Prov. Åk. 5. Svenska – Stavning

Provkonstruktion

Årskurs: 5

Ämne: Svenska

Tema: Stavning

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förmåga att stava korrekt i sina egna texter samt att öka deras medvetenhet om vanliga stavningsregler och strategier för att förbättra sin stavning.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Eleverna ska ges möjlighet att utveckla sin förmåga att stava korrekt i sina skriftliga uttryck. [Lgr 22, Svenska, Åk. 4-6]

Betygskriterier

Eleven kan stava ord på ett korrekt sätt i sina egna texter. [Lgr 22, Svenska, Åk. 3]

Prov

Faktafrågor

1. Vilket av följande ord stavas korrekt?

A) Förskollärare

B) Förskollare

C) Förskolläraree

D) Förskollärare

2. Vad är ett exempel på en vanlig stavningsregel?

A) Man skriver alltid med stora bokstäver

B) Syllabifiera ord

C) Använd alltid apostrof

D) Stavning spelar ingen roll

3. Vilket av dessa ord har en stavelse mer än de andra?

A) Ek

B) Fotboll

C) Bil

D) Hund

4. Hur stavas ordet “sjukhus” korrekt?

A) Schyukhus

B) Sjukhus

C) Sjukus

D) Sjuk Hause

5. Vad är syftet med en ordlista?

A) Att stava med fel

B) Att kolla stavning och betydelse av ord

C) Att göra svåra ord lättare

D) Att lista alla svenska ord

6. Vilket ord stavas med “ä” istället för “e”?

A) Läkare

B) Lekare

C) Leikare

D) Lickare

7. Vilket av följande ord betyder att man delar upp ord i stavelser?

A) Syllabifiering

B) Stavning

C) Ljudanalys

D) Ordlängd

8. Vilket är ett vanligt fel när man stavar?

A) Att använda f ör e

B) Att blanda ihop “l” och “r”

C) Att alltid skriva i stor bokstav

D) Att skriva utan vokaler

9. Hur ska man hantera ett ord man är osäker på?

A) Använda en ordlista

B) Fråga en kompis

C) Göra en gissning

D) Skriva det på ett annat språk

10. När är det viktigast att kontrollera sin stavning?

A) När man är trött

B) När man skriver officiella dokument

C) Aldrig

D) Endast i skolan

11. Vad innebär ljudanalys?

A) Att skriva ord från minnet

B) Att lyssna på ljuden i ett ord för att stava rätt

C) Att läsa text högt

D) Att skriva ner egna ljud

12. Vilket av följande är inte ett stavelsetortala ord?

A) Katt

B) Skola

C) Högskole

D) Rektangulär

13. Vilket ord är en synonym till “ordbok”?

A) Lista

B) Ordlista

C) Skrift

D) Text

14. Hur kan syftesåldern påverka ens stavning?

A) Ingen påverkan

B) Det kan ge fler språkförmågor

C) Mindre viktigt

D) Det ska inte finnas så många språk

15. Vilket av dessa ord ska vara små bokstäver i början?

A) Märta

B) Arvid

C) Skrivning

D) Maja

Resonerande frågor

1. Varför tror du att korrekt stavning är viktigt i skriftlig kommunikation? (Syftet är att hjälpa eleverna att tänka djupare kring kommunikationens påverkan.)

2. Diskutera hur du lär dig nya ord och deras stavning. Vilka strategier är mest effektiva för dig? (Syftet är att få eleverna att reflektera över sina egna inlärningsmetoder.)

3. Hur tror du att svårigheter i stavning kan påverka ens självförtroende i skolan? (Syftet är att engagera eleverna i att diskutera emotionella aspekter av inlärning.)

4. Vad är fördelarna med att använda en digital ordlista jämfört med en tryckt version? (Syftet är att utvärdera verktyg och teknik i språkstudier.)

5. Hur kan du hjälpa andra som har svårigheter med stavning? (Syftet är att skapa en diskussion om kamratstöd och lärande.)

6. Resonera kring hur språkbruket kan påverka läsarens uppfattning om texten. (Syftet är att upptäcka sambandet mellan stavning och läsbarhet.)

7. På vilket sätt kan grupparbeten kring stavning öka motivationen att lära sig? (Syftet är att identifiera värdet av samarbetsinlärning.)

8. Hur kan du använda ljudanalys för att förbättra din skrivförmåga? (Syftet är att koppla ljudanalys till praktiska skrivfärdigheter.)

Bedömning

Provet kan bedömas med poäng där faktafrågorna ger 1 poäng per korrekt svar och de resonerande frågorna ger 2 poäng var. För att uppnå betyget E krävs minst 10 poäng, för C minst 15 poäng och för A minst 20 poäng, där åtminstone enpoäng från de resonerande frågorna måste vara med för betyget A.


Modern Tillbaka-knapp