Läsförståelse och textanalys
Namn: ____
Klass: ____
Datum: ____
Stadie: Åk. 4 – 6
Ämne: Svenska
Tema: Läsförståelse
Ordkollen
Orden i listan nedan är bra att känna till i ämnet, och särskilt bra att känna till för att lyckas väl med arbetsbladet.
| Ämnesbegrepp | Förklaring | Synonymer |
|---|---|---|
| Huvudidé | Den centrala tanken eller det viktigaste i en text | Temat, kärnidé |
| Sammanfatta | Att kort återberätta innehållet i en text | Återge, redogöra |
| Karaktär | En person eller en figur i en berättelse | Person, roll |
| Innehåll | Vad en text handlar om, dess ämne | Textens ämne, innehåll |
| Perspektiv | Den synvinkel som berättelsen presenteras från | Synsätt, synvinkel |
Faktafrågor
Vad handlar texten om? Skriv en kort sammanfattning.
Vilken är huvudkaraktären i berättelsen?
Beskriv ett viktigt händelseförlopp i texten.
Vilket perspektiv är berättelsen skriven från (till exempel första eller tredje person)?
Flervalsfrågor
Vad är en huvudidé?
a) En detalj i texten
b) Den centrala tanken i texten
c) En karaktärs namnVad betyder det att sammanfatta?
a) Att skriva ner allt ordagrant
b) Att kort återberätta innehållet
c) Att analysera varje detaljVilken av följande är en synonym till karaktär?
a) Person
b) Händelse
c) Sammanhang
Sanna eller falska påståenden
Huvudidén är alltid en mening i texten.
Sanna / FalskaAtt sammanfatta innebär att kort återberätta textens innehåll.
Sanna / FalskaKaraktärerna i en text är alltid människor.
Sanna / FalskaPerspektivet i en berättelse kan vara både första och tredje person.
Sanna / FalskaInnehållet i en text handlar om dess struktur.
Sanna / Falska
Kortessäfrågor
Beskriv hur en av karaktärerna förändras under berättelsens gång.
Vad tycker du är mest intressant med textens huvudidé? Motivera ditt svar.
Läs noga igenom texten innan du svarar på frågorna. Lycka till!