Lektion. Åk. 1. Slöjd – Egna Riddare

Skapa Egna Riddare i Årskurs 1

Årskurs: Årskurs 1

Ämne: Slöjd

Tema: Att tillverka egna riddare

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Material och redskap för att tillverka och arbeta med skapande verksamhet. Eleven bidrar i arbetsprocessen genom att välja och använda olika material.
Teknik och hantverk för att skapa och lösa problem. Eleven kan utföra enkla hantverksarbeten under handledning.

Källa: Lgr 22, Slöjd, Åk. 1-3

Lärarledda instruktioner

1. Introduktion till riddartema (10 min)

  • Berätta om riddare och deras betydelse i historien.
  • Läs högt ur en valfri bok som handlar om riddare.
  • Diskutera kort vad som gör en riddare speciell.

2. Materialgenomgång (10 min)

  • Visa de material som kommer användas: toarullar, färg, penslar, klister, papper och andra dekorationer.
  • Gå igenom säkerheten kring att använda lim och saxar.

3. Tillverkningsprocess (20 min)

  • Visa exempel på hur man kan dekorera toarullarna.
  • Ge instruktioner om hur man kan göra en hjälm av papper.
  • Låt eleverna påbörja sin skapelse under handledning.

4. Avslut och reflektion (10 min)

  • Dela med sig av sina skapelser och berätta om dem.
  • Reflektera kring vad de har lärt sig om riddare och att skapa med händerna.

Ämnesinnehåll

  • Riddarens utseende: Riddare hade ofta rustningar, svärd och hästar. Det är bra att eleverna får en bild av hur en riddare såg ut.
  • Skapande med material: Genom att använda återvinningsmaterial (toarullar) lär sig eleverna att skapa nya saker av det som annars skulle slängas.
  • Samarbete: Att dela sina skapelser med andra och få feedback är en viktig del av lärandet.
  • Kreativitet: Eleverna får möjlighet att uttrycka sig kreativt genom att designa sin egen riddare.
  • Färglära: Genom att färgsätta sina riddare lär sig eleverna om färger och hur de kan kombinera olika färger.

Ordkollen

Ord Förklaring Etymologi
Riddare En krigare under medeltiden, ofta ridande. Härstammar från det fornnordiska “riddari”.
Huvudbonad Det som bärs på huvudet, ofta en del av en kostym. Från “huvud” och “bonad” som betyder prydnad.
Rustning Skyddande kläder som bärs i strid. Från latin “rustica”, som betyder “vapen”.
Svärd Ett långsvärd som användes i strid. Från gammalengelska “sweord”.
Skapande Processen att göra något nytt. Från “skapelse” som betyder att föra något till existens.

Diskussionsfrågor

  • A. Tänk efter, varför använde riddare alltid rustningar? Vad var deras syfte?
  • B. Om du skulle vara en riddare, vad skulle du heta och varför?
  • C. Vilka färger skulle din riddare ha och vad betyder de färgerna för dig?

Aktivitet

I denna aktivitet ska eleverna skapa sina egna riddare med hjälp av toarullar. De börjar med att måla sina toarullar i olika färger för att representera sin riddare. Sedan gör de en hjälm av papper, där de får klippa och dekorera. Efter det kan de även skapa ett svärd av papper. Arbetet sker i grupp där de kan inspirera varandra.

Exit-ticket

Fråga Svar
Vad är en riddare? En krigare från medeltiden.
Vilka material använde du? Toarullar, färg, papper, etc.
Hur ser din riddare ut? Beskriv färger och dekorationer.
Vad lärde du dig idag? Reflektera över använd kunskap.
Skulle du vilja vara en riddare? Varför? Skriv din åsikt.
Vilken var den roligaste delen av aktiviteten? Delge känslor och upplevelser.
Har du några frågor till mig? Skriv ner frågor.
Vad skulle du vilja skapa nästa gång? Nya idéer och skapelseområden.

Hemuppgift

Eleverna ges i uppgift att skapa en egen riddarberättelse hemma där de beskriver en äventyrlig dag för en riddare. Berättelsen ska vara minst en sida lång och kan illustreras med egna teckningar av riddarna.

Citat

”Det är inte hur vi ser ut, utan hur vi handlar som gör oss till riktiga riddare.” – Anonym

Detta citat uppmanar till att värdera handling framför utseende och kan knytas till lektionen genom att fokusera på elevernas kreativa insatser.


Modern Tillbaka-knapp