Lektionsplanering
Årskurs: Årskurs 8
Ämne: Svenska
Tema: Ronja Rövardotter
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
I undervisningen i svenska språket ska eleverna ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att läsa och analysera skönlitteratur och andra texter som utvecklar deras förståelse för språk och litteratur. | Eleven kan läsa och förstå skönlitterära texter och återberätta huvuddragen i dessa. De kan också visa viss kännedom om olika litterära genrer och kunna reflektera över textens innehåll. |
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till Ronja Rövardotter (10 min)
- Presentera boken och dess författare, Astrid Lindgren.
- Diskutera vad som gör Ronja Rövardotter till en klassiker inom svensk litteratur.
- Ge en översikt av handlingen.
2. Läsning av utvalda utdrag (15 min)
- Läs högt från utvalda kapitel.
- Diskutera karaktärernas egenskaper och deras utveckling genom handlingen.
3. Gruppdiskussion om teman (10 min)
- Dela in eleverna i grupper för att diskutera teman som vänskap, syskonrelationer och kampen mellan gott och ont.
- Samla gruppernas insikter i helklassdiskussion.
4. Skriftlig reflektion (15 min)
- Ge eleverna tid att börja arbeta på en skriftlig reflektion där de ska analysera en karaktär och dennes utveckling.
Ämnesinnehåll
- Ronja Rövardotter som litterär klassiker: Bokens betydelse i svensk litteratur.
- Karaktärsanalyse: Fokus på Ronja och hennes relationer till andra karaktärer.
- Teman i berättelsen: Vänskap, lojalitet och konflikt mellan familjer.
- Berättarteknik: Hur Lindgren använder språket för att skapa bilder och känslor.
- Reflektion och analys: Hur man skriver om och analyserar litterära verk.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Rövardotter | En flicka som tillhör en grupp av rövare. | Svenska; dott, som betyder dotter. |
Litteratur | Skriftlig konst; böcker och texter. | Latin; litteratura, som betyder bokstaven. |
Tema | Huvudidé eller ämne i en text. | Grekiska; thema, som betyder ämne. |
Karaktär | En person i en berättelse. | Grekiska; karakter, som betyder prägel. |
Analys | Grundlig undersökning och tolkning. | Grekiska; analusis, som betyder upplösning. |
Diskussionsfrågor
- A. Hur skulle du känna om du befann dig i Ronjas situation, med en besvärlig relation till sin far?
- B. Vad tycker du att boken säger om lojalitet och vänskap?
- C. Vilka likheter ser du mellan Ronjas värld och vår moderna värld?
Aktivitet
Eleverna ska skapa en karaktärskarta för Ronja Rövardotter. De ska inkludera viktiga karaktärer, deras relationer och hur dessa påverkar Ronja under berättelsens gång. Det kan göras med hjälp av papper och penna eller digitalt, och de ska sedan presentera sina karaktärskartor i grupper.
Exit-ticket
Fråga | Svar |
---|---|
Vilka är de centrala teman i Ronja Rövardotter? | Vänskap, lojalitet |
Hur påverkar Ronjas uppväxt hennes beslut? | Genom traditioner |
Vad lär vi oss om relationer genom boken? | De är komplexa |
Hur använder Astrid Lindgren språket? | För att måla bilder |
Vilka karaktärer finns i berättelsen? | Ronja, Birk, Mattis |
Vad är skillnaden mellan rövare och vanliga människor? | Etiska och moraliska val |
Vad betyder titeln “Rövardotter”? | Dotter till rövaren |
Hur slutar berättelsen? | Med en ny början |
Hemuppgift
Som hemuppgift ska eleverna skriva en längre analys av en karaktär i Ronja Rövardotter. Det ska inkludera en beskrivning av karaktärens utveckling, relationer samt betydelsen av denna i berättelsen. Analysen ska vara minst 2 A4-sidor och skriven i en personlig och reflekterande ton.
Citat
”Det finns inget som är så värdefullt som att vara verklig.” – Astrid Lindgren. Detta citat speglar Ronjas kamp för identitet och verklighet i en värld av traditioner och förväntningar.