Provkonstruktion
Årskurs: 5
Ämne: Fysik
Tema: Gravitation
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse av gravitation och dess betydelse för rörelse, samt att ge exempel på hur gravitationen påverkar föremål både på jorden och i rymden.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Gravitationens betydelse för rörelse och den inspiration som gravitationen gett i tekniska och vetenskapliga framsteg. [Lgr 22, Fysik, Åk. 4-6]
Betygskriterier
Eleven kan beskriva vad gravitation är och ge exempel på hur den påverkar föremål på jorden och i rymden. [Lgr 22, Fysik, Åk. 6]
Prov
Faktafrågor
1. Vad är gravitation?
A. En kraft som drar föremål mot varandra.
B. En typ av rörelse.
C. En mekanisk apparat.
D. En kemisk reaktion.
Rätt svar: A
2. Vad kallas den kraft som gör att saker faller mot jorden?
A. Lyftkraft.
B. Elektromagnetisk kraft.
C. Friktionskraft.
D. Tyngdkraft.
Rätt svar: D
3. Vilken vetenskapsman är känd för sina teorier om gravitation?
A. Albert Einstein.
B. Nikola Tesla.
C. Isaac Newton.
D. Marie Curie.
Rätt svar: C
4. Vad händer med föremål i vakuum när de faller?
A. De faller långsammare.
B. De faller snabbare.
C. De sväva.
D. De faller med samma hastighet.
Rätt svar: D
5. Vad beskriver rörelse?
A. En föremåls stillastående tillstånd.
B. Noll kraft på ett föremål.
C. Ändring av position över tid.
D. En kraft som alltid är konstant.
Rätt svar: C
6. Om gravitationen upphörde, vad skulle hända med oss?
A. Vi skulle falla genom jorden.
B. Vi skulle sväva.
C. Vi skulle bli mycket tungt.
D. Vi skulle bli osynliga.
Rätt svar: B
7. Vad är en “gravitationstestare”?
A. En apparat som påvisar ljus.
B. En apparat som mäter temperatur.
C. En apparat som demonstrerar gravitationseffekter.
D. En apparat som mäter ljud.
Rätt svar: C
8. Vilket av följande exempel är inte en effekt av gravitationen?
A. En boll som faller till marken.
B. En astronaut som sväva i rymden.
C. En meteor som rör sig snabbare än ljuset.
D. En fjäder som faller till golvet.
Rätt svar: C
9. Vilket fenomen får oss att stå stilla på jorden?
A. Gravitation.
B. Magnetism.
C. Luftmotstånd.
D. Friktion.
Rätt svar: A
10. Vad påverkar gravitationen på jorden?
A. Massan av föremål och avståndet mellan dem.
B. Lufttryck och temperatur.
C. Tyngdkraft och magnetism.
D. Endast avståndet mellan föremål.
Rätt svar: A
11. Vilken av följande påståenden om gravitation är sann?
A. Gravitation finns bara på jorden.
B. Gravitation finns överallt i universum.
C. Gravitation har ingen påverkan i rymden.
D. Gravitation är bara en teori.
Rätt svar: B
12. Vilket av följande beskriver massan av ett föremål?
A. Mängden materia i ett föremål.
B. Vikten av ett föremål på jorden.
C. Enhetsmått av volym.
D. Ett mått på gravitationen.
Rätt svar: A
13. Vad skulle hända med vår planet om gravitation plötsligt försvann?
A. Den skulle sväva ut i rymden.
B. Den skulle inte kunna hålla kvar atmosfären.
C. Den skulle bli mycket tyngre.
D. Den skulle kollapsa.
Rätt svar: B
14. Vad påverkar hastigheten som föremål faller?
A. Endast materialet i föremålet.
B. Form och storlek av föremålet.
C. Gravitationskraften och luftmotståndet.
D. Tyngden på föremålet.
Rätt svar: C
15. Vad skulle hända med en astronaut i rymden som släpper en tung och lätt boll?
A. Båda faller snabbt.
B. Lätta bollen faller snabbare.
C. De båda faller med samma hastighet.
D. Tyngre bollen sväva bort.
Rätt svar: C
Resonerande frågor
1. Vad skulle hända om gravitationen plötsligt upphörde? Beskriv effekterna på jorden och människan.
Syfte: Gör det möjligt för eleverna att reflektera över gravitationens fundamentala betydelse.
2. Hur påverkar gravitation våra rörelser dagligdags? Ge exempel.
Syfte: Utvärdera förmågan att applicera teorin om gravitation på praktiska situationer i livet.
3. Diskutera hur olika planeter skulle se ut om de hade svagare gravitation. Vad skulle förändras?
Syfte: Utmana eleverna att tänka kritiskt kring gravitationens påverkan på livet på olika himlakroppar.
4. Hur har Isaac Newtons upptäckter förändrat vår förståelse av gravitation?
Syfte: Knyta historiska perspektiv till nutida förståelse av gravitation.
5. Kan gravitation påverka tidens gång? Resonera kring begreppet tidsdilatation.
Syfte: Utmana eleverna att tänka på gravitation från en relativistisk synvinkel.
6. Vad kan gravitationen lära oss om universums struktur och utveckling?
Syfte: Koppla förståelsen av gravitation till större kosmologiska sammanhang.
7. Hur skulle vår teknik se ut idag om vi inte förstod gravitation? Ge exempel.
Syfte: Få eleverna att tänka på innebörden av gravitation i tekniska framsteg.
8. Tänk dig att du befinner dig på en planet med mycket starkare gravitation. Hur skulle din vardag se ut?
Syfte: Hjälpa elever att visualisera gravitationens betydelse i fysisk interaktion med omvärlden.
Bedömning
Faktafrågorna bedöms med 1 poäng per rätt svar, vilket ger en total på 15 poäng. Resonerande frågor bedöms med 3 poäng per rätt och grundlig beskrivning, vilket ger en total på 24 poäng. För att uppnå betyg E krävs 10 poäng, för betyg C krävs 17 poäng och för betyg A krävs sammanlagt 30 poäng (både fakta- och resonerande frågor).