Provkonstruktion
Årskurs: 4
Ämne: Svenska
Tema: Skriva en självbiografi
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förmåga att skriva och strukturera en självbiografi samt att reflektera över sitt eget liv och sina erfarenheter. Det handlar även om att bedöma deras förståelse för vad en självbiografi är och hur man kan uttrycka sig i skrift.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll: “Eleverna ska ges möjlighet att skriva olika slags texter, till exempel berättelser och faktatexter.” [Lgr 22, Svenska, Åk. 4-6]
Betygskriterier: “Eleven kan skriva enkla texter med egenskaper som tydlighet och sammanhang.” [Lgr 22, Svenska, Åk. 4-6]
Prov
Faktafrågor
1. Vad är en självbiografi?
A. En berättelse om någon annans liv
B. En berättelse om ett påhittat liv
C. En berättelse om ens eget liv
D. En berättelse om historiska händelser
2. Vilka delar ska en självbiografi innehålla?
A. Inledning, händelser, avslutning
B. Inledning, mittendel, avslutning
C. Förord, fotnoter, källor
D. Sammanfattning, diskussion, slutsatser
3. Vad är syftet med att skriva en självbiografi?
A. Att underhålla läsaren
B. Att dela sin livserfarenhet
C. Att övertyga läsaren om något
D. Att informera om en viss kultur
4. Vilka språkdrag är viktiga i en självbiografi?
A. Teknisk terminologi
B. Inga speciella språkdrag
C. Beskrivande språk och känslor
D. Fackpolispråk
5. Vad betyder det att en text ska ha “sammanhang”?
A. Det måste finnas bilder
B. Alla ord måste vara olika
C. Informationen måste hänga ihop logiskt
D. Texten måste vara kort
6. Hur kan man planera sin självbiografi?
A. Genom att skriva ner en lista över ingredienser
B. Genom att göra en mindmap över livets händelser
C. Genom att läsa andras självbiografier
D. Genom att endast tänka på händelser
7. Vad är en mindmap?
A. En typ av karta
B. En typ av diagram för att organisera tankar
C. En lista med punkter
D. Ett kort spel
8. Vad kan en avslutning i en självbiografi innehålla?
A. En lista över viktiga personer i livet
B. Sammanfattning av livets lärdomar
C. En förklaring av varför man skrev boken
D. En enkel hälsning till läsarna
9. Vilka känslor kan vara viktiga att beskriva?
A. Endast glädje
B. Både positiva och negativa känslor
C. Inga känslor
D. Endast sorg
10. Hur kan bilder användas i en självbiografi?
A. För att fylla ut sidorna
B. För att illustrera viktiga händelser
C. För att göra texten kortare
D. För att dölja skrivfel
11. Vilken typ av språk är viktigt i en självbiografi?
A. Komplicerat språkligt
B. Korrekt grammatik
C. Beskrivande och personligt språk
D. Officiellt språk
12. Vad är en känsla?
A. En tanke som man har
B. Något som sätter sig i kroppen
C. En upplevelse eller reaktion på en händelse
D. En typ av objekt
13. Vad är en typisk inledning i en självbiografi?
A. En lista med fakta
B. En berättelse om barndomen
C. Enfaldig presentation av titeln
D. Ett citat från en annan text
14. Vad betyder uttrycket “att dela sina erfarenheter”?
A. Att diskutera med andra
B. Att berätta om vad man har varit med om
C. Att ge bort sina minnen
D. Att berömma andra
15. Vilken sorts respons kan man ge på en självbiografi?
A. Endast negativ respons
B. Både positiv och konstruktiv kritik
C. Ingen respons
D. Endast beröm
Resonerande frågor
1. Reflektera över en händelse i ditt liv som påverkat dig. Beskriv vad som hände och varför det var viktigt för dig.
Syftet är att låta eleverna visa djupare insikter och analys av sina livserfarenheter.
2. Diskutera hur det känns att dela sina minnen med andra. Vad är positivt och negativt med detta?
Denna fråga ger eleverna möjlighet att resonera om personligt uttryck och sårbarhet.
3. Hur kan skrivande av en självbiografi hjälpa en att förstå sig själv bättre?
Eleverna får en chans att reflektera över den terapeutiska aspekten av att skriva.
4. Vilka kulturella aspekter kan påverka hur vi skriver våra självbiografier?
Denna fråga öppnar för diskussion om identitet och samhälle.
5. Vilka teman tror du är universella i självbiografier, oavsett kulturell bakgrund?
Ger utrymme för att utforska och jämföra olika perspektiv.
6. Diskutera värdet av att skriva självbiografier i klassrummet. Hur kan det stärka gemenskapen?
Eleverna får fundera på sociala aspekter och gemenskap.
7. Hur påverkar språkets val (exempelvis känslosamt, formellt) tolkningen av din självbiografi?
Denna fråga uppmanar eleverna att tänka på språklig medvetenhet.
8. Om du kunde ge råd till en vän om att skriva sin egen självbiografi, vad skulle du säga?
För att uppmuntra till att tänka på skrivprocessen och sina egna erfarenheter.
Bedömning
Provet kan bedömas med poäng enligt följande:
- Faktafrågor: 1 poäng per rätt svar (max 15 poäng).
- Resonerande frågor: 3 poäng per fråga (max 24 poäng).
För att nå olika betygsnivåer krävs följande poäng:
- För E: Minst 15 poäng.
- För C: Minst 25 poäng.
- För A: Minst 30 poäng (måste också ha fått minst 12 poäng på resonerande frågor).