Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Religionskunskap 2
Tema: Islam och privatreligiositet
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse och kunskap om islam och privatreligiositet, samt att utvärdera deras förmåga att analysera och resonera kring centrala begrepp och frågor kopplade till dessa ämnen.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
“Privatreligiositet. Individuella tolkningar av, och uttryck för, religiösa trosuppfattningar i ett samhälle präglat av mångfald.” [Gy 11, Religionskunskap 2]
Betygskriterier
“Eleven kan utförligt och nyanserat redogöra för och analysera världsreligionerna och några livsåskådningar samt utförligt och nyanserat redogöra för deras kännetecken och uttryck historiskt, i samtiden, i Sverige och i omvärlden.” [Gy 11, Religionskunskap 2]
Prov
Faktafrågor
- Vad innebär privatreligiositet?
- Vilket av följande är en viktig aspekt av islamisk privatreligiositet?
- Vad betyder ummah?
- Vad innebär troende muslimers vardagliga praktik?
- Vilken av följande är en skillnad mellan traditionell och modern tolkning av islam?
- Vad är ett centralt begrepp inom privatreligiositet?
- En viktig del av islam är:
- Hur kan privatreligiositet påverka identiteten hos en individ?
- Vilket etiskt perspektiv betonas ofta inom islam?
- Vad är en av de viktigaste skillnaderna mellan islam och andra världsliga religioner?
- Vilken funktion har bön (salah) i det muslimska livet?
- Hur kan individens privatreligiositet påverka den sociala gemenskapen?
- Vilka av följande handlingar är centrala för muslimer?
- Vad berörs i diskussioner om interreligiös dialog?
- Hur kan privatreligiositet variera mellan individer?
A) Kollektiva religiösa ritualer
B) Offentlig utövning av religion
C) Individuella tolkningar av tro
D) Religion som samhällsnorm
C) Individuella tolkningar av tro
A) Universella doktriner
B) Personliga andakter
C) Statlig stöd för religion
D) Monoteismens avvisande
B) Personliga andakter
A) Enhet
B) Gemenskap av muslimer
C) Fasta på Ramadan
D) Helig skrift
B) Gemenskap av muslimer
A) Kontinuerlig debatt
B) Avstår från religion
C) Rituell bön (salah)
D) Avvisar traditioner
C) Rituell bön (salah)
A) Tolkningarnas tidsram
B) Trovärdighet av källor
C) Betydelse av kulturell kontext
D) Endast historiska bilder
C) Betydelse av kulturell kontext
A) Kollektiv tro
B) Religiös mångfald
C) Religiös enhet
D) Flera religioner
B) Religiös mångfald
A) Koranens budskap
B) Politikens roll
C) Etnisk renhet
D) Materialism
A) Koranens budskap
A) Genom strikt efterlevnad av lagar
B) Genom personliga tolkningar och uttryck av tro
C) Genom religiösa traditioner som enhet
D) Informationen om andra religioner
B) Genom personliga tolkningar och uttryck av tro
A) Pliktetik
B) Hedonism
C) Utilitarism
D) Nihilism
A) Pliktetik
A) Tro på flera gudar
B) Begreppet _tawhid_ (monoteism)
C) Ingen moral
D) Följa kyrkans ledning
B) Begreppet _tawhid_ (monoteism)
A) Finansiell belöning
B) Gemenskap och andakt
C) Social kritik
D) Fritid
B) Gemenskap och andakt
A) Genom att avskilja sig
B) Genom att skapa och förstärka identitet
C) Ingen påverkan
D) Avvisa normer
B) Genom att skapa och förstärka identitet
A) Betrakta andra religioner som främmande
B) Besöka heliga platser i avlägsna länder
C) Praktisera de fem pelarna
D) Analysera är återupprepad historia
C) Praktisera de fem pelarna
A) Utbilda i isolering
B) Fördomar och intolerans
C) Kulturell förståelse och respekt
D) Enbart religiösa lagar
C) Kulturell förståelse och respekt
A) Genom att följa en universal lag
B) Genom kulturella och personliga erfarenheter
C) Genom massmedia
D) Genom traditionella värderingar
B) Genom kulturella och personliga erfarenheter
Resonerande frågor
- Diskutera hur privatreligiositet kan påverka en individs identitet och sociala relationer.
Syftet är att ge möjlighet att analysera kopplingen mellan religion och identitet. - Analysera skillnaderna mellan traditionella och moderna tolkningar av islam.
Här kan eleverna visa förståelse för komplexiteten inom religionen. - Vilka möjligheter och utmaningar kan komma av interreligiös dialog?
Denna fråga ger elever chansen att resonera kring osäkerhet och potential. - I vilken utsträckning kan privatreligiositet leda till konflikter mellan olika religioner?
Syftet är att dela insikter om religionens roll i samhället. - Hur påverkar media framställningen av islam i samhället?
Eleverna kan reflektera över mediers inflytande i kontextualisering av religion. - Vad kan göras för att öka toleransen genom kunskap om privatreligiositet?
Eleverna får möjlighet att föreslå lösningar genom förståelse av religion i vardagen. - Kan individuella uttryck för sin tro leda till ökad solidaritet inom en religion?
Här kan eleverna resonera kring identitets- och gemenskapsfrågor. - Hur kan individers kulturella och sociala bakgrund påverka deras privatreligiositet?
Frågan syftar till att uppmuntra till djupgående analys av normer och värderingar.
Bedömning
Provet kan bedömas med följande poängsystem:
- Faktafrågor: 1 poäng per rätt svar. Totalt 15 poäng.
- Resonerande frågor: 2 poäng per fråga. Totalt 16 poäng.
Poängkrav för betyg:
- E-nivå: 13 poäng
- C-nivå: 22 poäng
- A-nivå: 30 poäng, inklusive minst 8 poäng från resonerande frågor.