Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Åk. 4. Engelska – Min familj

Lektionsplanering

Årskurs: Årskurs 4

Ämne: Engelska

Tema: Skrivövning – Min familj

Koppling till styrdokument

Lektionerna kopplar till Lgr22 där det centrala innehållet för årskurs 4 omfattar att eleverna ska utveckla sin förmåga att uttrycka sig i tal och skrift samt att undervisas om det engelska språket i olika sammanhang.

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Eleverna ska få möjlighet att skriva enklare texter om sig själva och sina närstående. Eleven kan skriva och formulera sig enkelt på engelska.
Eleverna ska också få samtala och diskutera med andra. Eleven kan delta i samtal och diskutera ämnen i en enkel form.

[Källa: Lgr22, Engelska, Åk. 4]

Lärarledda instruktioner

1. Introduktion till skrivövning (10 min)

  • Berätta för eleverna vad lektionen ska handla om.
  • Förklara syftet med att skriva om sin familj på engelska.
  • Ge exempel på vad man kan inkludera i texten, som namn, ålder och intressen.
  • Visa bilder av olika familjer som inspiration.

2. Strukturera texten (15 min)

  • Diskutera tillsammans hur en enkel text kan struktureras: inledning, mittparti och avslutning.
  • Presentera nyckelord och fraser på tavlan som eleverna kan använda.
  • Be eleverna att brainstorma om sina familjer och skriva ner tankar.

3. Skriva texten (20 min)

  • Ge eleverna tid att skriva sina egna texter om familjen.
  • Cirka 5-7 meningar för att hålla det hanterbart.
  • Uppmuntra dem att använda sina ord och uttryck.

4. Presentation (5 min)

  • Be eleverna att dela med sig av sina texter i smågrupper eller med hela klassen.
  • Ge positiv feedback och ställ öppna frågor.

Ämnesinnehåll

Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.

  • Presentera sig själv. Eleverna lär sig att använda enklare fraser och ord för att presentera sig själva och sina nära och kära. Att skriva om sin familj är en personlig övning som gör språkinlärning relevant för dem.
  • Skriva korta texter. Genom att skriva om sin familj praktiserar eleverna grundläggande skrivfärdigheter på engelska. Det hjälper dem att lära sig att formulera sig klart och begripligt.
  • Användning av ordbok. Eleverna uppmanas att använda en ordlista, vilket stärker deras självständighet och förmåga att söka information.
  • Feedback och diskussion. Genom att dela sina texter med andra får eleverna träna på att lyssna, ge och ta emot feedback samt utveckla sina kommunikativa färdigheter.
  • Engelsk språkförståelse. Bekantskap med det engelska språket och dess uppbyggnad bidrar till en större förståelse för språket i allmänhet.

Ordkollen

Ord Förklaring Etymologi
Family En grupp av personer som är släkt med varandra. Kommer från latinet “familia”
Mother En kvinna som är förälder till ett barn. Kommer från gammalengelska “moder”
Father En man som är förälder till ett barn. Kommer från gammalengelska “fæder”
Brother En man som har samma föräldrar som en annan. Kommer från gammalengelska “broþor”
Sister En kvinna som har samma föräldrar som en annan. Kommer från gammalengelska “sweostor”

Diskussionsfrågor

  • A. Vad gör din familj speciell?
  • B. Hur skulle du beskriva din familj med tre ord, och varför valde du just dessa ord?
  • C. Om du fick välja en känd person att ha i din familj, vem skulle det vara och varför?

Aktivitet

Eleverna delas in i små grupper om 3-4 personer och får i uppgift att skapa en minifamiljetree (släktträd) där de ska skriva korta beskrivningar på engelska för varje familjemedlem. De ska illustrera släktträdet med bilder eller teckningar av familjemedlemmarna. Gruppen får 15 minuter på sig, och slutresultatet ska presenteras kort för klassen.

Exit-ticket

Fråga Svar
1. Vilka är de tre viktigaste familjemedlemmarna i ditt liv? Kan variera beroende på elevens familjesituation
2. Vad älskar du mest med din familj? Kan variera beroende på elevens känslor
3. Hur många syskon har du? Elevens faktiska antal syskon
4. Vad gör ni tillsammans som familj? Vanliga aktiviteter i familjen
5. Vilka är dina föräldrars namn? Eleverna kan svara med sina föräldrars riktiga namn
6. Vilken matkultur är vanlig i din familj? Elevers egna familjedynamik och traditioner
7. Vad tycker du om att göra med din familj? Elevers egna intressen
8. Vad skulle du vilja göra mer med din familj? Framtida aktiviteter den önskar

Hemuppgift

En hemuppgift kan vara att eleverna ska skriva en kortare text hemma om sin familj och illustrera den med bilder. De kan använda sina mobiltelefoner för att ta bilder av sin familj och klippa ut bilder från tidningar för att skapa en collage. Texten ska vara 5-7 meningar lång och beskriva varför varje familjemedlem är speciell för dem.

Citat

*“The love of a family is life’s greatest blessing.”* – *Eva Gabor, 1973*

Detta citat handlar om familjens betydelse och knyter an till lektionen genom att lyfta fram hur delar av vår identitet formas av våra närstående.


Modern Tillbaka-knapp
×