Dokument i Google Docs

Terminsplanering

Årskurs: 9

Ämne: Biologi

Tema: Natur och kropp

Period: 1 jan – 4 juni

Undervisningen under denna termin syftar till att ge eleverna en djup förståelse för de biologiska begrepp och förklaringsmodeller som relaterar till livets mångfald, kroppens funktioner och ekologiska system. Under terminen kommer fokus att ligga på evolutionens mekanismer, människans påverkan på naturen samt hur man utför och värderar systematiska undersökningar. Genom praktiska experiment och fältstudier kommer eleverna att utveckla sin förmåga att kritiskt granska information och resonera kring frågor som rör miljö och hälsa. Undervisningen ska även förbereda eleverna för kommande nationella prov och betygsättning genom att ge dem verktyg för att argumentera och formulera vetenskapliga resonemang.

Centralt innehåll:

  • Livets uppkomst, utveckling och mångfald samt evolutionens mekanismer.
  • Arvsmassans egenskaper och förhållandet mellan arv och miljö.
  • Människans påverkan på naturen lokalt och globalt samt hur man på individ- och samhällsnivå kan främja hållbar utveckling.

Betygskriterier:

Eleven visar grundläggande kunskaper om biologins begrepp och förklaringsmodeller. Med viss användning av begreppen och förklaringsmodellerna beskriver och förklarar eleven biologiska samband i naturen och människokroppen.

Veckoplanering:

v. 1 – Introduktion till biologiska begrepp och evolution

  • Lektion 1: Introduktion till biologins värld. Eleverna introduceras till centrala biologiska begrepp och evolutionsteorin.
  • Lektion 2: Evolutionens historia. Genomgång av viktiga upptäckter och teorier inom evolutionen.

v. 2 – Genetik och ärftlighet

  • Lektion 3: Arv och miljö. Diskussion kring hur arvsmassa påverkar organismer.
  • Lektion 4: Genetiska metoder. Praktiska övningar i genetik och analys av ärftliga egenskaper.

v. 3 – Ekosystem och hållbarhet

  • Lektion 5: Lokala och globala ekosystem. Undersökning av samband mellan organismer och deras livsmiljöer.
  • Lektion 6: Människans påverkan på ekosystem. Diskussion om hållbar utveckling och ekosystemtjänster.

v. 4 – Människokroppen och dess funktioner

  • Lektion 7: Kroppens organsystem. Genomgång av människans organ och deras funktion.
  • Lektion 8: Infektionssjukdomar och hälsa. Diskussion och analys av hur livsstil påverkar hälsa.

v. 5 – Systematiska undersökningar

  • Lektion 9: Planering av fältstudier. Eleverna lär sig att formulera hypoteser och planera experiment.
  • Lektion 10: Genomförande av fältstudier. Praktiska övningar för att samla in data ute i naturen.

v. 6 – Resultat och värdering

  • Lektion 11: Analys av resultat. Eleverna lär sig att värdera och diskutera resultat från sina undersökningar.
  • Lektion 12: Presentation av undersökningsresultat. Eleverna presenterar sina resultat för klassen.

v. 7 – Sportlov

Ingen undervisning.

v. 8 – Ekosystemtjänster

  • Lektion 13: Ekosystem och deras tjänster. Diskutera hur ekosystemen gynnar människan och miljön.
  • Lektion 14: Praktiska övningar kring ekosystemtjänster. Fältstudier för att observera ekosystemens funktioner.

v. 9 – Människans kropp och hälsa

  • Lektion 15: Sjukdomar och prevention. Elektronisk och praktisk övning kring vanliga sjukdomar.
  • Lektion 16: Psykisk och fysisk hälsa. Diskussion om livsstilsfaktorer och deras påverkan.

v. 10 – Nationella prov

Förberedelse och genomförande av nationellt delprov.

v. 11 – Biologisk mångfald

  • Lektion 17: Vad är biologisk mångfald? Genomgång av mångfalden i olika ekosystem.
  • Lektion 18: Hotade arter och bevarande. Diskussion om åtgärder för att skydda hotade arter.

v. 12 – Avslutande projekt

  • Lektion 19: Elevens valprojekt. Eleverna presenterar egna valda ämnen relaterade till biologi.
  • Lektion 20: Reflektion och sammanfattning. Diskussion och reflektion kring hela terminens tema.

v. 13 – Återkoppling och utvärdering

  • Lektion 21: Återkoppling på prov och projekt. Eleverna får feedback på sina prestationer.
  • Lektion 22: Slutdiskussion. Sammanfattning av vad som har lärts.

v. 14 – Sommaravslutning

  • Lektion 23: Sommaravslutning och lärdomar. Eleverna reflekterar över sin lärprocess.
  • Lektion 24: Avslutning och utspring. Fira slutet på terminen.

Denna terminsplanering för Biologi i årskurs 9 tar hänsyn till aktuella och centrala teman i ämnet och erbjuder en strukturerad, men dynamisk, väg för eleverna att utforska och lära sig om biologi under vårterminen.