Planering
Årskurs: 6
Ämne: Historia
Tema: Kulturmöten och samhällsförändringar
Period: 1 november – 31 mars
Denna planering syftar till att ge eleverna en djupare förståelse för historiska händelser, kulturmöten och samhällsförändringar i Norden från forntiden och medeltiden fram till 1800-talet. Genom varierande undervisningsmetoder, inklusive källstudier och diskussioner, kommer eleverna att utveckla sina historiska kunskaper och kritiska tänkande. Planeringen är strukturerad så att den omfattar både centralt innehåll och betygskriterier enligt den senaste läroplanen.
Introduktion till kulturmöten och statsbildning (1 nov – 31 dec)
Centralt innehåll | Betygskriterier |
---|---|
Nordens kulturmöten med andra delar av världen genom vikingars resor och medeltidens handelssystem. | Eleven visar grundläggande kunskaper om historiska förhållanden, skeenden och aktörer under olika tidsperioder. |
Hämtat från Lgr 22, Historia, åk. 4-6
[v. 44] Vikingatiden och dess kulturmöten
- Lektion 1: Introduktion till vikingatiden och dess betydelse. Diskussion om vikingarnas resor.
- Lektion 2: Källstudie: Historiska källor om vikingarna.
[v. 45] Medeltiden och handelssystem
- Lektion 3: Medeltiden: Handelssystemet och dess betydelse för Norden.
- Lektion 4: Gruppdiskussion: Hur påverkade handeln människor i Norden?
[v. 46] Religionsspridning i Norden
- Lektion 5: Kristendomens spridning i Norden – vad innebar det?
- Lektion 6: Källstudie: Brev och texter från medeltiden.
[v. 47] Sammanfattning av periodens innehåll
- Lektion 7: Sammanfattande diskussion om kulturmöten i Norden.
- Lektion 8: Prov med fokus på vikingatid och medeltid.
Maktförhållanden och levnadsvillkor (1 jan – 31 mars)
Centralt innehåll | Betygskriterier |
---|---|
Maktförhållanden i Norden från 1500 till 1800 och skillnader i levnadsvillkor mellan olika grupper i ståndssamhället. | Eleven visar grundläggande kunskaper om jämförelser av levnadsvillkor i samhället under olika tider. |
Hämtat från Lgr 22, Historia, åk. 4-6
[v. 1] Politisk makt och statens utveckling
- Lektion 1: Kampen om politisk makt i Norden – en översikt.
- Lektion 2: Rollspel: Maktspelet mellan kungamakten och folket.
[v. 2] Reformationens konsekvenser
- Lektion 3: Reformationen i Sverige och dess konsekvenser för samhället.
- Lektion 4: Diskussion om förändringar i samhället efter reformationen.
[v. 3] Skillnader i levnadsvillkor
- Lektion 5: Levnadsvillkor för olika grupper i ståndssamhället.
- Lektion 6: Källstudie: Brev och dagböcker som illustrerar levnadsvillkor.
[v. 4] Sammanfattning och provpreparering
- Lektion 7: Reflektion över maktförhållanden och levnadsvillkor.
- Lektion 8: Prov för att bedöma kunskap om perioden 1500-1800.
Denna planering sträcker sig över en sexmånadersperiod och syftar till att täcka centrala moment och ge eleverna förståelse för historiska processer samt källkritik. Om du har några specifika önskemål gällande lektionsinnehåll eller förändringar finns det möjlighet att anpassa planeringen.