Planering
Årskurs: 6
Ämne: Matematik
Tema: Taluppfattning, algebra, geometri, sannolikhet och statistik
Period: Januari – Mars
Beskrivning
Denna planering syftar till att ge eleverna en djupare förståelse för fundamentala matematiska begrepp och metoder inom olika områden, inklusive taluppfattning, algebra, geometri samt sannolikhet och statistik. Genom varierande undervisningsmetoder och aktiviteter kommer eleverna att lära sig att formulera och lösa problem, samt reflektera över rimligheten i sina lösningar. Det centrala innehållet fokuserar på att utveckla både teoretiska kunskaper och praktisk tillämpning av matematik i vardagen.
Introduktion till taluppfattning och tals användning (1 jan – 31 jan)
Centralt innehåll:
- Naturliga tal och deras egenskaper, samt hur de kan uttryckas både konkret och symboliskt.
- Enkla tal i bråkform.
- Räknesätt och beräkningar med naturliga tal.
Betygskriterier:
- “Eleven använder grundläggande matematiska begrepp och samband mellan begrepp på ett delvis fungerande sätt.”
- “Källhänvisning: Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet. Lgr22.pdf.”
V. 1
- Introduktion till naturliga tal och deras egenskaper.
- Övningar i att uttrycka tal med ord, bilder och symboler.
V. 2
- Praktiska aktiviteter kring räknesätten med naturliga tal.
- Grupparbete: skapa en presentation om bråkform.
V. 3
- Lektionsövningar och diskussioner om talens användning i vardagen.
- Hemuppgift: räkna med naturliga tal i vardagliga situationer.
V. 4
- Fördjupning i bråkform och dess jämförelse med naturliga tal.
- Prov: Taluppfattning och tals användning.
Algebra (1 feb – 29 feb)
Centralt innehåll:
- Matematiska likheter och användning av likhetstecknet.
- Enkla mönster och konstruktion av dessa.
Betygskriterier:
- “Eleven löser relativt komplexa problem i elevnära situationer med hjälp av matematik.”
- “Källhänvisning: Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet. Lgr22.pdf.”
V. 5
- Introduktion till algebraiska begrepp, definitioner och mönster.
- Övningar i att skapa och känna igen mönster.
V. 6
- Problemlösning med fokus på likheter och likhetstecknets betydelse.
- Gruppdiskussioner om användning av algebra i praktiken.
V. 7
- Lektionsövningar om konstruktionsmetoder för mönster.
- Hemuppgift: skapa egna algebraiska mönster.
V. 8
- Sammanfattning och repetition av algebrains innehåll.
- Prov: Algebra.
Geometri (1 mars – 15 mars)
Centralt innehåll:
- Geometriska objekt och deras egenskaper.
- Metoder för beräkning av area och omkrets.
Betygskriterier:
- “Eleven visar goda kunskaper om matematiska begrepp samt använder och beskriver begrepp och samband.”
- “Källhänvisning: Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet. Lgr22.pdf.”
V. 9
- Introduktion till geometriska figurer och deras egenskaper.
- Kreativ övning: bygga geometriska former med material.
V. 10
- Undersökande lektioner om area och omkrets.
- Grupparbete: mäta och räkna på geometriska objekt i klassrummet.
V. 11
- Praktiska övningar med områden och volymer av olika former.
- Hemuppgift: räkna ut area och omkrets på husmodeller.
V. 12
- Reflektion och sammanfattning av geometriska begrepp.
- Prov: Geometri.
Sannolikhet och statistik (16 mars – 31 mars)
Centralt innehåll:
- Enkla kombinatoriska principer och sannolikhet.
- Tolkning av tabeller och diagram.
Betygskriterier:
- “Eleven löser enklare problem med hjälp av matematik. Dessutom bidrar eleven i kommunikation om rimligheten i olika lösningar.”
- “Källhänvisning: Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet. Lgr22.pdf.”
V. 13
- Introduktion till begreppet sannolikhet genom spel.
- Diskussionsövningar om sannolikhetsberäkningar.
V. 14
- Praktiska aktiviteter där eleverna får dokumentera resultat i tabeller.
- Skapa diagram utifrån insamlade data.
V. 15
- Lektionsövningar i lägesmått: medelvärde, median och typvärde.
- Prov: Sannolikhet och statistik.
V. 16
- Sammanfattning av all matematik som har behandlats under perioden.
- Reflektionsövningar om vad man lärt sig och hur man kan använda matematiken i vardagen.