mot nationalism genom historien.

Källkritik och historiebruk (15 min)

  • Lär ut vikten av att vara kritisk mot historiska källor och hur dessa används för att stärka nationalistiska idéer.
  • Analysera konkreta exempel på hur historia har använts inom svensk nationalism.
  • Dela ut exempel på bilder och texter för källkritisk analys.

Sammanfattning och reflektion (10 min)

  • Sammanfatta lektionen och diskutera vad eleverna har lärt sig.
  • Ta upp eventuella frågor och få elevernas synpunkter på nationalism som ämne.
  • Avsluta med en översikt av vad som kommer att tas upp i nästa lektion.

Ämnesbegrepp

Begrepp Förklaring Etymologi
Nationalism En ideologi som betonar nationens betydelse och samhörighet mellan en befolkning. Från latin “natio” som betyder födelse eller nation.
Kultur Det gemensamma sättet som en grupp människor lever på, inklusive traditioner och språk. Från latin “cultura” som betyder odling.
Identitet Hur individer ser sig själva och definierar sig i relation till grupper och samhälle. Från latin “identitas” som betyder att vara densamma.
Källkritik Metod för att värdera och analysera källor för att bedöma deras trovärdighet. Från källan, som refererar till ursprunget av en information.

Diskussionsfrågor

  • A. Nationalism kan skapa en känsla av gemenskap, men kan även leda till uteslutning av vissa grupper. Hur ser ni på balansgången mellan dessa aspekter?
  • B. Historien har visat att nationalism kan både förena och splittra folk. Kan ni ge exempel på händelser eller situationer där nationalism har haft dessa olika effekter?
  • C. Vilken roll spelar sociala medier och internet i spridningen av nationalistiska idéer idag? Hur kan det påverka unga människor i Sverige?

Aktivitet

Eleverna delas in i små grupper och får i uppgift att skapa en affisch som representerar ett specifikt historiskt exempel på nationalism i Sverige. De ska använda bilder, nyckelord och korta texter för att förklara ämnet. Varje grupp presenterar sin affisch för klassen. Tanken är att detta ska uppmuntra till diskussion och reflektion kring hur nationalism gestaltas och uppfattas olika beroende på historiska och nutida perspektiv.

Exit-ticket

  • Vad är nationalism? (Svar: En ideologi som betonar nationens betydelse.)
  • Ge ett exempel på en historisk händelse kopplad till nationalism. (Svar: 1800-talets nationalromantik i Sverige.)
  • Vad innebär källkritik? (Svar: Att värdera och analysera källor.)
  • Nämn ett ämnesbegrepp från dagens lektion. (Svar: Identitet.)
  • Vilka olika perspektiv kan finnas på nationalism? (Svar: Positiva och negativa aspekter beroende på situation.)

Hemuppgift

Skriv en kort reflektion på en sida där du delar med dig av dina tankar kring nationalism i Sverige. Tänk på att inkludera vad nationalism betyder för dig och om du tycker att det är något positivt eller negativt. Avsluta med att ge exempel på hur nationalism kan manifesteras i vårt samhälle idag.

Citat

“Nationalism is an infantile disease. It is the measles of mankind.” – Albert Einstein (1900) Detta citat belyser kritiken mot nationalism och hur den kan ses som en naiv eller oreward sjukdom som mänskligheten måste övervinna för att kunna växa. Det knyter an till lektionens tema genom att påminna oss om att nationalism kan ha både positiva och negativa effekter på samhället.

Nästa lektion

Förslag på tema för nästa lektion: “Kultur och identitet i Sverige”. Denna lektion syftar till att utforska hur kulturella och nationella identiteter formas och förändras över tid i svensk historia.


Modern Tillbaka-knapp