Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Företagsekonomi

Tema: Grundläggande företagsekonomi

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskap och förståelse för grundläggande företagsekonomiska begrepp, företagens roll i samhället samt deras förmåga att formulera och analysera affärsidéer. Provets strukturerade frågor syftar till att utvärdera både faktakunskaper och förmågan att resonera kring ämnet.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

“Företagens roll och villkor i samhället i fråga om samhällsnytta och samhällsansvar, i nutiden och ur ett historiskt perspektiv. Olika typer av företag och företagsformer. I samband med det behandlas hur man startar ett företag samt affärsidéns utformning och betydelse.” [Gy 11, Företagsekonomi 1]

Betygskriterier

“Eleven beskriver översiktligt företagens roll i samhället med hjälp av några exempel. Eleven diskuterar översiktligt sambandet mellan företagens ekonomiska beslutsfattande och deras samhällsansvar.” [Gy 11, Företagsekonomi 1]

Prov

Faktafrågor

1. Vilket av följande begrepp beskriver en sammanfattning av vad ett företag erbjuder?

A. Affärsplan

B. Affärsidé

C. Affärsanalys

D. Företagsprofil

2. Vad är en viktig anledning att göra en marknadsanalys?

A. För att reducera kostnader

B. För att förstå kundens behov

C. För att öka produktionen

D. För att minska konkurrensen

3. Vilken av följande företagsformer är enskild?

A. Enskild firma

B. Aktiebolag

C. Handelsbolag

D. Ekonomisk förening

4. Vad är ett viktigt element i en affärsidé?

A. Produktionsteknik

B. Marknadsföringsstrategi

C. Målgrupp

D. Finansiell planering

5. Vilket begrepp representerar kostnader och intäkter som företaget förväntar sig?

A. Resultat

B. Budget

C. Balansräkning

D. Kassaflödesanalys

6. Vilket av följande påståenden beskriver företagets samhällsansvar?

A. Att maximera vinsten

B. Att minska skatter

C. Att bidra till samhällsutveckling

D. Att expandera internationellt

7. Vilket är ett typiskt syfte med budgetering?

A. Att investera i ny teknologi

B. Att kontrollera kostnader

C. Att öka omsättningen

D. Att expandera verksamheten

8. Vad står SWOT för i en SWOT-analys?

A. Styrka, Värde, Organisering, Tid

B. Styrka, Svaghet, Möjlighet, Hot

C. Struktur, Värde, Omfattning, Taktik

D. System, Viktiga, Område, Trend

9. Vilken ekonomisk term beskriver företagets vinst efter alla kostnader dragits av?

A. Bruttoresultat

B. Nettoresultat

C. Omsättning

D. Avkastning

10. Vilken typ av företag kan ha ett obegränsat antal ägare?

A. Handelsbolag

B. Enskild firma

C. Aktiebolag

D. Kommanditbolag

11. Vad kallas den plan som beskriver hur företagets produkter ska säljas?

A. Affärsanalys

B. Marknadsplan

C. Produktionsplan

D. Strategisk plan

12. Vilken av följande faktorer är inte en del av en affärsidé?

A. Kundsektor

B. Produkttyp

C. Personalstrategi

D. Värdeerbjudande

13. Vad kallas de pengar som ett företag använder för att driva sin verksamhet?

A. Kredit

B. Working Capital

C. Investment

D. Avkastning

14. Vilken analysmetod hjälper företag att identifiera deras styrkor och svagheter?

A. PEST-analys

B. SWOT-analys

C. ROI-analys

D. TOWS-analys

15. Vad innebär samhällsnytta för företag?

A. Att öka aktieägarvärdet

B. Att bidra positivt till samhället

C. Att öka försäljningen

D. Att minimera kostnader

Resonerande frågor

1. Diskutera hur en affärsidés formulering kan påverka företagets framtida framgång. Det ger eleverna möjlighet att visa djupgående förståelse av affärsstrategier.

2. Resonera kring sambandet mellan företagets samhällsansvar och dess lönsamhet. Det ger möjlighet för eleverna att analysera komplexa relationer mellan ekonomi och etik.

3. Hur kan företag använda marknadsanalys för att anpassa sin affärsidé? Denna fråga uppmuntrar till kritiskt tänkande och tillämpning av företagsekonomiska verktyg.

4. Analysera ett framgångsrikt företag och dess affärsidé. Denna fråga ger möjlighet att koppla teori med verklighetens exempel.

5. Diskutera utmaningarna företag kan möta när de integrerar samhällsansvar i sin verksamhet. Denna fråga låter eleverna utforska praktiska dilemman inom företagsekonomi.

6. Resonera om betydelsen av budgetering för små och stora företag. Detta uppmanar eleverna att förstå budgetens roll i olika skalan av företag.

7. Hur kan ett företag mäta effekten av sina CSR-aktiviteter? Eleverna ges här möjlighet att knyt fakta till socialt ansvar.

8. Vilken roll spelar innovation i utvecklingen av en affärsidé? Frågan ger möjlighet för djupgående analys av innovationers betydelse för företag.

Bedömning

Faktafrågor: Varje korrekt svar ger 1 poäng. Maximal poäng för faktafrågor är 15 poäng.

Resonerande frågor: Varje resonemang som fullständigt adresserar frågan ger mellan 1-3 poäng beroende på djup och nyansering. Maximal poäng för resonerande frågor är 24 poäng.

För att nå betyg:

  • E-nivå: 10 poäng
  • C-nivå: 20 poäng
  • A-nivå: 30 poäng