Prov. Åk. 1. Svenska – Stavning

“`html

Provkonstruktion

Årskurs: 1

Ämne: Svenska

Tema: Stavning

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper och färdigheter i stavning samt deras förmåga att följa grundläggande skrivregler.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

“Språkliga strukturer och normer. Grundläggande skrivregler, med gemener och versaler, de vanligaste skiljetecknen samt stavning av vanligt förekommande ord i elevnära texter.” [Lgr 22, Svenska, Åk. 1-3]

Betygskriterier

“Eleven skriver enkelt och tydligt med vanliga ord och fraser, och på ett delvis fungerande sätt följer grundläggande skrivregler.” [Lgr 22, Svenska, Åk. 3]

Prov

Faktafrågor

1. Vilket av följande ord stavas rätt?

A. Cykel

B. Cykel

C. Cykel

D. Cykel

2. Vilket av följande ord stavas fel?

A. Skriv

B. Bok

C. Katta

D. Hund

3. Vilket ord börjar med versal?

A. katt

B. hund

C. Stockholm

D. bil

4. Vad är en gemen?

A. Stor bokstav

B. Liten bokstav

C. Punkt

D. Komma

5. Vad är en versal?

A. Liten bokstav

B. Nepoleons bokstav

C. Stor bokstav

D. Kommentar

6. Vilket av följande ord stavas alltid med dubbel konsonant?

A. Skälla

B. Tala

C. Skriva

D. Gå

7. Vilket ord stavas fel i följande mening? “Katten sitter på matta.”

A. Katten

B. Matta

C. På

D. Sitter

8. Vilket av följande skiljetecken används för att avsluta en mening?

A. Komma

B. Punkt

C. Frågetecken

D. Utropstecken

9. Hur stavas ordet för att beskriva något som är “rödstickigt”?

A. Röd

B. Grön

C. Blå

D. Gul

10. Vilket ord är felstavat?

A. Förskola

M. Elefant

C. Stwanna

D. Klänning

11. Vilket av följande ord är ett exempel på ett substantiv?

A. Bil

B. Snabb

C. Gå

D. Vacker

12. Vilket ord har minst tre stavelser?

A. Katt

B. Bil

C. Elefant

D. Hund

13. Vad heter det när man ändrar ett ord för att det ska passa i en mening?

A. Böjning

B. Häruning

C. Skrivning

D. Stavning

14. Vilken bokstav i alfabetet är versal efter “Z”?

A. A

B. B

C. C

D. D

15. Vilken stavelse särskiljer orden “a-pelsin” och “apelsin”?

A. Pe

B. A

C. El

D. Sin

Resonerande frågor

1. Varför tror du att korrekt stavning är viktigt i vår kommunikation? Detta ger eleverna möjlighet att reflektera över språkets roll i samhället.

2. Tänk på ett ord som du har lärt dig stava under veckan. Hur kan du använda dina kunskaper om stavning på andra sätt? Frågan uppmuntrar eleverna att koppla stavning till sitt dagliga liv.

3. Vilken betydelse har det att stava rätt i skriftliga och muntliga sammanhang? Detta ger utrymme för diskussion kring formella och informella situationer.

4. Vad kan hända om man stavas fel i ett meddelande? Denna fråga leder till en förståelse för kommunikationsfel och missförstånd.

5. Hur kan du hjälpa andra att stava rätt? Detta uppmanar till att tänka på metoder för att stödja varandra i inlärning.

6. Vilka verktyg eller resurser kan du använda för att bli bättre på stavning? Denna resonerande fråga uppmuntrar till att söka utbildningsmaterial.

7. Tänk på en personlig erfarenhet när du stött på ett svårt att stava ord. Vad gjorde du för att lära dig det? Att reflektera över egna upplevelser är centralt för inlärningen.

8. Hur kan teknologi hjälpa oss i vår stavning? Denna fråga uppmanar till att tänka på digitala verktyg och deras betydelse i språkutvecklingen.

Bedömning

Provet kan bedömas med poäng enligt följande:

  • Faktafrågor: 1 poäng per rätt svar (max 15 poäng)
  • Resonerande frågor: 2 poäng per svar (max 16 poäng)

För betygen gäller:

  • E-nivå: minst 10 poäng
  • C-nivå: minst 20 poäng
  • A-nivå: minst 30 poäng, inklusive poäng från resonerande frågor.

“`


Modern Tillbaka-knapp