Lektion. Åk. 7. Svenska – Stavning

Lektionsplanering

Årskurs: 7

Ämne: Svenska

Tema: Stavning

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

  • Språkliga strukturer och normer. Stavning, meningsbyggnad, styckeindelning och olika typer av textbindning.
  • Svenska och flerspråkiga ordböcker och digitala verktyg för att utöka ordförrådet samt för ordförståelse, variation och stavning. [Lgr 22, Svenska, Åk. 7-9]

Betygskriterier

  • Eleven skriver olika slags texter med begripligt innehåll, i huvudsak fungerande struktur och viss språklig variation.
  • Eleven följer grundläggande regler för stavning, meningsbyggnad och ordböjning med viss säkerhet. [Lgr 22, Svenska, Åk. 9]

Lärarledda instruktioner

Introduktion till stavning (10 min)

  • Presentera betydelsen av korrekt stavning i olika slags texter.
  • Diskutera vanliga stavningsmisstag och deras konsekvenser.
  • Visa exempel på texter med både korrekta och felaktiga stavingar.
  • Gå igenom verktyg och resurser för att vänja sig vid korrekt stavning.

Genomgång av olika stavningsregler (15 min)

  • Förklara regler för dubbelteckning av konsonanter.
  • Diskutera skillnader mellan vanliga och svåra ord.
  • Arbeta med exempel på hur ord kan stavas på olika sätt.
  • Låt eleverna ställa frågor och diskutera stavningsregler som de har stött på i sin läsning.

Praktisk övning i stavning (15 min)

  • Ge eleverna en lista med ord att stava korrekt.
  • Arbeta med parövningar där eleverna ger varandra feedback på sina stavningar.
  • Gå igenom missade ord och rätta dem gemensamt i klassen.

Avslutande sammanfattning och reflektion (10 min)

  • Sammanfatta vad som lärts under lektionen om stavning.
  • Diskutera hur korrekt stavning kan påverka textens budskap.
  • Ge eleverna möjlighet att dela med sig av sina egna tips för att förbättra stavningen.

Ämnesbegrepp

Begrepp Förklaring Etymologi
Stavning Processen att skriva ord korrekt enligt språknormer. Kommer från fornsvenska “stafa” som betyder att bokstavera.
Konsonant Ett ljud som produceras med en del av munnen stängd. Grekiska “konsonans” som betyder “till ljud”.
Ordbok En referensbok med en lista över ord och deras betydelser. Kommer från latin “dictionarium”, som betyder “tal” eller “ord”.

Diskussionsfrågor

  • A. Vilka konsekvenser kan det få för en text om stavningen är felaktig? Tänk på både skriftlig och muntlig kommunikation.
  • B. Vad betyder stavning för din personliga identitet och hur andra uppfattar dig?
  • C. Kan det vara acceptabelt att avvika från stavningsregler (som i sociala medier)? Diskutera för- och nackdelarna med detta.

Eleverna ska skapa ett “Stavningstest” där de samlar 10-15 av de svåraste orden de har stött på under läsningen. De får vecka på sig att öva på dessa ord och kommer att hålla en kort presentation nästa vecka där de använder varje ord i en mening. Presentationen ska fokusera på att demonstrera att de kan använda orden korrekt både i tal och skrift. Under arbetet kan de också skapa visuella hjälpmedel, som bilder eller memes, för att förstärka förståelsen av varje ord.

Exit-ticket

  • Vilket var det svåraste ordet du stötte på idag, och hur kan du komma ihåg hur det stavas? (Ex. svar: “konstitutionsdag”, kommer ihåg genom att dela upp i stavelser.)
  • Nämn tre exempel på stavningsregler vi gick igenom idag.
  • Varför är stavning viktig i ett skolprojekt?
  • Vilket hjälpmedel kommer du att använda för att förbättra din stavning?
  • Hur skulle du hjälpa en kompis som har svårt med stavning?

Hemuppgift

Som hemuppgift ska eleverna välja 10 ord från en bok de läser och skriva en kort text där de använder dessa ord. De ska fokusera på att stava dem korrekt och använda dem i meningsfulla sammanhang. Denna text kommer att delas i klassen och fungera som en grund för nästa hafts diskussion om stavning.

Citat

”Vi skriver inte bara för att kommunicera. Vi skriver också för att avslöja de hemligheter hos vår egen mänsklighet.” – Anne Lamott (1994)

Detta citat handlar om vikten av skrivande och hur korrekt stavning kan hjälpa till att förmedla dessa hemligheter klart och tydligt.

Nästa lektion

Förslag på tema för nästa lektion: “Att förstå textens struktur”. Denna lektion syftar till att ge eleverna verktyg för att analysera och förstå hur en text är uppbyggd och vilken betydelse det har för läsarens förståelse.


Modern Tillbaka-knapp