Prov. Åk. 5. Historia – Vikingar

“`html

Provkonstruktion

Årskurs: 5

Ämne: Historia

Tema: Vikingar

Syfte

Syftet med detta prov är att bedöma elevernas kunskaper om vikingarna, deras kultur, resor och påverkan på Norden, samt förmåga att hantera historiska källor och resonera kring viktiga historiska frågor.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

“Kulturmöten och statsbildning i Norden, circa 800–1500 – Nordens kulturmöten med andra delar av världen genom vikingars resor och medeltidens handelssystem.” [Lgr 22, Historia, Åk. 4-6]

Betygskriterier

“Eleven visar grundläggande kunskaper om händelser, aktörer och förändringsprocesser under olika tidsperioder samt om historiska begrepp. Eleven ställer frågor till historiska källor, beskriver vad som kan vara en historisk källa och ger några exempel på vad källorna kan berätta om det förflutna.” [Lgr 22, Historia, Åk. 3]

Prov

Faktafrågor

  1. Vilken tidsperiod var vikingarna aktiva?
    • A) 500-800 e.Kr.
    • B) 800-1100 e.Kr.
    • C) 800-1100 e.Kr.
    • D) 1100-1400 e.Kr.
  2. Vad kallades de nordiska sjöfararna som plundrade och handlade under medeltiden?
    • A) Vikingar
    • B) Korsriddare
    • C) Rövare
    • D) Sjörövare
  3. Vilken av följande varor handlade vikingarna med?
    • A) Kryddor
    • B) Fällar
    • C) Guld
    • D) Keramik
  4. Vad var en viktig orsak till att vikingarna gjorde sina resor?
    • A) Skatter
    • B) Handel
    • C) Krig
    • D) Utforskning
  5. Vad kallades de områden som vikingarna bosatte sig i utomlands?
    • A) Söderhavet
    • B) Vinland
    • C) Österland
    • D) Främre Asien
  6. Vilken mytologisk gud var känd som vikingarnas övergud?
    • A) Freja
    • B) Oden
    • C) Tor
    • D) Loki
  7. Vad var ett viktigt resultat av vikingarnas resor?
    • A) Olikhet i handel
    • B) Kulturutbyte
    • C) Följande av traditioner
    • D) Ökad isolering
  8. Källkritik handlar om att:
    • A) Värdera och kritisera källor
    • B) Utvärdera historiska källors trovärdighet
    • C) Samla in information
    • D) Hitta arkivmaterial
  9. Vad var ett viktigt kulturmöte som vikingarna deltog i?
    • A) Medeltida stormöten
    • B) Mötet med den islamiska handeln
    • C) Vikingarna var isolerade
    • D) Ingen kontakt med andra kulturer
  10. Vilket av följande beskriver bäst vikingarnas sociala struktur?
    • A) Karlklass
    • B) Jarl, kämpar och trälar
    • C) Kungar och drottningar
    • D) Ingen social struktur
  11. Vem var Oden?
    • A) En plundrare
    • B) En gud
    • C) En krigare
    • D) En kung
  12. Vad är en historisk källa?
    • A) Något som berättar om det förflutna
    • B) En åsikt
    • C) En nyhet
    • D) En uppsats
  13. Vad betyder kulturmöten?
    • A) Människor som träffas
    • B) Utbyte mellan olika kulturer
    • C) Krig mellan kulturer
    • D) Att leva ensam
  14. Vilket av dessa var vikingarna kända för?
    • A) Att bygga stora städer
    • B) Att vara skickliga sjöfarare
    • C) Att leva i palats
    • D) Att skriva böcker

Resonerande frågor

  1. Diskutera hur vikingarnas resor påverkade deras samhälle. (Syftet är att få eleverna att reflektera över resornas betydelse och samband med förändringar i livet.)
  2. Vad tror du att vikingarna kunde lära sig av de kulturer de mötte? (Syftet är att uppmuntra till analyser av kulturell påverkan och dess betydelse.)
  3. Hur kan vi använda kunskap om vikingarna idag? (Syftet är att koppla historiska insikter till nutida sammanhang.)
  4. Varför är det viktigt att studera vikingarna och deras kultur? (Syftet är att få eleverna att tänka på betydelsen av historia för vår identitet och kultur.)
  5. Diskutera vad som kan hända om vi glömmer vår historia, utifrån vikingatiden. (Syftet är att undersöka vikten av att komma ihåg och lära av det förflutna.)
  6. Hur påverkar våra nuvarande åsikter om vikingarna vår förståelse av dem? (Syftet är att få elever att reflektera över historiens tolkning och dess förändringar.)
  7. Jämför vikingarnas samhälle med dagens samhälle. Vilka likheter och skillnader finns? (Syftet är att få eleverna att tänka kritiskt om historiska och nuvarande samhällsstrukturer.)
  8. Vilken roll spelar mytologin i vikingarnas liv och hur påverkar det vår bild av dem idag? (Syftet är att undersöka vikten av religion och tro i människors liv genom tiden.)

Bedömning

Faktafrågorna ger totalt 30 poäng (2 poäng per fråga), och de resonerande frågorna ger 10 poäng vardera. För att nå följande betygsnivåer krävs:

  • E: 12 poäng
  • C: 20 poäng
  • A: 30 poäng, samt minst 5 poäng från de resonerande frågorna.

“`


Modern Tillbaka-knapp