Kompakt AI-Knappmeny

Begreppslista. Idrott och hälsa – Balans och koordination [Åk. 1 – 3]

Begreppslista

Idrott och hälsa handlar om att röra på sig, må bra och ta hand om sin kropp. Att lära sig om balans och koordination är särskilt viktigt, eftersom dessa färdigheter hjälper oss att utföra olika fysiska aktiviteter på ett säkert och effektivt sätt. Genom att förstå dessa begrepp kan eleverna delta bättre i lektionerna och få en mer positiv upplevelse av idrott och hälsa.

Balans

  • Balans:
    Förklaring: Att hålla kroppen stilla eller stabil så att man inte faller.
    Exempelmening: För att kunna cykla måste man ha bra balans.

  • Stabilitet:
    Förklaring: Hur bra något står eller hålls på plats, ofta relaterat till kroppens hållning.
    Exempelmening: Bra stabilitet hjälper mig att stå på ett ben utan att falla.

  • Mittlinje:
    Förklaring: En osynlig linje som går genom kroppen, längs med ryggraden.
    Exempelmening: Att ha koll på sin mittlinje hjälper mig att hålla balansen.

Koordination

  • Koordination:
    Förklaring: Förmågan att använda olika kroppsdela tillsammans på rätt sätt.
    Exempelmening: Jag måste träna min koordination för att kunna spela fotboll bättre.

  • Rörelse:
    Förklaring: Att flytta på kroppen eller dess delar.
    Exempelmening: Jag älskar att göra snabba rörelser när jag dansar.

  • Finmotorik:
    Förklaring: Små och precisa rörelser, ofta med händerna.
    Exempelmening: Att knäppa knappar behöver bra finmotorik.

Fysisk aktivitet

  • Fysisk aktivitet:
    Förklaring: All form av rörelse som får kroppen att arbeta.
    Exempelmening: Att leka ute är en rolig fysisk aktivitet.

  • Uthållighet:
    Förklaring: Förmågan att orka göra något under en längre tid.
    Exempelmening: Jag tränar uthållighet genom att springa långa sträckor.

  • Rörelseglädje:
    Förklaring: Den glädje och nöje man känner av att röra på sig.
    Exempelmening: Att spela fotboll med kompisar ger mig mycket rörelseglädje.

  • Lek:
    Förklaring: Att delta i aktiviteter för nöjes skull, ofta med rörelse.
    Exempelmening: Barn lär sig mycket om balans och koordination genom lek.

  • Träning:
    Förklaring: Att göra övningar för att bli bättre på något fysiskt.
    Exempelmening: Min träning i gymnastik hjälper mig att bli starkare.

  • Kroppskontroll:
    Förklaring: Att ha medvetenhet om hur man rör sin kropp.
    Exempelmening: Bra kroppskontroll hjälper mig att göra akrobatiska rörelser.

  • Synergier:
    Förklaring: När olika rörelser samarbetar för att skapa en bättre effekt.
    Exempelmening: Bra synergier mellan armar och ben gör att jag kan springa snabbare.

  • Representation:
    Förklaring: Att visa upp något genom rörelse, till exempel i dans eller sport.
    Exempelmening: Jag vill ha en bra representation i skolans dansuppvisning.


Modern Tillbaka-knapp