En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Gy. Religionskunskap 2 – Islam och privatreligiositet

Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Religionskunskap 2
Tema: Islam och privatreligiositet

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse och kunskap om islam och privatreligiositet, samt att utvärdera deras förmåga att analysera och resonera kring centrala begrepp och frågor kopplade till dessa ämnen.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

“Privatreligiositet. Individuella tolkningar av, och uttryck för, religiösa trosuppfattningar i ett samhälle präglat av mångfald.” [Gy 11, Religionskunskap 2]

Betygskriterier

“Eleven kan utförligt och nyanserat redogöra för och analysera världsreligionerna och några livsåskådningar samt utförligt och nyanserat redogöra för deras kännetecken och uttryck historiskt, i samtiden, i Sverige och i omvärlden.” [Gy 11, Religionskunskap 2]

Prov

Faktafrågor

  1. Vad innebär privatreligiositet?
  2. A) Kollektiva religiösa ritualer
    B) Offentlig utövning av religion
    C) Individuella tolkningar av tro
    D) Religion som samhällsnorm
    C) Individuella tolkningar av tro

  3. Vilket av följande är en viktig aspekt av islamisk privatreligiositet?
  4. A) Universella doktriner
    B) Personliga andakter
    C) Statlig stöd för religion
    D) Monoteismens avvisande
    B) Personliga andakter

  5. Vad betyder ummah?
  6. A) Enhet
    B) Gemenskap av muslimer
    C) Fasta på Ramadan
    D) Helig skrift
    B) Gemenskap av muslimer

  7. Vad innebär troende muslimers vardagliga praktik?
  8. A) Kontinuerlig debatt
    B) Avstår från religion
    C) Rituell bön (salah)
    D) Avvisar traditioner
    C) Rituell bön (salah)

  9. Vilken av följande är en skillnad mellan traditionell och modern tolkning av islam?
  10. A) Tolkningarnas tidsram
    B) Trovärdighet av källor
    C) Betydelse av kulturell kontext
    D) Endast historiska bilder
    C) Betydelse av kulturell kontext

  11. Vad är ett centralt begrepp inom privatreligiositet?
  12. A) Kollektiv tro
    B) Religiös mångfald
    C) Religiös enhet
    D) Flera religioner
    B) Religiös mångfald

  13. En viktig del av islam är:
  14. A) Koranens budskap
    B) Politikens roll
    C) Etnisk renhet
    D) Materialism
    A) Koranens budskap

  15. Hur kan privatreligiositet påverka identiteten hos en individ?
  16. A) Genom strikt efterlevnad av lagar
    B) Genom personliga tolkningar och uttryck av tro
    C) Genom religiösa traditioner som enhet
    D) Informationen om andra religioner
    B) Genom personliga tolkningar och uttryck av tro

  17. Vilket etiskt perspektiv betonas ofta inom islam?
  18. A) Pliktetik
    B) Hedonism
    C) Utilitarism
    D) Nihilism
    A) Pliktetik

  19. Vad är en av de viktigaste skillnaderna mellan islam och andra världsliga religioner?
  20. A) Tro på flera gudar
    B) Begreppet _tawhid_ (monoteism)
    C) Ingen moral
    D) Följa kyrkans ledning
    B) Begreppet _tawhid_ (monoteism)

  21. Vilken funktion har bön (salah) i det muslimska livet?
  22. A) Finansiell belöning
    B) Gemenskap och andakt
    C) Social kritik
    D) Fritid
    B) Gemenskap och andakt

  23. Hur kan individens privatreligiositet påverka den sociala gemenskapen?
  24. A) Genom att avskilja sig
    B) Genom att skapa och förstärka identitet
    C) Ingen påverkan
    D) Avvisa normer
    B) Genom att skapa och förstärka identitet

  25. Vilka av följande handlingar är centrala för muslimer?
  26. A) Betrakta andra religioner som främmande
    B) Besöka heliga platser i avlägsna länder
    C) Praktisera de fem pelarna
    D) Analysera är återupprepad historia
    C) Praktisera de fem pelarna

  27. Vad berörs i diskussioner om interreligiös dialog?
  28. A) Utbilda i isolering
    B) Fördomar och intolerans
    C) Kulturell förståelse och respekt
    D) Enbart religiösa lagar
    C) Kulturell förståelse och respekt

  29. Hur kan privatreligiositet variera mellan individer?
  30. A) Genom att följa en universal lag
    B) Genom kulturella och personliga erfarenheter
    C) Genom massmedia
    D) Genom traditionella värderingar
    B) Genom kulturella och personliga erfarenheter

Resonerande frågor

  1. Diskutera hur privatreligiositet kan påverka en individs identitet och sociala relationer.
    Syftet är att ge möjlighet att analysera kopplingen mellan religion och identitet.
  2. Analysera skillnaderna mellan traditionella och moderna tolkningar av islam.
    Här kan eleverna visa förståelse för komplexiteten inom religionen.
  3. Vilka möjligheter och utmaningar kan komma av interreligiös dialog?
    Denna fråga ger elever chansen att resonera kring osäkerhet och potential.
  4. I vilken utsträckning kan privatreligiositet leda till konflikter mellan olika religioner?
    Syftet är att dela insikter om religionens roll i samhället.
  5. Hur påverkar media framställningen av islam i samhället?
    Eleverna kan reflektera över mediers inflytande i kontextualisering av religion.
  6. Vad kan göras för att öka toleransen genom kunskap om privatreligiositet?
    Eleverna får möjlighet att föreslå lösningar genom förståelse av religion i vardagen.
  7. Kan individuella uttryck för sin tro leda till ökad solidaritet inom en religion?
    Här kan eleverna resonera kring identitets- och gemenskapsfrågor.
  8. Hur kan individers kulturella och sociala bakgrund påverka deras privatreligiositet?
    Frågan syftar till att uppmuntra till djupgående analys av normer och värderingar.

Bedömning

Provet kan bedömas med följande poängsystem:

  • Faktafrågor: 1 poäng per rätt svar. Totalt 15 poäng.
  • Resonerande frågor: 2 poäng per fråga. Totalt 16 poäng.

Poängkrav för betyg:

  • E-nivå: 13 poäng
  • C-nivå: 22 poäng
  • A-nivå: 30 poäng, inklusive minst 8 poäng från resonerande frågor.
No tags for this post.

×