Prov. Gy. Filosofi 2 – Roligt tema

“`html

Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Filosofi 2

Tema: Roligt tema

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse för grundläggande filosofiska frågor och deras förmåga att resonera kring dessa med hjälp av både fakta och egna erfarenheter.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

“Olika perspektiv på grundläggande filosofiska frågor, såsom människans plats i världen, vad som utmärker ett gott liv och vad kunskap är.” [Läroplanen, Filosofi 2]

Betygskriterier

“Du kan på ett delvis fungerande sätt ge exempel på och förklara centrala filosofiska problem och resonemang.” [Läroplanen, Filosofi 2]

Prov

Faktafrågor

1. Vad handlar ontologi om?

  • A. Läran om kunskap
  • B. Läran om moraliskt rätt och fel
  • C. Läran om varandet
  • D. Läran om språk

2. Vad studerar epistemologi?

  • A. Moral och etik
  • B. Kunskapens natur
  • C. Människans existens
  • D. Logikens lagar

3. Vad innebär etik inom filosofin?

  • A. Vetenskaplig metod
  • B. Studie av vad som är moraliskt rätt och fel
  • C. Frågor om mening med livet
  • D. Forskning om berättande

4. Vilket av följande är ett klassiskt filosofiskt dilemman?

  • A. Tänk dig att ingen kan dö
  • B. Trolleyproblemet
  • C. Vilken färg är bäst?
  • D. Ska vi ha mer eller mindre skatt?

5. Vilken av följande frågor handlar om epistemologi?

  • A. Vad är skillnaden mellan gott och ont?
  • B. Hur vet vi vad vi vet?
  • C. Vad är meningen med livet?
  • D. Vad definierar ett gott liv?

6. Vilket perspektiv diskuteras oftast i etik?

  • A. Existentialism
  • B. Nyttomoral
  • C. Rationalitet
  • D. Ontologi

7. Vilken är en viktig fråga inom ontologi?

  • A. Hur fungerar vårt tänkande?
  • B. Vad existerar?
  • C. Vad är kunskap?
  • D. Vad är en känsla?

8. I vilket skeende används deontologisk etik?

  • A. När man följer regler oavsett konsekvenser
  • B. När man maximerar lycka
  • C. Vid situationer utan regler
  • D. Vid villkorliga överenskommelser

9. Vilket begrepp beskriver ifrågasättande av allting?

  • A. Dogmatism
  • B. Skepticism
  • C. Rationalism
  • D. Empiricism

10. Vad studerar logik som filosofisk disciplin?

  • A. Kulturella normer
  • B. Giltiga slutsatser och argument
  • C. Känslor och empati
  • D. Sociala interaktioner

11. Vad karakteriserar en filosofisk fråga?

  • A. Den har alltid ett misstag
  • B. Den kräver djup eftertanke och reflektion
  • C. Den ska alltid ha ett svar
  • D. Den är alltid personlig

12. Vilken typ av filosofi handlar om rättvisa?

  • A. Kognitivism
  • B. Politisk filosofi
  • C. Estetik
  • D. Epistemologi

13. Vilket dilemma kan illustreras som ett tankeexperiment?

  • A. Om du kan rädda en person eller fem personer
  • B. Vilket är ditt favoritdjur?
  • C. Hur tillagas mat?
  • D. Vilken musik är bäst?

14. Vilken av följande teorier fokuserar på konsekvenserna av handlingar?

  • A. Utilitarism
  • B. Deontologi
  • C. Virtue ethics
  • D. Rationalism

15. Vad är ett centralt tema inom existentialismen?

  • A. Människans plats i naturen
  • B. Meningen med livet och individens frihet
  • C. Förhållandet till andra människor
  • D. Vetenskapens gränser

Resonerande frågor

1. Vad betyder det att leva ett gott liv enligt olika filosofiska traditioner?

Denna fråga ger eleverna möjlighet att reflektera över och jämföra olika perspektiv på livets syfte.

2. Hur skulle din syn på etik förändras om du till exempel var den förändrade som skulle drabbas?

Här kan elever visa förmåga att tillämpa empati och djupgående analyser av etik.

3. Diskutera hur filosofiska dilemman kan påverka verkliga beslut i samhället.

Denna fråga öppnar för diskussioner kring filosofi och dess praktiska tillämpningar i livet.

4. Vad kan moderna dilemman lära oss om antika filosofiska frågor?

Eleverna ges möjlighet att se förbindelser mellan olika filosofiska traditioner och deras relevans idag.

5. Hur kan tankar kring odödlighet påverka vårt sätt att leva idag?

Denna fråga uppmuntrar eleverna att reflektera på individnivå och koppla filosofiska idéer till livsval.

6. Analysera påverkan av dialektisk filosofi i nutida debatter.

Detta utmanar elever att tänka kritiskt och analysera komplexa argumentationsstrukturer.

7. Beskriv hur du personligen definierar kunskap och hur det påverkar din världssyn.

Eleverna kan här ge en personlig synvinkel och reflektera djupare över epistemologiska koncept.

8. Vilken roll spelar kultur i vår förståelse av etik?

Denna fråga öppnar för resonemang kring cross-kulturella perspektiv på etik och moral.

Bedömning

Provet kan bedömas utifrån poängsystemet:

Faktafrågor: varje korrekt svar ger 1 poäng, max 15 poäng.

Resonerande frågor: varje korrekt och välutvecklad respons ger 3 poäng, max 24 poäng.

För att nå betyg E krävs minst 10 poäng, för betyg C minst 15 poäng och för betyg A minst 24 poäng totalt, varav minst 9 poäng måste komma från resonerande frågor.

“`


Modern Tillbaka-knapp