En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Gy. Historia 3 – Globalisering

Presentation i Google Slides
Dokument i Google Docs
Hemläxa kopplad till lektionen
Prov kopplad till lektionen

Lektionsplanering

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Historia 3

Tema: Globalisering

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

  • Någon global förändringsprocess under 1800- och 1900-talen. Dess konkreta förlopp samt konsekvenser för samhällen, grupper och individer på regional eller lokal nivå.
  • Källkritiska och metodiska problem förknippade med behandlingen av olika typer av historiskt källmaterial inom till exempel politisk historia, socialhistoria eller miljöhistoria. [Läroplan 2022, Historia 3, Gymnasiet]

Betygskriterier

  • Eleven kan översiktligt redogöra för förändringsprocesser, händelser och personer under olika tidsperioder samt för olika tolkningar av dem. Dessutom kan eleven översiktligt redogöra för förloppen av förändringsprocesserna och händelsernas orsaker och konsekvenser. [Läroplan 2022, Historia 3, Gymnasiet]

Lärarledda instruktioner

Introduktion till globalisering (10 min)

  • Definiera och diskutera vad globalisering betyder.
  • Ta upp centrala händelser som har påverkat globaliseringen under 1800- och 1900-talen.
  • Ge exempel på hur globalisering har påverkat olika länder och kulturer.
  • Diskutera begrepp kopplade till globalisering, som migration, handel och kommunikation.

Källkritik och historisk metod (10 min)

  • Introducera källkritiska metoder i historisk forskning.
  • Diskutera vikten av att granska källors trovärdighet.
  • Ge konkreta exempel på hur olika typer av källor kan tolkas.
  • Visa på metodiska problem i att hantera historiska källor.

Gruppdiskussion: Historiska perspektiv (15 min)

  • Dela in eleverna i grupper och ge dem specifika ämnen relaterade till globalisering.
  • Be grupperna diskutera och presentera hur globalisering kan ha påverkat deras specifika ämnen.
  • Ge exempel på hur olika grupper och individer kan ha påverkats av globaliseringsprocessen.

Sammanfattning och reflektion (15 min)

  • Sammanfatta dagens lektion och knyt ihop de diskussioner som har hållits.
  • Uppmana eleverna att reflektera över vad de lärt sig.
  • Förbered dem för en kort uppgift där de ska tillämpa sina kunskaper.

Ämnesbegrepp

Begrepp Förklaring Etymologi
Globalisering Process där länder och människor blir mer sammanlänkade genom handel, kommunikation och kultur. Från latin “globalis”
Källkritik Metod för att bedöma och analysera trovärdigheten hos källor. Från lat. “cella” (skåp)
Migration Rörelse av människor från en plats till en annan, ofta som en del av ekonomiska eller sociala förändringar. Från latin “migratio”
Socialhistoria Studiet av sociala strukturer och processer genom historien. Från latin “socialis”
Historisk metod Specifika metoder och tekniker som används för att analysera historiska händelser och källor. Från grekiska “methodos”

Diskussionsfrågor

  1. Hur har globalisering påverkat identiteten hos olika kulturer och samhällen? Diskutera vilka fördelar och nackdelar som kan uppstå.
  2. På vilket sätt kan vi se påverkan av historiska migrationsmönster i dagens samhälle? Hur formar detta våra framtida välfärdssystem?
  3. Ska vi se globalisering som en positiv eller negativ kraft? Vilka etiska överväganden behöver vi ta hänsyn till när vi bedömer dess effekter?

Aktivitet

Eleverna får i uppgift att skapa en tidslinje som visar viktiga händelser för globalisering under 1800- och 1900-talen. De ska inkludera minst fem händelser och använda både primärkällor och sekundärkällor. Tidslinjen ska presenteras i grupper och varje grupp ska förklara betydelsen av de valda händelserna. Aktiviteten syftar till att stärka deras förståelse för hur globala förändringar har format världen och hur historien kan användas för att analysera nuet.

Exit-ticket

  • Beskriv kort vad globalisering innebär.
  • Ge ett exempel på en källkritisk fråga man kan ställa om en historisk källa.
  • Nämn en positiv och en negativ konsekvens av globalisering.
  • Hur kan migration påverka ett samhälle?
  • Varför är det viktigt att förstå historiska förändringsprocesser?

Hemuppgift

Eleverna ska skriva en kort uppsats (ca 500 ord) om en global förändringsprocess som inträffade under 1800- eller 1900-talet och diskutera dess konsekvenser för ett specifikt land eller region. De ska inkludera källor och applicera källkritiska metoder för att granska sin information. Uppsatsen ska vara inlämnad till nästa lektion.

Citat

”Historia är en fråga om ursprung.” – Michel Foucault, 1969. Detta citat betyder att vår förståelse av nuet till stor del formas av vår förståelse av det förflutna. Det kopplar an till lektionen genom att vi ska analysera och diskutera hur historiska händelser, såsom globalisering, har påverkat vår nutid och framtid.

Nästa lektion

Förslag på tema för nästa lektion: “Källor och Metoder i Historisk Forskning”. Denna lektion syftar till att fördjupa elevernas kunskaper om hur man undersöker och tolkar historiska källor samt metodologiska aspekter av historieforskning.