Läsförståelse och textanalys
Namn: ____
Klass: ____
Datum: ____
Stadie: Åk. 4 – 6
Ämne: Svenska
Tema: Läsförståelse
Ordkollen
Orden i listan nedan är bra att känna till i ämnet, och särskilt bra att känna till för att lyckas väl med arbetsbladet.
Ämnesbegrepp | Förklaring | Synonymer |
---|---|---|
Huvudidé | Den centrala tanken eller det viktigaste i en text | Temat, kärnidé |
Sammanfatta | Att kort återberätta innehållet i en text | Återge, redogöra |
Karaktär | En person eller en figur i en berättelse | Person, roll |
Innehåll | Vad en text handlar om, dess ämne | Textens ämne, innehåll |
Perspektiv | Den synvinkel som berättelsen presenteras från | Synsätt, synvinkel |
Faktafrågor
-
Vad handlar texten om? Skriv en kort sammanfattning.
-
Vilken är huvudkaraktären i berättelsen?
-
Beskriv ett viktigt händelseförlopp i texten.
-
Vilket perspektiv är berättelsen skriven från (till exempel första eller tredje person)?
Flervalsfrågor
-
Vad är en huvudidé?
a) En detalj i texten
b) Den centrala tanken i texten
c) En karaktärs namn
-
Vad betyder det att sammanfatta?
a) Att skriva ner allt ordagrant
b) Att kort återberätta innehållet
c) Att analysera varje detalj
-
Vilken av följande är en synonym till karaktär?
a) Person
b) Händelse
c) Sammanhang
Sanna eller falska påståenden
-
Huvudidén är alltid en mening i texten.
Sanna / Falska -
Att sammanfatta innebär att kort återberätta textens innehåll.
Sanna / Falska -
Karaktärerna i en text är alltid människor.
Sanna / Falska -
Perspektivet i en berättelse kan vara både första och tredje person.
Sanna / Falska -
Innehållet i en text handlar om dess struktur.
Sanna / Falska
Kortessäfrågor
-
Beskriv hur en av karaktärerna förändras under berättelsens gång.
-
Vad tycker du är mest intressant med textens huvudidé? Motivera ditt svar.
Läs noga igenom texten innan du svarar på frågorna. Lycka till!