Provkonstruktion
Årskurs: 9
Ämne: Historia
Tema: Historiabruk
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskap och förståelse av hur historia används i olika sammanhang samt deras förmåga att resonera kring dessa användningar.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
“Diskussioner om hur och i vilket syfte historia kan brukas i olika sammanhang.” [Lgr 22, Historia, Åk. 7-9]
Betygskriterier
“Eleven för enkla resonemang om hur historia kan brukas i olika sammanhang och för olika syften.” [Lgr 22, Historia, Åk. 9]
Prov
Faktafrågor
1. Vilket syfte kan historia ha i politiska debatter?
A) Att förändra nutidens lagstiftning
B) Att påverka allmänhetens åsikter
C) Att ge forskare nya idéer
D) **Att framhäva historiska exempel**
2. Vad är en primärkälla?
A) Andrahandsinformation
B) **Förstahandsinformation**
C) Tredjehandsinformation
D) En analys av en källa
3. Hur används historia i utbildningssyfte?
A) **För att lära ut om det förflutna**
B) För att underlätta testresultat
C) För att främja debatter
D) För att informera om nutiden
4. Vad kan konsekvenserna vara av att inte utöva källkritik?
A) Att få en mer nyanserad bild
B) **Missuppfattningar om historiska fakta**
C) Att förstå historiska kontexter bättre
D) Att enkelt bekräfta uppfattningar
5. Vilken roll spelar källkritik i historiebruk?
A) Det gör historia mer intressant
B) **Det säkerställer trovärdigheten hos källor**
C) Det försvårar historisk forskning
D) Det är irrelevant för historiebruk
6. Hur kan media använda historia?
A) För att underhålla publiken
B) **För att påverka opinionen**
C) För att föreslå lagar
D) För att utbilda barn
7. Vad menas med historiabruk?
A) Att skriva ner historiska händelser
B) **Användning av historisk information för att påverka samtiden**
C) Att forska om det förflutna
D) Att diskutera historia med andra
8. I vilket sammanhang kan historia framställas på olika sätt?
A) Endast i utbildning
B) **I media, politik och utbildning**
C) Endast i forskning
D) Ingen av ovanstående
9. Vad är en sekundärkälla?
A) **Tredjehandsinformation som analyserar primärkällor**
B) Fösta informationskälla
C) En oavslutad källa
D) En lokal källa
10. Vilket av följande exempel är en primärkälla?
A) **En dagbok från en historisk person**
B) En artikel som analyserar dagboken
C) En dokumentär om den historiska personen
D) Ett uppslagsverk
11. Hur påverkar perspektiv vår tolkning av historia?
A) Det gör det enklare att förstå
B) Det spelar ingen roll
C) **Det kan förändra vår uppfattning**
D) Det gör historia tråkigare
12. Vilka typer av frågor bör man ställa vid källkritik?
A) Endast relevanta frågor
B) **Frågor om trovärdighet och avsikt**
C) Enbart personliga frågor
D) Frågor om tid och plats
13. Vilket citat av David Hume beskriver historia?
A) **”Historia är inte vad som har hänt, utan vad som har återberättats.”**
B) “Historia är alltid skriven av segrarna.”
C) “Tiden är en bra lärare.”
D) “Den som glömmer sin historia är dömd att upprepa den.”
14. Vad innebär källkritik?
A) **Bedömning av källors trovärdighet**
B) Att använda källor för att skriva uppsatser
C) Att bevara källor för framtiden
D) Att dela källor med andra
15. Hur kan historiebruk påverka vår förståelse av nutiden?
A) **Genom att forma perspektiv och uppfattningar**
B) Genom att förvränga fakta
C) Genom att göra historia irrelevant
D) Genom att hindra debatt
Resonerande frågor
1. Hur kan historiska berättelser påverka vår förståelse av samtida frågor? Reflektera över exempel från nyheterna.
Syftet är att låta eleverna reflektera över hur historia formar deras syn på nutiden.
2. Vad betyder det att se på historia ur olika perspektiv, och hur kan detta påverka vår tolkning av det förflutna? Diskutera kort vilka perspektiv som ofta saknas i mainstream-historien.
Syftet är att uppmuntra kritiskt tänkande om olika vinklar inom historiebruk.
3. Anser du att det är viktigt att ha kritiska verktyg för att bedöma historiska källor? Vilka konsekvenser kan det få om vi inte utövar källkritik?
Syftet är att få eleverna att reflektera över vikten av källkritik i samhället.
4. Hur kan historiebruk fungera som ett verktyg i dagens politiska debatter? Ge exempel.
Här diskuterar eleverna samtidens användning av historia och kan uppvisa djupare insikter.
5. Vilken roll spelar sociala medier i spridningen av historisk information idag?
För att analysera och kritiskt granska informationskällor i nutid.
6. I vilken utsträckning tror du att historiebruk kan förändra vår uppfattning om viktiga händelser i vår historia?
Syftet är att uppmuntra diskussion och djupare reflektion över historiens betydelse.
7. Hur kan elever dra nytta av att förstå historiebruk i sin egen lärandeprocess?
Syftet är att knyta ihop historia med elevernas egna liv och lärande.
8. I vilka situationer kan det vara problematiskt att använda historia för att stödja vissa åsikter eller beslut?
Det ger eleverna möjlighet att diskutera etiska aspekter av historiebruk.
Bedömning
Provet kan bedömas med följande poängsystem:
Faktafrågor: 1 poäng per korrekt svar (maximalt 15 poäng).
Resonerande frågor: 2 poäng per besvarad fråga (maximalt 16 poäng).
Totalt 31 poäng möjliga.
Krav för betyg:
E: 12 poäng
C: 20 poäng
A: 26 poäng (inklusive poäng för resonerande frågor)