En AI-baserad digital lärarassistent

Planering. HT. Åk 7. Geografi – Geografiska förhållanden och hållbar utveckling

Planering

Årskurs: Åk 7

Ämne: Geografi

Tema: Geografiska förhållanden och hållbar utveckling

Period: 1 jan – 31 juni

Denna planering syftar till att ge eleverna en djupare förståelse för de geografiska förhållanden och processer som formar vår värld. Genom att täcka centrala teman som klimat, demografi och hållbar utveckling kommer eleverna att utforska hur mänskliga aktiviteter påverkar naturen och hur vi kan arbeta för en mer hållbar framtid. Undervisningen kommer att involvera olika metoder, inklusive fältstudier och användning av geografiska informationssystem (GIS).

Introduktion till geografiska förhållanden

Tidsperiod: 1 jan – 31 jan

Centralt innehåll

  • Jordens endogena och exogena processer, samt hur dessa formar och förändrar landskapet.

Betygskriterier

  • Eleven visar grundläggande kunskaper om geografiska förhållanden, mönster och processer.
  • v. 1 – Introduktion till geografi – [Lektion 1] – Introduktion av ämnet geografi. Vi går igenom kursplanens mål och förväntningar. Eleverna introduceras till centrala begrepp.
  • v. 2 – Kartlära – [Lektion 2] – Eleverna lär sig om kartors uppbyggnad, gradnät, symboler och kartprojektioner. Praktiska övningar med att läsa och tolka kartor.
  • v. 3 – Jordens processer – [Lektion 3] – Genomgång av jordens endogena och exogena processer. Diskussion om hur dessa processer påverkar landskapet.
  • v. 4 – Fältstudie – [Lektion 4] – Fältstudie där eleverna observerar och dokumenterar geografiska data i närområdet. Analys och reflektion efter studien.

Hållbar utveckling och klimatfrågor

Tidsperiod: 1 feb – 28 feb

Centralt innehåll

  • Människans påverkan på klimatet och konsekvenser av klimatförändringar.

Betygskriterier

  • Eleven för enkla resonemang om orsaker till geografiska mönster och processer samt om deras konsekvenser för människa, samhälle och natur.
  • v. 5 – Klimatförändringar – [Lektion 5] – Diskussionslektion om klimatförändringar; orsaker och konsekvenser. Inledning till hur vi kan arbeta för att framhäva hållbarhet.
  • v. 6 – Fallstudier – [Lektion 6] – Genomgång av olika fallstudier gällande påverkan av klimatförändringar på olika regioner. Gruppdiskussion.
  • v. 7 – Intressekonflikter – [Lektion 7] – Vi undersöker intressekonflikter kring naturresurser. Gruppen analyserar konsekvenser av överutnyttjande av dessa resurser.
  • v. 8 – Workshop: Hållbarhet – [Lektion 8] – Workshop där eleverna identifierar lokala hållbarhetsproblem, diskussion och kreativa lösningar.

Demografi och migrationsmönster

Tidsperiod: 1 mars – 31 mars

Centralt innehåll

  • Orsaker till och konsekvenser av demografiska mönster och förändringar.

Betygskriterier

  • Eleven visar goda kunskaper om geografiska förhållanden, mönster och processer.
  • v. 9 – Befolkningstillväxt – [Lektion 9] – Diskussion om befolkningstillväxt och dess påverkan på samhället. Användning av grafer och diagram i analysen.
  • v. 10 – Migration och urbanisering – [Lektion 10] – Fokus på migrationsmönster: orsaker och konsekvenser. Besök från en lokal migrationsmottagning för insikter.
  • v. 11 – Grupparbete – [Lektion 11] – Elevgrupper kompletterar forskning på migration och urbanisering i valda länder. Presentation av resultat.
  • v. 12 – Reflektion och bedömning – [Lektion 12] – Reflektion över vad eleverna lärt sig och en bedömning av deras grupparbetsresultat.

Avslutning och prov

Tidsperiod: 1 april – 31 juni

Centralt innehåll

  • Lokalt, regionalt och globalt arbete för att främja hållbar utveckling.

Betygskriterier

  • Eleven visar mycket goda kunskaper om geografiska förhållanden, mönster och processer.
  • v. 13 – Sammanfattning av lärande – [Lektion 13] – Sammanfattande genomgång av kursens innehåll. Gruppdiskussion och frågor.
  • v. 14 – Provförberedelse – [Lektion 14] – Förberedelse för prov; repetitioner och studier av centrala begrepp och processer. Tips och råd för provet.
  • v. 15 – Prov – [Lektion 15] – Skriftligt prov som täcker all undervisning fram till nu. Provets syfte är att utvärdera kunskaper och insikter.
  • v. 16 – Utvärdering av kursen – [Lektion 16] – Utvärdering av kursens innehåll; vad har vi lärt oss och vad kan förbättras till framtida kurser?

Denna planering säkerställer en solid grund i geografiska koncept, miljöfrågor och hållbar utveckling, vilket förbereder eleverna för medvetet deltagande i samhällsfrågor samt kommande studier i ämnet.


×