En AI-baserad digital lärarassistent

Planering. HT. Gy. Historia – Historiska perspektiv och källkritik

Planering

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Historia

Tema: Historiska perspektiv och källkritik

Period: 1 november – 1 maj

Antal lektioner: 40 lektioner (2 per vecka)

Planeringen syftar till att ge eleverna en grundläggande förståelse för olika historiska perioder och betydelsefulla händelser, med fokus på att utveckla kritiskt tänkande för att analysera historiska källor och skeenden. Eleverna kommer att lära sig att tillämpa historiska begrepp och teorier i sitt arbete, och att reflektera över hur historia används idag och kan påverka framtiden.

Introduktion till historiska tidsperioder

Centralt innehåll

Den europeiska epokindelningen utifrån ett kronologiskt perspektiv.

Betygskriterier

Eleven kan översiktligt redogöra för förändringsprocesser, händelser och personer under olika tidsperioder samt för olika tolkningar av dem. *(Lgr 11. Historia, centralt innehåll, åk. 1)*

Veckor 44–48

v. 44 (30/10-5/11) – Historiska tidsindelningar

  • Lektion 1: Genomgång av den europeiska epokindelningen. Vi diskuterar hur och varför vi delar in historien i olika epoker.
  • Lektion 2: Övningar kring tidslinjer och begreppsanalys. Eleverna får skapa egna tidslinjer över viktiga historiska händelser.

v. 45 (6/11-12/11) – Förhistorisk tid och forntiden

  • Lektion 3: Introduktion till förhistorisk tid, med fokus på livsformer och samhällsstrukturer.
  • Lektion 4: Diskussion om forntiden, inklusive civilisationers framväxt och kulturella utbyten.

v. 46 (13/11-19/11) – Antiken

  • Lektion 5: Undersökning av antikens Grekland och Rom och deras påverkan på vår kultur.
  • Lektion 6: Källkritik och analys av historiska källor från antiken.

v. 47 (20/11-26/11) – Medeltiden

  • Lektion 7: Genomgång av medeltiden och dess betydelse för den moderna världen.
  • Lektion 8: Temaarbete: leda diskussioner kring medeltidens samhällsstrukturer.

Industrialismen och dess konsekvenser

Centralt innehåll

Industrialiseringens påverkan på samhälle och kultur i Sverige och globalt.

Betygskriterier

Eleven kan ge exempel på några enskilda personer och förklarar översiktligt deras betydelse för olika skeenden. *(Lgr 11. Historia, centralt innehåll, åk. 1)*

Veckor 48–1

v. 48 (27/11-3/12) – Industrialiseringen

  • Lektion 9: Introduktion till industrialiseringens utbredning och dess effekter.
  • Lektion 10: Filmvisning och diskussion: hur industrialiseringen förändrade människors liv.

v. 49 (4/12-10/12) – Demokrati och välfärd

  • Lektion 11: Demokratisering och de tidiga folkrörelsernas framväxt.
  • Lektion 12: Analys av källor: hur olika grupper påverkade demokratins utveckling.

v. 50 (11/12-17/12) – Globala förändringar

  • Lektion 13: Migration och resursfördelning under 1800-talet.
  • Lektion 14: Gruppdiskussioner kring betydelsen av globalisering.

v. 1 (1/1-7/1) – Jullov

Inga lektioner.

Hemma- och utlandsstudier av kulturmöten

Centralt innehåll

Erfarenheter av kulturmöten och deras påverkan genom tiderna.

Betygskriterier

Eleven visar grundläggande kunskaper om händelser, aktörer och förändringsprocesser samt om historiska begrepp. *(Lgr 11. Historia, centralt innehåll, åk. 1)*

Veckor 2–5

v. 2 (8/1-14/1) – Kulturmöten i historien

  • Lektion 15: Diskussion om vikingatidens kulturmöten.
  • Lektion 16: Presentationer av olika kulturmöten och deras konsekvenser.

v. 3 (15/1-21/1) – Kolonialism och imperialism

  • Lektion 17: Introduktion till kolonialismens historia.
  • Lektion 18: Debatt: diskussion om kolonialismens konsekvenser för dagens samhälle.

v. 4 (22/1-28/1) – Källkritik

  • Lektion 19: Källkritiska metoder och tillämpningar i historieforskning.
  • Lektion 20: Arbetsuppgift: analysera en historisk källa och presentera resultatet.

v. 5 (29/1-4/2) – Provvecka

Prov: Nationellt prov i historia (delprov).

Sammanställning och avslut

Centralt innehåll

Förmåga att analysera historiska teorier och begrepp i olika kontexter.

Betygskriterier

Eleven kan med säkerhet använda historiska begrepp för att formulera, utreda, förklara och dra slutsatser. *(Lgr 11. Historia, centralt innehåll, åk. 1)*

Veckor 6–7

v. 6 (5/2-11/2) – Återblick och reflektion

  • Lektion 21: Sammanfattning av kursens innehåll.
  • Lektion 22: Gruppdiskussioner och reflektioner över det lärda under kursen.

v. 7 (12/2-18/2) – Avslutning

  • Lektion 23: Slutprov och utvärdering av kursen.
  • Lektion 24: Utvärdering och feedback från eleverna.

Denna planering säkerställer att eleverna får en bred och djup kunskap om historiska processer, vilket stärker deras förmåga att förstå och använda historia i sitt framtida liv.


×